BibTex RIS Kaynak Göster

Metepec Ceramics Trees of Life and Contemporary Interpretations

Yıl 2014, Cilt: 6 Sayı: 6, 202 - 211, 02.06.2014
https://doi.org/10.20488/austd.92202

Öz









Organic connection established by traditional style and form has a great importance of its reflection on works in terms of art and artist. The artist who brings past into the present offers a
chance to the viewer to be the witness of history. Contemporary works which have been produced
in plastic arts such as painting, sculpture and ceramics and that have an interaction with traditional expression play roles as means of understanding today. The pattern of tree of life which has
been used both symbolically and decoratively from past to present appears a traditional figure in
contemporary works. Within the extent of our research, when the symbolic meanings and forms of
the tree of life are observed it is seen that it varies from culture to culture. In this variety, the tree
of life in Metepec ceramics in Mexico comes to the foreground. In this context, the contemporary
ceramics artists that produce in Metepec ceramics centre claim their traditional art with the trees
of life that they form with their own styles and carry this field of art one step further to a contemporary dimension. In our research which is supported as a scientific research project by Anadolu
University, the examples of ceramics trees of life produced in Metepec ceramics centre are analyzed
stylistically and conceptually. 





Kaynakça

  • Bayram, S. (1990). Hayat Ağacı, Kültürümüzdeki Yeri, Önemi Ve Mitlerin Ardındaki Gerçek. http://www.sadibayram.com /?page=makaleler&mid=170&id=3 Erişim Tarihi: 16.11.2013
  • Hünerel Z., Er B.(2012). Halk Kültürünün Tanıtılmasında El Sanatlarının Yeri ve Önemi. Batman University Journal of Life Sciences, Volume 1, Number 1 p: 179-190
  • Çobanlı Z.,Özdemir D. (2007). “Talavera Seramikleri” Seramik Türkiye Dergisi, No:21 sy: 108-113
  • Çobanlı Z., Genç P. (2009). “Yirminci Yüzyılda Geleneksel Meksika Seramikleri” Seramik Türkiye Dergisi No: 29 sy:134- 139
  • Gallo, R.(2010). Mexican modernity : the avant-garde and the technological revolution. Cambridge, Mass. : MIT Press
  • Levick, M. (1998). Mexicolor : The spirit of Mexican design. San Francisco : Chronicle Books
  • MEGEP(2008), Seramik Ve Cam Teknolojisi, Ağaç Motifleri, http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kursprogram- lari/seramik/moduller/agac_motifleri.pdf
  • Mulryan, L. H. (2003). Ceramic trees of life : popular art from Mexico. Los Angeles : Ucla Fowler Museum of Cultural History
  • Öztekin, S.(2008). Dinlerde Hayat Ağacı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Ve Din Bilimleri (Dinler Tarihi) Anabilim Dalı
  • Thompson, A. (2001). Cerámica : Mexican pottery of the 20th century. Atglen, Pa. : Schiffer
  • Üçer, Y. (2007). Metropol-Anlam-Nesne Bağlamında Ağaç. Yüksek Lisans Eser Metni. Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Resim Programı, İstanbul
  • Yılmaz, D. (2012). Protohistorik Dönemde Anadolu’da Hayat Ağacı Motifi. 3.International Archeology Student Symposi- um, Antalya
  • İnternet Kaynakları
  • http://www.vivaoaxacafolkart.com/trees_life/tree_pages/trees_history.html (Erişim tarihi 14 Mart 2014)
  • http://www.arts.ucla.edu/magazine/2003s/trees01.htm(Erişim tarihi 10 Mart 2014)
  • http://www.mexican-folk-art-guide.com/tree-of-life.html#.UoE-ahbPPa4(Erişim tarihi 14 Mart 2014)
  • http://dipnotkitap.net/DENEME/Anadolu_Motifleri.htm(Erişim tarihi 20 Mart 2014)
  • http://www.agaclar.net/forum/yasantimizda-ve-sanatta-bitkiler/10714.htm(Erişim tarihi 14 Mart 2014)

Metepec Seramik Hayat Ağaçları Çağdaş Yorumları

Yıl 2014, Cilt: 6 Sayı: 6, 202 - 211, 02.06.2014
https://doi.org/10.20488/austd.92202

Öz

Geleneksel üslup ve biçimle kurulan organik bağ, sanat ve sanatçı açısından eserlere yansımada büyük önem taşımaktadır. Geçmişi eserleriyle günümüze taşıyan sanatçı, izleyiciye tarihe tanıklık etme olanağı da sunmaktadır. Geleneksel anlatım ile etkileşim içerisinde olan resim, heykel ve seramik gibi plastik sanatlar alanında verilen çağdaş eserler günümüzü anlamak adına da birer araç olarak görev yapmaktadır. Geçmişten günümüze gerek simgesel anlatımda gerekse dekoratif amaç- la kullanılan hayat ağacı motifi, çağdaş eserlerde kullanılan geleneksel figürlerden biri olarak karşımıza çıkmaktadır. Bu makalede hayat ağacı motifinin Meksika seramiklerinde kullanımına ve çağdaş seramikler üzerine nasıl yansıdığına değinilmiştir. Araştırmamız kapsamında hayat ağacı figürünün simgesel anlamları ve biçimleri incelendikçe kültürlere göre çeşitlilik gösterdiği gözlemlenmiştir. Bu çeşitlilik içerisinde Meksika geleneksel seramik sanatında yer alan Metepec seramik hayat ağaçları, hem biçimsel hem de kavramsal yönleriyle ön plana çıkmaktadır. Bu bağlamda, Metepec seramik merkezinde üretime devam eden çağdaş seramik sanatçıları kendi üsluplarıyla üretmekte oldukları seramik hayat ağacı heykelleri ile geleneksel sanatlarına sahip çıkmakta ve bu sanat alanını çağdaş bir boyuta taşımaktadırlar. 

Kaynakça

  • Bayram, S. (1990). Hayat Ağacı, Kültürümüzdeki Yeri, Önemi Ve Mitlerin Ardındaki Gerçek. http://www.sadibayram.com /?page=makaleler&mid=170&id=3 Erişim Tarihi: 16.11.2013
  • Hünerel Z., Er B.(2012). Halk Kültürünün Tanıtılmasında El Sanatlarının Yeri ve Önemi. Batman University Journal of Life Sciences, Volume 1, Number 1 p: 179-190
  • Çobanlı Z.,Özdemir D. (2007). “Talavera Seramikleri” Seramik Türkiye Dergisi, No:21 sy: 108-113
  • Çobanlı Z., Genç P. (2009). “Yirminci Yüzyılda Geleneksel Meksika Seramikleri” Seramik Türkiye Dergisi No: 29 sy:134- 139
  • Gallo, R.(2010). Mexican modernity : the avant-garde and the technological revolution. Cambridge, Mass. : MIT Press
  • Levick, M. (1998). Mexicolor : The spirit of Mexican design. San Francisco : Chronicle Books
  • MEGEP(2008), Seramik Ve Cam Teknolojisi, Ağaç Motifleri, http://hbogm.meb.gov.tr/modulerprogramlar/kursprogram- lari/seramik/moduller/agac_motifleri.pdf
  • Mulryan, L. H. (2003). Ceramic trees of life : popular art from Mexico. Los Angeles : Ucla Fowler Museum of Cultural History
  • Öztekin, S.(2008). Dinlerde Hayat Ağacı. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Felsefe Ve Din Bilimleri (Dinler Tarihi) Anabilim Dalı
  • Thompson, A. (2001). Cerámica : Mexican pottery of the 20th century. Atglen, Pa. : Schiffer
  • Üçer, Y. (2007). Metropol-Anlam-Nesne Bağlamında Ağaç. Yüksek Lisans Eser Metni. Mimar Sinan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim Anasanat Dalı Resim Programı, İstanbul
  • Yılmaz, D. (2012). Protohistorik Dönemde Anadolu’da Hayat Ağacı Motifi. 3.International Archeology Student Symposi- um, Antalya
  • İnternet Kaynakları
  • http://www.vivaoaxacafolkart.com/trees_life/tree_pages/trees_history.html (Erişim tarihi 14 Mart 2014)
  • http://www.arts.ucla.edu/magazine/2003s/trees01.htm(Erişim tarihi 10 Mart 2014)
  • http://www.mexican-folk-art-guide.com/tree-of-life.html#.UoE-ahbPPa4(Erişim tarihi 14 Mart 2014)
  • http://dipnotkitap.net/DENEME/Anadolu_Motifleri.htm(Erişim tarihi 20 Mart 2014)
  • http://www.agaclar.net/forum/yasantimizda-ve-sanatta-bitkiler/10714.htm(Erişim tarihi 14 Mart 2014)
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sıdıka Sevim

Gökçe Özer Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 2 Haziran 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 6 Sayı: 6

Kaynak Göster

APA Sevim, S., & Özer, G. (2014). Metepec Seramik Hayat Ağaçları Çağdaş Yorumları. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 6(6), 202-211. https://doi.org/10.20488/austd.92202