Latvia, where Independent republic was claimed in 1918, can still be characterized by the destructive influence of the First World War on social life and art. The artists and the people in Riga
invested a great deal of effort in enlivening and founding the art institutions which also existed before the war. A group of artists who worked to generate particularly new art movements and ideas
from 1920s and 1930s started to produce porcelains signed as Baltars, which is well established in
the cultural heritage of Latvia. These works on which the technique of over glaze decorum have
reflected the different dimension of the national identity in Latvia art.
This article investigates the factors that provide a basis for the foundation of Baltars Porcelain Workshops, which inspire porcelain factories such as M.S Kuznetsov Company and J.C.
Jensen, which functioned between 1925 and 1928. In addition porcelain and artists are also high-
lighted as those who promoted the art.
Letonya Ulusal Sanat Müzesi. (2012). Riga’ s Porcelain Art. 1925-1940. ISCN 978-9934-8236-5-7, Letonya
Martinsone, I. (2000). The Art Deco Style and Latvian Art. Materiali Latvijas makslas vesturei Journal, Volume 1, Page: 129-139
Scott, P. (2001). Painted Clay-Graphic Arts and the Ceramic Surface. London: A&C Black Sevim, S. S (2003). Seramik Dekorları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
Suste, M. (2010). The Unknown Suta. an Insight Into The Work Of Romans Suta In Applied Art. Journal Makslas Vesture un Teorija, ISSN 1691-0869, Volume13, Page:52-62
http://en.art.sovfarfor.com/applied-art/porcelain/11-soviet-agitation-porcelain.html - (14 Ekim 2014) http://learnrussian.rt.com/speak-russian/russian-propaganda-art - (14 .10. 2014)
GÖRSEL LİSTESİ
Görsel 1: Riga Sanatçılar Grubu üyeleri, Soldan sağa: Romans Suta, Niklavs Strunke, Valdemars Tone, Jekabs Kazaks, Konrads Ubans, Oto Skulme, 1920 ((Riga’ s Porcelain Art, 2012: 19)
1918 yılında cumhuriyetin ilan edildiği Letonya’ da, I. Dünya Savaşı’ nın sosyal yaşam ve sanat alanındaki yıkıcı etkisi hakimdir. Riga’ da savaş öncesinde var olan sanat kurumlarının yeniden hayata geçmesinde ve yenilerinin eklenmesinde sanatçılar ve halk büyük çaba göstermişlerdir. Özellikle yeni sanatsal akımlar ve düşünceler üretmek üzere çalışan bir grup sanatçı 1920-1930’ lu yıllarda Letonya’ nın kültürel mirasında köklü bir yer edinen ‘Baltars’ imzalı porselen eserler üretmişlerdir. Sır üstü dekor tekniğinin uygulandığı bu eserler Letonya sanatında ulusal kimliğin farklı boyutlarını yansıtarak günümüze aktarımını sağlamaktadır.
Bu makale kapsamında, 1925-1928 yılları arasında varlık gösteren, endüstriyel açıdan M.S Kuznetsov şirketi ve J.C. Jensen gibi porselen fabrikalarına da ilham ve güç veren ‘Baltarlar’ Porselen Atölyesi’nin kuruluşuna zemin hazırlayan faktörler araştırılmış. Atölyenin hayata geçmesinde rol alarak Letonya’ yı porselen sanatında, genel sanat tarihinde önemli bir noktaya taşıyan sanat- çılar ve porselen eserleri incelenmiştir.
Letonya Ulusal Sanat Müzesi. (2012). Riga’ s Porcelain Art. 1925-1940. ISCN 978-9934-8236-5-7, Letonya
Martinsone, I. (2000). The Art Deco Style and Latvian Art. Materiali Latvijas makslas vesturei Journal, Volume 1, Page: 129-139
Scott, P. (2001). Painted Clay-Graphic Arts and the Ceramic Surface. London: A&C Black Sevim, S. S (2003). Seramik Dekorları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları
Suste, M. (2010). The Unknown Suta. an Insight Into The Work Of Romans Suta In Applied Art. Journal Makslas Vesture un Teorija, ISSN 1691-0869, Volume13, Page:52-62
http://en.art.sovfarfor.com/applied-art/porcelain/11-soviet-agitation-porcelain.html - (14 Ekim 2014) http://learnrussian.rt.com/speak-russian/russian-propaganda-art - (14 .10. 2014)
GÖRSEL LİSTESİ
Görsel 1: Riga Sanatçılar Grubu üyeleri, Soldan sağa: Romans Suta, Niklavs Strunke, Valdemars Tone, Jekabs Kazaks, Konrads Ubans, Oto Skulme, 1920 ((Riga’ s Porcelain Art, 2012: 19)