Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Visconti’nin “Venedik’te Ölüm” Filminde Metinlerarasılık ve Müziğin (Baş)Rolü

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 18, 01.06.2017
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563022

Öz





talyan film yönetmeni Luchino Visconti odaına insanı alan “antropomorfik” sinema anlayııyla birçok film yapmı, genellikle zamana yenilen kahramanları ve tutkuları
olan sıradan
insanları anlatmıtır. Thomas Mann’ın aynı adlı kısa romanından uyarlayıp 1971’de tamamladıı Venedik’te Ölüm filminde, yeni yüzyıla girerken bir sanatçının ölümüyle birlikte bir devrin de kapanıını kültürel tarih, edebiyat, sinema ve müzik
sanatları arasında met
inler arası göndermeler yaparak anlatmaktadır. Filmin müziğini
i
se aynı devre ait besteci Gustav Mahler’in üçüncü ve beşinci senfonilerinden oluturmutur. Mahler’in müziği yine metinler arası ilişkilerin yardımıyla ana karakter Gustav von
Aschenbach’ın ya
amını, ruhsal durumunu ve iç sesini temsil etmekte, filmin anlatımına
ivme kazandırarak adeta bir barol üstlenmektedir. Filmdeki ikirciklikler ve karıtlıklar
Mahler’
in müziğinde de görülmekte, bu paralellik de anlatımın gücünü ve etkisini artırmaktadır. Makale bu metinler arası ilişkileri inceleyerek Visconti’nin bayapıtına ve
f
ilmde müzik kullanımına farklı bir bakıaçısı getirmeyi amaçlamaktadır. 





Kaynakça

  • Dyer, R. (2006). “Music, People and Reality: the Case of Italian Neo-Realism.”, European Film Music, Hazırlayan: M. Mera ve D. Burnand, Ashgate, Aldershot.
  • Geitel, K., Prinzler, H.H., Schlappner, M. ve Schütte, W. (2006). Luchino Visconti. (Çev. Füsun Ant), ES Yayınları: Istanbul.
  • Grange, H. L. de la (1999). Gustav Mahler Vienna: Triumph and Disillusion 1904-1907. Oxford University Press: Oxford.
  • Hutchison, A. (2000). “Luchino Visconti’s Death in Venice.” http://www.culturecourt.com/Scales/film/DVenice.htm (erişim tarihi 3 Aralık, 2009)
  • Mahler-Werfel, A. (1998). Diaries, 1898-1902 Alma Mahler-Werfel. (Çev. ve Hazırlayan Antony Beaumont), Cornell Uni- versity Press: New York.
  • Mann, T. (1998). Death in Venice and Other Stories. (Çev. David Luke), Vintage Classics: London. Nietzsche, F. W. (1995) Thus Spoke Zarathustra (Çev. W. Kaufman). New York: Random House
  • Premuda, N. (1995). “Luchino Visconti’s Musicism.” International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Sayı: 26(2), Croatian Musicological Society ve JSTOR, Sayfa: 189-210.
  • Raj, P. P. E. (2015). “Text/Texts: Interrogating Julia Kristeva’s Concept of Intertextuality.” Ars Artium, Sayı 3, Sayfa: 77-80, Paragon International Publishers, Arar Saudi Arabia.
  • Rudlin, J. (1999). Commedia dell’Arte: Oyuncular için El Kitabı. (Çev. Ezgi Ege İpekli), Mitos Boyut Yayınları: Istanbul.
  • Thibault, P. J. (1994). “Intertextuality.”, The Encyclopedia of Language and Linguistics, 4, Hazırlayan: R. E. Asher, Perga- mum Press, Oxford.
  • Vaget, H. R. (1980). “Film and literature. The case of “Death in Venice”: Luchino Visconti and Thomas Mann”, The German Quarterly, Sayı:53(2), Blackwell Publishing, New Jersey, Sayfa:159-175.
  • Visconti, L. (Director). (1971). Death in Venice (Motion picture). United Kingdom: Warner Bros.
  • Worton, M. ve Still, J. (1991). “Introduction.”, Intertextuality: Theories and Practices. Hazırlayan: J. Still ve M. Worton, Manchester University Press: Manchester.
  • Tüm görseller aşağıdaki internet sitesinden alınmıştır:
  • https://www.google.com.tr/search?q=death+in+Venice&espv=2&biw=1536&bih=735&source=lnms&tbm=isch&sa=X& ved=0ahUKEwj3yqivuJTRAhXCIsAKHfAZD-EQ_AUIBygC
  • Makaledeki yabancı kaynaklardan alıntıların Türkçeye tercümeleri şahsıma aittir.

Intertextuality and the Leading Role of Music in Visconti’s Film “Death in Venice”

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 1 - 18, 01.06.2017
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563022

Öz





Italian film director Luchino Visconti and his “anthropomorphic” films took into
account the passionate and consuming nature of humans and mostly chose defeated
heros as their main characters. In his
film Death in Venice (1971), adapted from Thomas
Mann’s short novel of the same name (1912), he tells the story of the death of an artist
and its relation to the closure of an era at the
fin de siècle. The film constructs a web of
intertextual relations and quotations from cultural history, literature and music. Visconti’s
choice of non-diegetic music for the
film is Mahler’s third and fifth symphonies. This is
no coincidence that Mahler and the main character Gustav von Aschenbach have many
things in common. Mahler’s music represents the life, spiritual state and inner voice of
Aschenbach, hence playing a leading role in the
film. The dichotomies and ambiguities
in the
film can also be traced in Mahler’s music, adding to the power and effect of the
narration.
This study examines intertextuality in Visconti’s masterpiece and aims to
provide a di
fferent perspective on the use of music in film. 





Kaynakça

  • Dyer, R. (2006). “Music, People and Reality: the Case of Italian Neo-Realism.”, European Film Music, Hazırlayan: M. Mera ve D. Burnand, Ashgate, Aldershot.
  • Geitel, K., Prinzler, H.H., Schlappner, M. ve Schütte, W. (2006). Luchino Visconti. (Çev. Füsun Ant), ES Yayınları: Istanbul.
  • Grange, H. L. de la (1999). Gustav Mahler Vienna: Triumph and Disillusion 1904-1907. Oxford University Press: Oxford.
  • Hutchison, A. (2000). “Luchino Visconti’s Death in Venice.” http://www.culturecourt.com/Scales/film/DVenice.htm (erişim tarihi 3 Aralık, 2009)
  • Mahler-Werfel, A. (1998). Diaries, 1898-1902 Alma Mahler-Werfel. (Çev. ve Hazırlayan Antony Beaumont), Cornell Uni- versity Press: New York.
  • Mann, T. (1998). Death in Venice and Other Stories. (Çev. David Luke), Vintage Classics: London. Nietzsche, F. W. (1995) Thus Spoke Zarathustra (Çev. W. Kaufman). New York: Random House
  • Premuda, N. (1995). “Luchino Visconti’s Musicism.” International Review of the Aesthetics and Sociology of Music, Sayı: 26(2), Croatian Musicological Society ve JSTOR, Sayfa: 189-210.
  • Raj, P. P. E. (2015). “Text/Texts: Interrogating Julia Kristeva’s Concept of Intertextuality.” Ars Artium, Sayı 3, Sayfa: 77-80, Paragon International Publishers, Arar Saudi Arabia.
  • Rudlin, J. (1999). Commedia dell’Arte: Oyuncular için El Kitabı. (Çev. Ezgi Ege İpekli), Mitos Boyut Yayınları: Istanbul.
  • Thibault, P. J. (1994). “Intertextuality.”, The Encyclopedia of Language and Linguistics, 4, Hazırlayan: R. E. Asher, Perga- mum Press, Oxford.
  • Vaget, H. R. (1980). “Film and literature. The case of “Death in Venice”: Luchino Visconti and Thomas Mann”, The German Quarterly, Sayı:53(2), Blackwell Publishing, New Jersey, Sayfa:159-175.
  • Visconti, L. (Director). (1971). Death in Venice (Motion picture). United Kingdom: Warner Bros.
  • Worton, M. ve Still, J. (1991). “Introduction.”, Intertextuality: Theories and Practices. Hazırlayan: J. Still ve M. Worton, Manchester University Press: Manchester.
  • Tüm görseller aşağıdaki internet sitesinden alınmıştır:
  • https://www.google.com.tr/search?q=death+in+Venice&espv=2&biw=1536&bih=735&source=lnms&tbm=isch&sa=X& ved=0ahUKEwj3yqivuJTRAhXCIsAKHfAZD-EQ_AUIBygC
  • Makaledeki yabancı kaynaklardan alıntıların Türkçeye tercümeleri şahsıma aittir.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Aslı Giray Akyunak

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Giray Akyunak, A. (2017). Visconti’nin “Venedik’te Ölüm” Filminde Metinlerarasılık ve Müziğin (Baş)Rolü. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(1), 1-18. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563022