Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Renk, Dekor ve Form Açısından 20. Yüzyılda Avrupa’da Üretilen Endüstriyel Seramik Çaydanlıklar

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 168 - 179, 01.06.2017
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563664

Öz





Zaman iinde sanat olgusuna dönüen seramik ürünlerde estetik kaygı her zaman
var olmu
tur. Estetik kaygının yanı sıra üründen beklenen işlev, ergonomi unsurunu da
beraber
inde getirmiştir. Seramik tasarım ürünü olan çaydanlıın, çayın kefi ile paralel olarak ortaya çıktıı bilinmektedir. 20.yy’da değişen baka bir deyişle mekanik hale
gelen dünyanın get
irileri, yeni sanat akımlarının ortaya çıkmasıyla tasarım anlayıını
da farklı b
ir boyuta ulatırmıtır. Bu makalede 20. yy’da Avrupa’da endüstriyel olarak
üret
ilen seramik çaydanlıklar 1900’lerden 2000’lere kadar 10’ar yıllık periyotlarda ele
alınmı
, tarihsel süreçte renk, dekor ve form açısından deerlendirilmesi yapılmıtır.
Kronoloj
ik olarak ele alınan seramik çaydanlık tasarımlarının, üretildikleri ülkelerin
kültürüne, co
rafyasına, teknolojisinin gelişmesine, dönemin sanat anlayıları ve akımlarına paralel olarak ne gibi değişiklerin olduu aratırılmaya çalıılmıtır. Sonuçta,
endüstr
iyel olarak Avrupa’da üretilen seramik çaydanlıkların teknolojinin, ticaretin ve
sanat akımlarının da etk
isiyle biim, renk ve dekor açısından çeşitlendiği gözlemlenmiştir. 





Kaynakça

  • Atterbury, P., (2003) 20th-Cencury Ceramics, Octopus Publishing\ London.
  • Brothwell, D. ve Brothwell, P. (1998) Food In Antiquity, The Johns HopkinsnUniversity Press.
  • Casey, A. (2001). 20th Century Ceramic Designers in Britain, Antique Collectors’ Club, Italya.
  • Çaydere, O. (2016). Tasarımdan Çağdaş Tasarıma.
  • Er, C. (2015) Seramik Çaydanlık Formunun Kişisel Çalışmalar Üzerinden Değerlendirilmesi, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı:13, 51-57
  • Erbay Aslıtürk, G. (2009). 20. Yüzyılda Çağdaş Türk Seramik Sanatında Avrupa Kaynaklı Etkiler. Doktora Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Gombrich, E. H. (2007). Sanatın Öyküsü. (16. Baskı). (çev. E. Erduran, Ö. Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • http://dergipark.ulakbim.gov.tr/nwsafine/article/view/5000163091/5000150673
  • Miller, J., (2014) Miller Field Guide Art Deco, Alison Starling Puplising ,London
  • Waal de, E., (2003) 20th Century Ceramics, Thames&Hudson Ltd, London,
  • Görsel Listesi
  • Görsel 1-2: Antik Çin’de Çay Hazırlama Sahneleri
  • https://safedrinkingwaterdotcom.files.wordpress.com/2014/01/ancient-chinese-tea.jpg (Erişim Tarihi: 02.01.2017)
  • http://quatr.us/food/tea.htm (Erişim Tarihi: 02.01.2017)
  • Görsel 3-4: Armalı Çaydanlık 1785-1790, Oryantal Tasarım Çaydanlık 1780-1790,
  • http://www.darwincountry.org/explore/001950.html(Erişim Tarihi: 21.04.2013)
  • http://www.darwincountry.org/explore/001919.html (Erişim Tarihi: 21.04.2013)
  • Görsel 5: 1923-24 Bauhous tasarım okulu çaydanlık ve fincan tasarımı. http://www.harvardartmuseums.org/tour/the- bauhaus/slide/6355 (Erişim Tarihi: 25.05.2017)
  • Görsel 6: Clarice Cliff, Bizarre Stampford ”Orange Roof Cottage” Art Deco çaydanlık, 1930 Miller, J., 2014:92.
  • Görsel 7: Ağaçkakan Baskılı Çaydanlık, 1932, Casey A., 2001: 123 Görsel 8: Raymond Loewy, “Papageno”,Siyah- beyaz çaydanlık, Rosenthal, Almanya, 1955.
  • http://www.design-is-fine.org/post/51511626185/raymond-loewy-papageno-teapot-with-charcoal 25.05.2017)
  • Görsel 9: Geometrik Bezemeli Çaydanlık, İngiltere, 1967 Casey A., 2001: 297
  • Görsel 10: Concept, Martin Hunt, Hornsea Pottery, İngiltere, 1976 https://drojkent.wordpress.com/2012/05/07/modernist- teapots/ (Erişim Tarihi: 25.05.2017)
  • Görsel 11-12: Signe Persson Melin’in modernist çaydanlığı, İsviçre, 1980’ler. http://www.modernity.se/teapot-designed-by-signe-persson-melin-for-hoganas-studios/ (Erişim Tarihi: 28.05.2017)
  • Görsel 13-14: Armand Piere Fernandez tarafından Limoges için tasarlanan kahve seti, 1990. http://www.design-is-fine.org/tagged/1990s (Erişim Tarihi: 28.05.2017)

20th Century Industrial Ceramic Teapots Produced in Europe in Terms of Colour, Decoration and Form

Yıl 2017, Cilt: 7 Sayı: 1, 168 - 179, 01.06.2017
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563664

Öz









Aesthetic concern in ceramics products, which has turned into an artistic phenomenon
in time, has always existed. Apart from aesthetic concern, function that is expected from
the product br
ings the ergonomic factor along. It is known that the ceramic teapots occurred in parallel with the discovery of tea. The sense of design reached a different dimension with the occurrence of new artistic movements and the advantages of developments,
wh
ich are, in other words, kind of mechanical, in the world in the 20th century. In this
art
icle, ceramic teapots produced in Europe in the 20th century were considered within
ten-year per
iods from 1900 to 2000 and evaluated in terms of color, decor and form in
the h
istorical process. The changes in the ceramic teapot designs analyzed chronologically
have been
investigated in terms of the culture, geography, technology of the countries where they were produced as well as the perceptions and trends in art at that time. The analysis reveals that ceramic teapots industrially produced in Europe show varieties in terms
of des
ign, color and decor, being influenced by the technology, commerce and trends in art. 





Kaynakça

  • Atterbury, P., (2003) 20th-Cencury Ceramics, Octopus Publishing\ London.
  • Brothwell, D. ve Brothwell, P. (1998) Food In Antiquity, The Johns HopkinsnUniversity Press.
  • Casey, A. (2001). 20th Century Ceramic Designers in Britain, Antique Collectors’ Club, Italya.
  • Çaydere, O. (2016). Tasarımdan Çağdaş Tasarıma.
  • Er, C. (2015) Seramik Çaydanlık Formunun Kişisel Çalışmalar Üzerinden Değerlendirilmesi, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, Sayı:13, 51-57
  • Erbay Aslıtürk, G. (2009). 20. Yüzyılda Çağdaş Türk Seramik Sanatında Avrupa Kaynaklı Etkiler. Doktora Tezi. İzmir: Ege Üniversitesi.
  • Gombrich, E. H. (2007). Sanatın Öyküsü. (16. Baskı). (çev. E. Erduran, Ö. Erduran) İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • http://dergipark.ulakbim.gov.tr/nwsafine/article/view/5000163091/5000150673
  • Miller, J., (2014) Miller Field Guide Art Deco, Alison Starling Puplising ,London
  • Waal de, E., (2003) 20th Century Ceramics, Thames&Hudson Ltd, London,
  • Görsel Listesi
  • Görsel 1-2: Antik Çin’de Çay Hazırlama Sahneleri
  • https://safedrinkingwaterdotcom.files.wordpress.com/2014/01/ancient-chinese-tea.jpg (Erişim Tarihi: 02.01.2017)
  • http://quatr.us/food/tea.htm (Erişim Tarihi: 02.01.2017)
  • Görsel 3-4: Armalı Çaydanlık 1785-1790, Oryantal Tasarım Çaydanlık 1780-1790,
  • http://www.darwincountry.org/explore/001950.html(Erişim Tarihi: 21.04.2013)
  • http://www.darwincountry.org/explore/001919.html (Erişim Tarihi: 21.04.2013)
  • Görsel 5: 1923-24 Bauhous tasarım okulu çaydanlık ve fincan tasarımı. http://www.harvardartmuseums.org/tour/the- bauhaus/slide/6355 (Erişim Tarihi: 25.05.2017)
  • Görsel 6: Clarice Cliff, Bizarre Stampford ”Orange Roof Cottage” Art Deco çaydanlık, 1930 Miller, J., 2014:92.
  • Görsel 7: Ağaçkakan Baskılı Çaydanlık, 1932, Casey A., 2001: 123 Görsel 8: Raymond Loewy, “Papageno”,Siyah- beyaz çaydanlık, Rosenthal, Almanya, 1955.
  • http://www.design-is-fine.org/post/51511626185/raymond-loewy-papageno-teapot-with-charcoal 25.05.2017)
  • Görsel 9: Geometrik Bezemeli Çaydanlık, İngiltere, 1967 Casey A., 2001: 297
  • Görsel 10: Concept, Martin Hunt, Hornsea Pottery, İngiltere, 1976 https://drojkent.wordpress.com/2012/05/07/modernist- teapots/ (Erişim Tarihi: 25.05.2017)
  • Görsel 11-12: Signe Persson Melin’in modernist çaydanlığı, İsviçre, 1980’ler. http://www.modernity.se/teapot-designed-by-signe-persson-melin-for-hoganas-studios/ (Erişim Tarihi: 28.05.2017)
  • Görsel 13-14: Armand Piere Fernandez tarafından Limoges için tasarlanan kahve seti, 1990. http://www.design-is-fine.org/tagged/1990s (Erişim Tarihi: 28.05.2017)
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Öznur Yıldırım

Sadettin Aygün Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Yıldırım, Ö., & Aygün, S. (2017). Renk, Dekor ve Form Açısından 20. Yüzyılda Avrupa’da Üretilen Endüstriyel Seramik Çaydanlıklar. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 7(1), 168-179. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.563664