Çok Sesli Batı Müziğinin Yaygınlaşmasında Alan Dışı Müzik Dersinin Önemi
Yıl 2018,
Cilt: 8 Sayı: 1, 226 - 237, 05.06.2018
Ayşe Turan
Öz
Bu araştırmada üniversite çağındaki bireylerin çok sesli Batı müziğini anlamayı ve sevmeleri ve
bu müzik türüne olan ilgilerinin arttırılması için alan dışı seçmeli ders olarak verilen müzik tarihi
derslerinin etkileri araştırılmıştır. Örnek çalışma olarak Anadolu Üniversitesinde verilen “Müziğin
Tarihçesi” dersi ele alınmış, dersin amaçları ile öğrenme kazanımları temelinde dersin başarı oranı
araştırılmıştır. Dersin öncelikli amaçlarından biri olan öğrencilerin bilinçli dinleyicilere dönüşmesi
ve çok sesli Batı müziğinin böyle bir amaç doğrultusundaki olumlu etkileri araştırılmıştır. Dersin
olumlu etkilerini ve yetersizliklerini tespit etmek için bir anket çalışılması yürütülmüştür. Sonuçlar
öğrencilerin kültürel gelişimlerine olan olumlu etkileri doğrultusunda değerlendirilmiştir.
Kaynakça
- Bernstein, L. (2004). “Joy of Music”, Amadeus Press, New jersey.
- Borstlab, J. (2017). “The Relevance of Classical Music”, http://www.theimaginativeconservative.org/2017/04/relevance- classical-music-john-borstlap.html (Online, 2.10.2017).
- Boyden, D. D. (1971). “Introduction to Music”, 2nd Edition, Faber & Faber, New York.
- Burkholder, J. P. (2015). “The Value of a Music History Survey”, Journal of Music History Pedagogy, Vol.5, No.2.
- Cooke, D. (1989). “The Language Of Music”, Oxford University Press, Oxford.
- Cooper, G. (1957). “Learning to Listen”, The University of Chicago Press Books, Chicago.
- Kerman, V. – Kerman, J. – Tomlinson, G. (2016). “Listen”, 8th Edition, W. W. Norton & Company, New York.
- Say, A. (2001).“Müziğin Kitabı”, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara ISBN 975-7436-27-5
- Scruton, R. (2009). “Understanding Music”, A&C Black, London
- Stock, K. (2007). Philosophers on Music: Experience, Meaning, and Work”, Clarendon Press, Oxford
Importance of Non-Field Music Courses in Pupularising Polyphonic Western Music
Yıl 2018,
Cilt: 8 Sayı: 1, 226 - 237, 05.06.2018
Ayşe Turan
Öz
In this study, the effects of music history courses given as a non-field elective course were in vestigated in order to increase university students’ interest in the Polyphonic Western Music, and
enhance their awareness of the music genre studied. As a sample, ‘History of Music’ course offered
at Anadolu University has been studied and the success rate of the course has been investigated
with regard to the goals and objectives of the course. The study aims to investigate if the students in
the course transfrom into conscious listeners, which is one of the primary goals of the course, and
what positive effects of Polyphonic Western Music has to do with it. A survey study is conducted to
determine the positive aspects and deficiences of the course. The results are interpreted considering
its positive effect on the cultural improvement of the students.
Kaynakça
- Bernstein, L. (2004). “Joy of Music”, Amadeus Press, New jersey.
- Borstlab, J. (2017). “The Relevance of Classical Music”, http://www.theimaginativeconservative.org/2017/04/relevance- classical-music-john-borstlap.html (Online, 2.10.2017).
- Boyden, D. D. (1971). “Introduction to Music”, 2nd Edition, Faber & Faber, New York.
- Burkholder, J. P. (2015). “The Value of a Music History Survey”, Journal of Music History Pedagogy, Vol.5, No.2.
- Cooke, D. (1989). “The Language Of Music”, Oxford University Press, Oxford.
- Cooper, G. (1957). “Learning to Listen”, The University of Chicago Press Books, Chicago.
- Kerman, V. – Kerman, J. – Tomlinson, G. (2016). “Listen”, 8th Edition, W. W. Norton & Company, New York.
- Say, A. (2001).“Müziğin Kitabı”, Müzik Ansiklopedisi Yayınları, Ankara ISBN 975-7436-27-5
- Scruton, R. (2009). “Understanding Music”, A&C Black, London
- Stock, K. (2007). Philosophers on Music: Experience, Meaning, and Work”, Clarendon Press, Oxford