In later years of student life and in professional life, every violinist is faced with situations in which he/she has to decide on fingerings, positions or shiftings on the violin in various passages. At this stage, the player must be fully mastered in the musical and technical sense. Therefore, it is critical that the subject is taught and implemented step by step in education processes. In other words, it is important to present the subject to the student in a certain system. Although the subject is studied in violin education, some types of shifting can be omitted or not fully defined. In this study, the theory of shifting on violin is examined in detail. In the preliminary level of shifting, several results were reached regarding the factors such as the studies to be performed in the pre- shifting period, and in the initial phase, physical elements, guiding note and timing. In addition to this, shifting types were determined and shifting classification was made in the light of these varieties. Finally, various results were obtained within the frame of the elements that facilitate the shift, instrument hold, comfort, safe of operation, hand-arm positions, shifting distance, inaudible shift, the pattern of the fingers during the process, timing, phrasing and the use of the bow. The study is important since it provides a bridge between theory and practice in violin education and it will directly contribute to educational practices.
Shifting Types of Shifting Classification of Shifts Violin Education Violin Techniques
Öğrenciliğin ilerleyen yıllarında ve profesyonel boyuta gelindiğinde, her kemancı mutlaka çeşitli pasajların parmak numaraları, konumları veya konum geçişleri hakkında karar vermesi gerektiği durumlarla karşılaşmaktadır. Burada çalıcı konuya, müzikal ve teknik anlamda tam olarak hakim olmalıdır. Bunun için eğitim süreçlerinde konunun adım adım öğretilip uygulanması, yani belli bir sistem içerisinde atlanmadan öğrenciye sunulması önemlidir. Buradan yola çıkarak bu çalışmada, kemanda konum geçmenin teorisi ayrıntılı bir şekilde irdelenmektedir. Çalışmanın konum geçmeye başlama boyutunda; konum geçme öncesi ve başlangıç aşamasında yapılacak çalışmalara, fiziksel unsurlara, kılavuz ses öğesine ve zamanlamaya ilişkin sonuçlara ulaşılmıştır. Bunun yanı sıra konum geçme çeşitleri belirlenmiş, bu çeşitlerin ışığında konum geçme sınıflandırması yapılmıştır. Son olarak çalışmada konum geçmeyi kolaylaştırıcı unsurlar boyutunda, çalgı tutuşu, rahatlık, işlemden korkmama, el-kol pozisyonları, konum mesafesi, geçişi hissettirmeme, işlem sırasında parmakların dokusu, zamanlama, cümleleme ve yay kullanımı çerçevesinde çeşitli sonuçlara ulaşılmıştır. Çalışma, keman eğitiminde teori ile uygulama arasında köprü oluşturması ve eğitim uygulamalarına doğrudan katkı sağlayacak olması bakımından ve önemlidir.
Konum Geçme Konum Geçme Çeşitleri Konum Geçme Sınıflandırması Keman Eğitimi Keman Teknikleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 2 |