Emblems and logos, which are the most significant factors of corporate identity, play a role to
promote the organization’s character, products, services and to increase the organization’s competitiveness
and brand value. The results of the related studies argue that there is a major impact of fonts, colors,
elements and shapes used in emblems and logos on users’ perception. As the result of the literature review
conducted within this context, the lack of studies examining the font, color, shape and context elements
used in university logos in Turkey has been identified and the emblems and thus the logos of 200 universities
in Turkey constitute the scope of the study. The aim of the study is to find out general tendencies and current
trends and to form a base for related future studies by analyzing the emblems and logos in terms of form,
color, and context. The general survey model was used as the data collection method and emblems and
logos were grouped using content analysis and thematic coding. Additionally, the classifications of Çeken
and Aybay (2021) and Özsoy, Tuncay and Uğur (2017) were used to analyze the elements of emblems and
logos. In the light of the findings, emblems and logos in free form, consisting of one or two colors and
containing symbolic and/or typographic elements are recommended for newly established universities in
order to follow current design trends.
Emblem Logo University emblems University logos Corporate identity.
Kurumsal kimlik kavramının en önemli öğelerinden olan amblem ve logolar, ait olduğu kuruluşun
karakterini, ürünlerini, verilen hizmetleri tanıtan, marka değerini, rekabet gücünü artıran ve iletişim sağlayan
bir rol üstlenirler. Bu hususta yapılan çalışmalarda amblem ve logolarda kullanılan yazı tiplerinin, renklerin,
kullanılan unsurların ve şekillerin kullanıcı algısı üzerinde büyük etkiye sahip olduğu tespit edilmiştir. Yapılan
literatür taraması sonucunda Türkiye’deki üniversite logolarında kullanılan yazı tipi, renk, şekil ve bağlam
unsurlarını inceleyen çalışmaların eksikliği tespit edilmiş ve çalışmanın kapsamını da Türkiye’de aktif olarak
faaliyet gösteren 200 adet üniversitenin amblem ve logoları oluşturmuştur. Çalışmanın amacı Türkiye’deki
üniversite amblem ve logolarının şekil, renk ve bağlam açısından incelenerek genel ve güncel eğilimleri
ortaya çıkarmak ve gelecekte bu konu ile ilgili yapılacak diğer çalışmalara altlık teşkil etmesini sağlamaktır.
Çalışmada veri toplama yöntemi olarak genel tarama modeli kullanılmış, amblem ve logolar içerik analizi
ve tematik kodlama kullanılarak gruplandırılmıştır. Buna ek olarak amblem ve logolarda bulunan unsurlar
bağlam açısından incelenirken Çeken ve Aybay’ın (2021) ve Özsoy, Tuncay ve Uğur’un (2017) kullandığı
sınıflandırmalardan yararlanılmıştır. Elde edilen bulgular ışığında, serbest şekle sahip, tek veya iki renkten
oluşan ve sembolik ve/ya tipografik öğeler barındıran amblem ve logolar güncel tasarım eğilimlerini takip
etmek açısından yeni kurulacak üniversiteler için tavsiye niteliği oluşturmaktadır.
Amblem Logo Üniversite amblemleri Üniversite logoları Kurumsal kimlik.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2 |