Mise en abyme, a French term derived from the heraldry, literally means ‘to place in the
abyss’. The term mizanabim, which was first conceptualized by André Gide in his work
Journals, is a formal method applied in various branches of art, primarily literature, by
making use of visual metaphors. The examples of the method known as an application method
based on the nesting of images in the modern and pre-modern period have also begun
to be seen in contemporary art practices after modernity. This study aims to scrutinize and
analyze the mise en abyme method, which is not well known and known about, through selected
examples from contemporary art practices. For this purpose, some works of art have
been identified in line with the data obtained through literature review on the subject. The
identified works were examined by document analysis method and information on the subject
was obtained as a result of interviews with some artists. While examining the samples
of the works, the works were analyzed by using Dällenbach’s typology of mise en abyme. As
a result of the analysis and evaluation, it was tried to be revealed that mise en abyme is a
method used in contemporary art practices.
Mise en abyme Visual Arts Contemporary Art Literature Aesthetics
Fransızca bir terim olan ve adını arma bilimi olan Heraldik’ten alan mizanabim (mise en
abyme) tam olarak ‘uçuruma yerleştirmek’ anlamına gelir. İlk olarak André Gide’in Günlük
adlı eserinde kavramsallaştırdığı mizanabim terimi görsel metaforlardan yararlanarak
başta edebiyat olmak üzere çeşitli sanat dallarında uygulanan biçimsel bir yöntemdir. Modern
ve modern öncesi dönemde görüntülerin iç içe yerleştirilmesine dayalı bir uygulama
biçimi olarak bilinen yöntemin örnekleri modernite sonrası çağdaş sanat uygulamalarında
da görülmeye başlanmıştır. Bu çalışma, hakkında fazla bilgi olmayan ve çok tanınmayan
mizanabim yönteminin çağdaş sanat uygulamalarından seçilen örnekler üzerinden irdelenmesini
ve analizini amaçlamaktadır. Bu amaç doğrultusunda konu ile ilgili olarak literatür
tarama yoluyla elde edilen veriler doğrultusunda bazı sanat eserleri tespit edilmiştir.
Tespit edilen eserler doküman analizi yöntemi ile incelenmiş ve konu ile ilgili bilgiler ise
bazı sanatçılarla görüşme sonucu elde edilmiştir. Eser örnekleri incelenirken Dällenbach’ın
mizanabim tipolojisinden yararlanılarak eserler analiz edilmiştir. Yapılan analiz ve değerlendirme
sonucunda mizanabimin çağdaş sanat uygulamaları içerisinde kullanılan bir
yöntem olduğu ortaya konulmaya çalışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Plastik Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |