Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECTS OF OUTDOOR ADVERTISING, WALL ADS AND BILLBOARDS ON CONTEMPORARY ART IN URBAN CULTURE

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 40 - 60, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1505742

Öz

In today’s consumption culture, one of the various ways to reach people is through visual
communication tools such as outdoor advertising, wall ads, and billboards. These communication
tools, intended for informing people, contribute to contemporary art as an
aesthetic and visual language through human-induced changes, natural effects, and deformations.
The transformation of outdoor advertising, wall ads, and billboards into artistic
phenomena within urban culture is highlighted by artists, also with an emphasis on the
characteristics of the eras they lived in, aiming to create awareness in subsequent artists’
social consciousness. Beyond plastic and aesthetic experiences, artists have dealt with these
elements, which are visual images of daily life, with an emphasis on waste materials in
urban culture. Again, the fact that artists make references to issues such as environmental
awareness from a different perspective, culture, art, politics, economy, consumerism, and
social awareness of the period they deal with makes the research important. This study
specifically focuses on urban culture and aims to address the quest “What are the effects
of outdoor advertising, wall ads, and billboards on contemporary art?” with an emphasis
on urban culture. In this study, conducted through a descriptive scanning method, the obtained
data has been compiled through document analysis. The conclusion drawn is that
artists, in their works, make references to urban culture beyond conventional plastic values
and establish an archive of urban culture.

Kaynakça

  • Akkuş Gündüz, Y. (2022). Yeni Gerçekçilik Sahasında Çağa Tanık Bir Oyuncu: Arman. İdil, 89, 47-57.
  • Antmen, A. (2019). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (10. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Arslan, N. (2023). Açık Hava Reklamcılığında Yaşanan Teknolojik Gelişmeler. Yayımlanmamış Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Azılıoğlu, K. ve Yılmaz, M. (2021). Toplumsal ve Kültürel Değişimlerin Sanat Eğitimine Yansımaları. JRES Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 443-461.
  • Bakan, C. (2019). Kent Estetiği Açısından Açık Hava Reklamcılığı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Balseçen, H. (2018). Duvarların Görsel Arkeolojisinin Bir Tezahürü “Jacques Vılleglé”. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/1), 20-28.
  • Becer, E. (1997). Grafik Tasarımın Uygulama Alanları. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bozkurt, A. (2014). Gerçekçilikten Yeni Gerçekçiliğe. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çitci, E. (2009). Görsel Kültür Elemanı Olarak 20. yy.’da Afişin Toplumsal Süreçlere Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Dağtaş, B. ve Dağtaş, E. (2009). Medya Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Demir, H. (2008). Yaşamın İçinde Bir Mecra olarak Açık Hava Reklamcılığı. Akdeniz Sanat, 1(2), 45-51.
  • Demir, R. (2011). Burhan Doğançay ve Serileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Demir, R. ve Anbarpınar, E. (2017). Burhan Doğançay Sanatında Kent Duvarları. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu Cilt 3. Niğde, Türkiye.
  • Ergün, C. (2014). Temel Sanat Eğitiminde ve Çağdaş Sanatta Kolaj-Fotomontaj. Sanat - Tasarım Dergisi, 1(3), 5-19.
  • Ersoy, A. (1998). Günümüz Türk Resim Sanatı (1950’den 2000’e). İstanbul: Bilim Sanat Galerisi.
  • Farthing, S. (2020). Sanatın Tüm Öyküsü (4. Baskı). İstanbul: Hayalperest Yayınevi. Hopkins, D. (2018). Modern Sanattan Sonra 1945-2017. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Karabacak, Z. İ. (2013). Reklam ve Sanat İlişkisi, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 64-76.
  • Karpat Aktuğlu, I. ve Temel Eğinli, A. (2010). Küresel Reklâm Stratejilerinin Belirlenmesinde Kültürel Farklılıkların Önemi. Selçuk İletişim, 6(3), 167-183.
  • Koyuncu, M., Şen, T. ve Kuştepe, A. (2015). Kent Estetiğinde Reklamın Rolü. Mimaran, (12), 4-9.
  • Lynch, K. (2013). Kent İmgesi (5. Baskı). (İ. Başaran, Çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Örs, M. (2017). Günümüz Toplumunda Reklam-Sanat İlişkisi. Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını, 2(3), 142-158.
  • Özdinç, T. (2022). 1980-2020 Yılları Arası Resim Sanatında Gerçeklik Arayışı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Özsezgin, K. (1992). “Yaza Merhaba Derken”. Milliyet Sanat Dergisi, (297), 49.
  • Sarıkavak, A. (2019). Bilbordlarda Görsel Tasarım Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sanat Yazıları, (41), 537-563.
  • Şahin, H. (2022). Yeni Gerçekçilik’in Yapıbozumsal Sanatı: Dekolaj. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (127), 1-22.
  • Tansuğ, S. (1995). Türk Resminde Yeni Dönem. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Taşpunar Küçük, B., Şahin, M. ve Elmas, H. (2022). Reklam Afişlerinde Kültürel Unsurlar. İdil, 99, 1583–1596.
  • Timur, S. ve Keş, Y. (2016). Grafik Tasarımda Üç Boyut Algısı. İdil, 5(22), 655-676.
  • Yağmur, R. (2020). Uluslararası Reklamcılıkta Kültürün Önemi: Türkiye ve Portekiz Dergi Reklamlarında Kültürel Farklılıklar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yalın Eroğlu, B. (2006). Siyasal iletişimin reklam boyutuna ilişkin kuramsal bir inceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 25, 169-180.
  • Yiğit, B. (2018). 20. Yüzyıl Resim Sanatında Eklektik Eğilimler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur. (F. Candil Erdoğan, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.

KENT KÜLTÜRÜNDE AÇIK HAVA REKLAMCILIĞI, DUVAR İLAN VE AFİŞLERİNİN ÇAĞDAŞ SANATA ETKİLERİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 40 - 60, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1505742

Öz

Günümüz tüketim kültürü içerisinde insanlara ulaşmanın farklı yollarından birisi de görsel
bir iletişim aracı olan; açık hava reklamcılığı, duvar ilan ve afişleridir. İnsanları bilgilendirme
amaçlı bu iletişim araçları, insan eliyle değişimleri, doğal etki ve deformasyonlarla,
estetik ve görsel bir dil olarak çağdaş resim sanatına katkı sunmaktadır. Açık hava reklam,
duvar ilanı ve afişlerin kent kültürü içerisinde sanatsal olguya dönüşümünde sanatçılar,
yaşamış oldukları dönem özelliklerine de vurgu yaparak, kendilerinden sonraki sanatçılarda
toplumsal farkındalık oluşturmayı amaçlamışlardır. Sanatçılar, plastik ve estetik
deneyimlerin ötesinde, gündelik yaşamın görsel imajları olan bu unsurları, kent kültürü
içerisinde atık malzeme vurgusu ile ele almışlardır. Yine sanatçıların farklı bir bakış açısıyla
çevre bilinci, ele aldıkları dönemin kültür, sanat, siyaset, ekonomi, tüketim çılgınlığı ve
toplumsal farkındalık gibi konulara göndermeler yapmaları araştırmayı önemli kılmaktadır.
Bu çalışmada özellikle kent kültürüne vurgu yapılarak, açık hava reklamcılığı duvar
ve ilanlarının çağdaş sanata olan etkileri nelerdir? sorusuna cevap aranmıştır. Betimsel
tarama yöntemiyle ele alınan çalışmada, elde edilen veriler doküman analizi şeklinde bir
araya getirilmiştir. Sanatçılar eserlerinde, alışılmış plastik değerler dışında, kent kültürüne
gönderme yaptıkları ve bir kent kültürü arşivi oluşturdukları sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akkuş Gündüz, Y. (2022). Yeni Gerçekçilik Sahasında Çağa Tanık Bir Oyuncu: Arman. İdil, 89, 47-57.
  • Antmen, A. (2019). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar (10. Baskı). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Arslan, N. (2023). Açık Hava Reklamcılığında Yaşanan Teknolojik Gelişmeler. Yayımlanmamış Lisans Tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Azılıoğlu, K. ve Yılmaz, M. (2021). Toplumsal ve Kültürel Değişimlerin Sanat Eğitimine Yansımaları. JRES Eğitim ve Toplum Araştırmaları Dergisi, 8(2), 443-461.
  • Bakan, C. (2019). Kent Estetiği Açısından Açık Hava Reklamcılığı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Isparta.
  • Balseçen, H. (2018). Duvarların Görsel Arkeolojisinin Bir Tezahürü “Jacques Vılleglé”. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/1), 20-28.
  • Becer, E. (1997). Grafik Tasarımın Uygulama Alanları. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Bozkurt, A. (2014). Gerçekçilikten Yeni Gerçekçiliğe. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Eskişehir.
  • Çitci, E. (2009). Görsel Kültür Elemanı Olarak 20. yy.’da Afişin Toplumsal Süreçlere Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Dağtaş, B. ve Dağtaş, E. (2009). Medya Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Demir, H. (2008). Yaşamın İçinde Bir Mecra olarak Açık Hava Reklamcılığı. Akdeniz Sanat, 1(2), 45-51.
  • Demir, R. (2011). Burhan Doğançay ve Serileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sivas.
  • Demir, R. ve Anbarpınar, E. (2017). Burhan Doğançay Sanatında Kent Duvarları. IV. Uluslararası Türk Dünyası Araştırmaları Sempozyumu Cilt 3. Niğde, Türkiye.
  • Ergün, C. (2014). Temel Sanat Eğitiminde ve Çağdaş Sanatta Kolaj-Fotomontaj. Sanat - Tasarım Dergisi, 1(3), 5-19.
  • Ersoy, A. (1998). Günümüz Türk Resim Sanatı (1950’den 2000’e). İstanbul: Bilim Sanat Galerisi.
  • Farthing, S. (2020). Sanatın Tüm Öyküsü (4. Baskı). İstanbul: Hayalperest Yayınevi. Hopkins, D. (2018). Modern Sanattan Sonra 1945-2017. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Karabacak, Z. İ. (2013). Reklam ve Sanat İlişkisi, Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 3(1), 64-76.
  • Karpat Aktuğlu, I. ve Temel Eğinli, A. (2010). Küresel Reklâm Stratejilerinin Belirlenmesinde Kültürel Farklılıkların Önemi. Selçuk İletişim, 6(3), 167-183.
  • Koyuncu, M., Şen, T. ve Kuştepe, A. (2015). Kent Estetiğinde Reklamın Rolü. Mimaran, (12), 4-9.
  • Lynch, K. (2013). Kent İmgesi (5. Baskı). (İ. Başaran, Çev.). İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları.
  • Örs, M. (2017). Günümüz Toplumunda Reklam-Sanat İlişkisi. Düzce Üniversitesi Sanat Tasarım ve Mimarlık Fakültesi Yayını, 2(3), 142-158.
  • Özdinç, T. (2022). 1980-2020 Yılları Arası Resim Sanatında Gerçeklik Arayışı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kastamonu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Özsezgin, K. (1992). “Yaza Merhaba Derken”. Milliyet Sanat Dergisi, (297), 49.
  • Sarıkavak, A. (2019). Bilbordlarda Görsel Tasarım Sorunları ve Çözüm Önerileri. Sanat Yazıları, (41), 537-563.
  • Şahin, H. (2022). Yeni Gerçekçilik’in Yapıbozumsal Sanatı: Dekolaj. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (127), 1-22.
  • Tansuğ, S. (1995). Türk Resminde Yeni Dönem. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Taşpunar Küçük, B., Şahin, M. ve Elmas, H. (2022). Reklam Afişlerinde Kültürel Unsurlar. İdil, 99, 1583–1596.
  • Timur, S. ve Keş, Y. (2016). Grafik Tasarımda Üç Boyut Algısı. İdil, 5(22), 655-676.
  • Yağmur, R. (2020). Uluslararası Reklamcılıkta Kültürün Önemi: Türkiye ve Portekiz Dergi Reklamlarında Kültürel Farklılıklar. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Adnan Menderes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Aydın.
  • Yalın Eroğlu, B. (2006). Siyasal iletişimin reklam boyutuna ilişkin kuramsal bir inceleme. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, 25, 169-180.
  • Yiğit, B. (2018). 20. Yüzyıl Resim Sanatında Eklektik Eğilimler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kütahya.
  • Wilson, M. (2015). Çağdaş Sanat Nasıl Okunur. (F. Candil Erdoğan, Çev.). İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Görsel Tasarım
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İlyas Sevindik 0000-0001-9616-818X

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sevindik, İ. (2024). KENT KÜLTÜRÜNDE AÇIK HAVA REKLAMCILIĞI, DUVAR İLAN VE AFİŞLERİNİN ÇAĞDAŞ SANATA ETKİLERİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(1), 40-60. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1505742