In today’s consumption culture, one of the various ways to reach people is through visual
communication tools such as outdoor advertising, wall ads, and billboards. These communication
tools, intended for informing people, contribute to contemporary art as an
aesthetic and visual language through human-induced changes, natural effects, and deformations.
The transformation of outdoor advertising, wall ads, and billboards into artistic
phenomena within urban culture is highlighted by artists, also with an emphasis on the
characteristics of the eras they lived in, aiming to create awareness in subsequent artists’
social consciousness. Beyond plastic and aesthetic experiences, artists have dealt with these
elements, which are visual images of daily life, with an emphasis on waste materials in
urban culture. Again, the fact that artists make references to issues such as environmental
awareness from a different perspective, culture, art, politics, economy, consumerism, and
social awareness of the period they deal with makes the research important. This study
specifically focuses on urban culture and aims to address the quest “What are the effects
of outdoor advertising, wall ads, and billboards on contemporary art?” with an emphasis
on urban culture. In this study, conducted through a descriptive scanning method, the obtained
data has been compiled through document analysis. The conclusion drawn is that
artists, in their works, make references to urban culture beyond conventional plastic values
and establish an archive of urban culture.
Urban culture Outdoor advertising Wall ads and billboards Contemporary art New Realism
Günümüz tüketim kültürü içerisinde insanlara ulaşmanın farklı yollarından birisi de görsel
bir iletişim aracı olan; açık hava reklamcılığı, duvar ilan ve afişleridir. İnsanları bilgilendirme
amaçlı bu iletişim araçları, insan eliyle değişimleri, doğal etki ve deformasyonlarla,
estetik ve görsel bir dil olarak çağdaş resim sanatına katkı sunmaktadır. Açık hava reklam,
duvar ilanı ve afişlerin kent kültürü içerisinde sanatsal olguya dönüşümünde sanatçılar,
yaşamış oldukları dönem özelliklerine de vurgu yaparak, kendilerinden sonraki sanatçılarda
toplumsal farkındalık oluşturmayı amaçlamışlardır. Sanatçılar, plastik ve estetik
deneyimlerin ötesinde, gündelik yaşamın görsel imajları olan bu unsurları, kent kültürü
içerisinde atık malzeme vurgusu ile ele almışlardır. Yine sanatçıların farklı bir bakış açısıyla
çevre bilinci, ele aldıkları dönemin kültür, sanat, siyaset, ekonomi, tüketim çılgınlığı ve
toplumsal farkındalık gibi konulara göndermeler yapmaları araştırmayı önemli kılmaktadır.
Bu çalışmada özellikle kent kültürüne vurgu yapılarak, açık hava reklamcılığı duvar
ve ilanlarının çağdaş sanata olan etkileri nelerdir? sorusuna cevap aranmıştır. Betimsel
tarama yöntemiyle ele alınan çalışmada, elde edilen veriler doküman analizi şeklinde bir
araya getirilmiştir. Sanatçılar eserlerinde, alışılmış plastik değerler dışında, kent kültürüne
gönderme yaptıkları ve bir kent kültürü arşivi oluşturdukları sonucuna ulaşılmıştır.
Kent kültürü Açık hava reklamcılığı Duvar ilanları ve afişleri Çağdaş sanat Yeni Gerçekçilik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Görsel Tasarım |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |