Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

THE EFFECT OF THE IMPRESSIONIST ART CURRENT ON HALIL PASHA PAINTINGS

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 533 - 545, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506481

Öz

Impressionism is an art movement that emerged in France in the second half of the 19th
century. Artists personal search for style based on their understanding of light and color in
the face of nature and developments in the scientific field were effective in the formation
of the Impressionism movement. Impressionists aimed to reflect a snapshot of nature as
light and color in aerial perspective. Impressionism influenced all European art in the years
it emerged and Ottoman art in the following years. The influence can be observed in the
paintings of Halil Pasha, one of the first military painters. The purpose and conceptual
framework of the study were shaped in this direction. Halil Pasha is sent to Europe for education
as a result of the Ottoman diplomatic relations with the West. Halil Pasha studied
painting within the scope of French classicism in the workshops of Jean-Leon Gerome and
Gustave Courtois in Europe. Halil Pasha was influenced by impressionism during his education
in Paris and reflected this to a certain extent in his works. In this respect, the artist is
accepted as one of the important pioneers of Turkish impressionism. Halil Pasha, who focuses
more on impressionist influences in his recent works, makes a great contribution to the
modernization of modern Turkish painting. The artist’s deep interest in impressionism also
influenced the artists who shaped modern Turkish painting after him, such as the 1914 Generation.
In this research, the effects of impressionism, which emerged in France, on Halil
Pasha’s paintings were discussed. Descriptive research method was used regarding the artist
and the movement he was influenced. In order to understand the effects of the Impressionist
art movement on Halil Pasha’s works, written and printed media, internet resources,
academic studies and catalogs about the artist were identified and examined. Using the
findings regarding impressionism, the effects on Halil Pasha’s paintings were determined.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2013). 20. Yüz Yıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Arsal, O. (2000). Modern Osmanlı Resminin Sosyolojisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Başkan, S. (1994). Osmanlı Ressamlar Cemiyeti. Ankara: Çardaş Yayınevi.
  • Başkan, S. (2009). Başlangıcından Cumhuriyet Dönemine Kadar Türklerde Resim. İstanbul: AKM Yayınları.
  • Berger, J. (2019). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis yayınları.
  • Ersoy, A. (1998). Günümüz Türk Resim Sanatı. İstanbul: Bilim Sanat Galerisi Yayınları.
  • İslimyeli, N. (1965). Asker Ressamlar ve Ekoller. Ankara: Asker Ressamlar Sanat Derneği Yayınları.
  • Tansuğ, S. (1996). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tansuğ, S. (1997). Çağdaş Türk Sanatına Temel Yaklaşımlar. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Terzi, İ. (1994). Halil Paşa’nın Askeri Eğitim-Öğretimi ve Resim Sanatı, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 9, sayı 1. S. 202-232.
  • Tunalı, İ. (1996). Felsefenin Işığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Turani, A. (1994). 50. Yıl Yapı Kredi Halil Paşa Kataloğu, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.

EMPRESYONİZM SANAT AKIMININ HALİL PAŞA RESİMLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 1, 533 - 545, 28.06.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506481

Öz

Empresyonizm 19.yüzyılın ikinci yarısında Fransa’da ortaya çıkmış bir sanat akımıdır.
Empresyonizm akımının oluşumunda sanatçıların doğa karşısında ışık ve renk kavrayışına
bağlı kişisel üslup arayışları ile bilimsel alandaki gelişmeler etkili olmuştur. Empresyonistler
doğanın anlık görüntüsünü hava perspektifi içerisinde ışık, renk olarak yansıtmayı
amaç edinmişlerdir. Empresyonizm ortaya çıktığı yıllarda tüm Avrupa sanatını ve
sonraki yıllarda Osmanlı sanatını da etkiler. İlk asker ressamlardan olan Halil Paşa’nın
resimlerinde etkilenim gözlemlenebilmektedir. Çalışmanın amacı ve kavramsal çerçevesi
de bu yönde şekillendirilmiştir. Halil Paşa Osmanlı’nın Batı’yla kurduğu diplomatik ilişkileri
sonucu Avrupa’ya eğitim için gönderilir. Halil Paşa Avrupa’da Jean-Leon Gerome ve
Gustave Courtois’in atölyesinde Fransız klasisizmi kapsamında resim eğitimi almıştır. Halil
Paşa Paris’te eğitim aldığı yıllarda empresyonizmden etkilenmiş ve eserlerinde bunu belli
oranda yansıtmıştır. Bu bakımdan sanatçı Türk izlenimciliğinin önemli öncülerinden biri
olarak kabul görmüştür. Son dönem çalışmalarında daha çok empresyonist etkilere ağırlık
veren Halil Paşa bu yönüyle modern Türk resminin çağdaşlaşmasına büyük katkı sağlar.
Sanatçının empresyonizme duyduğu derin ilgi 1914 Kuşağı gibi kendinden sonraki modern
Türk resmine yön veren sanatçıları da etkilemiştir. Bu araştırmada Fransa’da ortaya çıkan
empresyonizmin Halil Paşa’nın resimleri üzerindeki etkileri ele alınmıştır. Sanatçı ve etkilendiği
akımla ilgili olarak betimsel araştırma yöntemi kullanılmıştır. Empresyonist sanat
akımının Halil Paşa’nın eserleri üzerindeki etkilerinin anlaşılması için sanatçı hakkında
yazılı ve basılı yayın organları, internet kaynakları, akademik çalışmalar, kataloglar tespit
edilmiş ve incelenmiştir. Empresyonizmle ilgili elde edilen bulgulardan faydalanarak Halil
Paşa’nın resimleri üzerindeki etkiler belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Antmen, A. (2013). 20. Yüz Yıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Arsal, O. (2000). Modern Osmanlı Resminin Sosyolojisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Başkan, S. (1994). Osmanlı Ressamlar Cemiyeti. Ankara: Çardaş Yayınevi.
  • Başkan, S. (2009). Başlangıcından Cumhuriyet Dönemine Kadar Türklerde Resim. İstanbul: AKM Yayınları.
  • Berger, J. (2019). Görme Biçimleri. İstanbul: Metis yayınları.
  • Ersoy, A. (1998). Günümüz Türk Resim Sanatı. İstanbul: Bilim Sanat Galerisi Yayınları.
  • İslimyeli, N. (1965). Asker Ressamlar ve Ekoller. Ankara: Asker Ressamlar Sanat Derneği Yayınları.
  • Tansuğ, S. (1996). Çağdaş Türk Sanatı. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Tansuğ, S. (1997). Çağdaş Türk Sanatına Temel Yaklaşımlar. Ankara: Bilgi Yayınevi.
  • Terzi, İ. (1994). Halil Paşa’nın Askeri Eğitim-Öğretimi ve Resim Sanatı, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, cilt 9, sayı 1. S. 202-232.
  • Tunalı, İ. (1996). Felsefenin Işığında Modern Resim. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Turani, A. (1994). 50. Yıl Yapı Kredi Halil Paşa Kataloğu, İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Akif Kaplan 0000-0001-8389-334X

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaplan, M. A. (2024). EMPRESYONİZM SANAT AKIMININ HALİL PAŞA RESİMLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(1), 533-545. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1506481