Digital games, which constitute a part of new media studies, offer different reality experiences
and new expressive environments to a player with multimodal interactions and hybrid
reality practices offered by game engines. The alternative environments offered by digital
game art create a kind of ‘transitional space’ in the participant’s experience process with
ambiguous structures such as reality-fiction. The phenomenon of the transitional area, discussed
by Donald W. Winnicott, is the cultural manoeuvring space in which the subject
experiences both internal and external reality while constructing the initial fiction of the
self, and is closely related to Jean Baudrillard’s concept of simulation in which fiction and
reality are mixed. In contemporary art, where the artistic image becomes a virtual reality,
phantasmagoria, in which meaning and reality are reconstructed and staged in new media
works referencing digital game practices, takes place in the transitional areas that Winnicott
sees as a dynamic and experiential playground. This research focuses on digital game
art works of different artists such as Olafur Eliasson, Hesam Jalili, Theo Triantafyllidis, Ian
Cheng, and Joon Yong Moon, who create a transitional space in their work with practices
such as ‘gamification of space’ and ‘counter gaming’.
Digital game art Hybrid-reality Simulation Transitional space
Yeni medya çalışmalarının bir parçasını oluşturan dijital oyunlar, oyun motorlarının sunduğu
çoklu mod etkileşimleri ve hibrit gerçeklik uygulamaları ile oyuncuya farklı gerçeklik
deneyimleri ve yeni ifadesel ortamlar sunmaktadır. Dijital oyun sanatının sunduğu alternatif
ortamlar, gerçeklik-kurgu gibi belirsizleşen yapılar ile katılımcının deneyim sürecinde
bir tür ‘geçiş alanı’ yaratır. Donald D. Winnicott tarafından ele alınan geçiş alanı fenomeni,
öznenin ilk benlik kurgusunu inşa ederken hem iç hem de dış gerçekliği deneyimlediği
kültürel manevra alanıdır. Geçiş alanı, Jean Baudrillard’ın kurgu ve gerçekliğin birbirine
karıştığı simülasyon kavramı ile yakın ilişkiler kurmaktadır. Sanatsal imgenin sanal gerçeklik
halini aldığı çağdaş sanatta, dijital oyun pratiklerinden referans alan yeni medya
çalışmalarında anlamın ve gerçekliğin yeniden kurgulandığı ve sahnelendiği fantazmagoriler,
Winnicott’ın dinamik ve deneyimsel oyun alanı olarak gördüğü geçiş alanında yer
edinir. Bu araştırma ‘mekanı oyunsallaştırma’, ‘karşıt-oyun’ gibi pratiklerle çalışmalarında
bir çeşit geçiş alanı yaratan Olafur Eliasson, Hesam Jalili, Theo Triantafyllidis, Ian Cheng
ve Joon Yong Moon gibi farklı sanatçıların dijital oyun sanatı çalışmalarını merkeze almaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Dijital Oyun Tasarımı |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |