Anamorphic Reality and Mixed Reality are branches of art and technology that offer different ways of altering reality, using various techniques and tools to manipulate the real world. Although at first glance these may not appear to be directly linked, they can be related or combined in certain ways through the experiences they bring to the individual. Anamorphic reality alters the real world using perspective and optical illusion techniques. Mixed reality achieves this by incorporating computer technology and bringing together real world and digital world objects. Thus, both aim to show the real world in different ways. The aim of this study is to establish an analogy between reality constructed with anamorphic systems and mixed reality, and to discuss this through contemporary examples. In
this context, the boundaries of virtual and real domains have been examined in a visual environment. In line with the data obtained through the literature review method, current examples and comparative analyses showing that anamorphic reality and mixed reality technologies work in the same way are presented by including the views put forward by the researchers. The analyses conducted have revealed the similarities and differences between the simulation offered by anamorphic images and the immersive experiences created with advanced technologies.
Anamorphic reality Augmented reality Mixed reality Virtual reality Interdisciplinary art
Anamorfik Gerçeklik ve Karma Gerçeklik, çeşitli teknikler ve araçlar kullanarak gerçek dünyayı değiştirmenin farklı yollarını sunan sanat ve teknoloji dallarıdır. Bunlar ilk bakışta doğrudan bağlantılı görünmeseler de bireye yaşattıkları deneyimler üzerinden belirli şekillerde ilişkilendirilebilir veya birleştirilebilirler. Anamorfik gerçeklik, perspektif ve optik yanılsama tekniklerini kullanarak gerçek dünyayı değiştirir. Karma gerçeklik ise bunu, bilgisayar teknolojisini de devreye sokarak ve gerçek dünya ile dijital dünya nesnelerini bir araya getirerek gerçekleştirir. Böylece her ikisi de gerçek dünyayı farklı şekillerde göstermeyi amaçlar. Bu çalışmanın amacı, anamorfik sistemlerle kurgulanan gerçeklik ile karma gerçeklik arasında bir analoji kurup güncel örnekler üzerinden tartışmaktır. Bu bağlamda, görsel gösterim ortamında sanal ve gerçeklik alanlarının sınırları irdelenmiştir. Literatür taraması yöntemiyle elde edilen veriler doğrultusunda, araştırmacılar tarafından ortaya atılan görüşlere yer verilerek anamorfik gerçeklik ile karma gerçeklik teknolojilerinin aynı çalıştığını gösteren güncel örnekler ve karşılaştırmalı analizler sunulmuştur. Yapılan analizler sonucunda, izleyiciye anamorfik görselin sunduğu simülasyon ile sürükleyici teknolojilerle oluşturulan sanal daldırmanın benzerlikleri ve farklılıkları ortaya konulmuştur.
Anamorfik gerçeklik Artırılmış gerçeklik Karma gerçeklik Sanal gerçeklik Disiplinlerarası sanat.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Disiplinlerarası Sanat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 10 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |