Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

COMPARING THE ATTENTION-GRABBING AND INFORMATION-CONVEYING POWER OF MOTION AND STATIC POSTERS: AN EYE-TRACKING STUDY

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 286 - 305, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602612

Öz

The advances in the Internet and new media have profoundly transformed how we live and communicate over the past decades. This transformation has not left traditional communication tools, like posters, immune to such radical changes. Once the forefront of graphic design and 20th-century media, posters have undergone significant transformation thanks to the adoption of Internet-based media and electronic communication tools. These advances now offer new possibilities for posters to convey information not only visually but also through sound, movement, and interaction. This study compared motion posters with traditional static posters in terms of their power to attract attention and convey information. The study sample consisted of 100 participants. Eye tracking and a semi-structured focus group study were used as research methods. The eye tracking data and focus group data were then analyzed comparatively to identify any differences between motion and static posters in terms of their attention-capturing and information-conveying power. The results revealed that motion texts were more successful than static texts in terms of total viewing time and the power to convey information. Motion posters had greater visibility of fixed elements and longer gaze duration than static posters. In conclusion, the findings of this study suggest that motion posters are more successful than static posters in attracting attention and conveying information.

Kaynakça

  • Atasoy, S. N. (2018). Afiş Tasarımlarında Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları. (Sanatta Yeterlik Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Atikan, Z., ve Tunç, A. (2011). Blogdan Al Haberi Haber Blogları, Demokrasi ve Gazeteciliğin Geleceği Üzerine. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Becer, E. (2019). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Beyaz, E. (2019). Hareketli Grafiğin Gelişimi ve Sosyal Farkındalık Konulu Hareketli Afiş Uygulamaları (Sanatta Yeterlik Tezi). İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Chun, C. H. (2020 a). A Study on the Elements of Moving Poster Design. Journal of Korea Multimedia Societ, (23), 361-367.
  • Chun, C. H. (2020 b). A Study on Visual Expression Characteristics of Motion Poster. Journal of Korea Multimedia Societ, (23), 67-73.
  • Eken, B. (2018). Teknoloji ile Birlikte Dönüşen Afişin İncelenmesi ve Kamusal Ekranlarda Etkileşimli Afiş Uygulamaları. (Sanatta Yeterlik Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Ergüven, A. (2021). İyi Tasarım Nedir? İstanbul: Hümanist Ajans.
  • Ertan, G., ve Sansarcı, E. (2020). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık Limited.
  • Kirişcan, B. (2021). Türkiye’de Hareketli Afişin Ontolojisi. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 11(1), 208-227.
  • Kirişcan, B., ve Doğan, Ö. E. (2021). Basılı ve dijital afişlerin “itme” kuramı bağlamında karşılaştırılması. Journal of Arts, 4(3), 139-151.
  • Kuisma, J., Simola, J., Uusitalo, L. ve Öörni, A. (2010). The Effects of Animation and Format on the Perception and Memory of Online Advertising. Journal of Interactive Marketing, 24(4), 269-282.
  • Lehimler, Z. (2018). Afiş Tasarımının Geleceği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (83), 163-176.
  • Manifold. (2018). 33 Afiş, 2 Soru, 44 Yanıt Jeff Talks 210-2018. İstanbul: Manifold.
  • McLuhan, M., ve Fiore, Q. (2019). Yaradanımız Medya Medyanın Etkileri Üzerine Bir Keşif Yolculuğu. İstanbul: Nora Kitap.
  • Murali, M., Çöltekin, A. (2021). Conducting eye tracking studies online. In Proceeding of the Workshop on Adaptable Research Methods for Empirical Research with Map Users, ICA Cognitive Visualization.
  • Özkirişçi, İ. H. (2016). Tiyatro Afişlerinin Grafik Tasarımda Görsel Algı Açısından İncelenmesi ve Hareketli Afiş Uygulamaları. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Poe, M. T. (2019). İletişim Tarihi Konuşmanın Evriminden İnternete Medya ve Toplum. İstanbul: Islık Yayınları.
  • Turner, (2013). Ch@nge: 19 Key Essays on How Internet is Changing our Lives. Spain: BBVA
  • İnternet Kaynakları:
  • http 1. https://sozluk.gov.tr (Erişim tarihi: 03.01.2022)
  • http 2. https://www.britannica.com/dictionary (Erişim tarihi: 06.04.2022)
  • http 3. https://lookingfromsolitude.tumblr.com/post/40172195344/susan-sontag-posters-advertisement-art-political-artifac (Erişim tarihi: 13.01.2022)
  • http 4. https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/ (Erişim tarihi: 20.04.2023)
  • http 5. https://eyeondesign.aiga.org/a-new-poster-movement/ (Erişim tarihi: 07.09.2022)
  • http 6. http://gazerecorder.com/ (Erişim tarihi: 12.10.2021)

HAREKETLİ VE DURAĞAN AFİŞLERİN DİKKAT ÇEKME VE BİLGİYİ AKTARMA GÜCÜ BAĞLAMINDA KARŞILAŞTIRILMASI: BİR GÖZ TAKİP ÇALIŞMASI*

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 286 - 305, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602612

Öz

İnternet ve yeni medyalar yaşam biçimimizi ve iletişim araçlarımızı son yıllarda köklü değişikliklere uğratmışlardır. Grafik tasarım ve 20. yüzyıl geleneksel medyalarının önde gelen iletişim araçlarından biri olan afiş de bu yeni teknolojilerden etkilenen iletişim araçlarımızdan bir tanesidir. İnternet tabanlı yeni medyaların ve elektronik iletişim araçların gelişmesi afiş için görselliğin yanında ses, hareket, etkileşim gibi yeni iletişim imkanları ortaya çıkarmıştır. Bu çalışma hareketli afişler ile geleneksel durağan afişleri dikkat çekme ve bilgiyi aktarma gücü bağlamında karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Çalışma toplam 100 kişilik örneklem grubu ile yapılmıştır. Araştırma yöntemi olarak sırasıyla göz takip uygulaması (eye tracking) ve yarı yapılandırılmış odak grup çalışması kullanılmıştır. İki aşamalı
araştırma sürecinde elde edilen veriler hareketli ve durağan afişler açısından karşılaştırmalı olarak analiz edilmiştir. Yapılan karşılaştırmalı analiz sonucunda, hareket eden metinlerin toplam bakma süresi ve bilgiyi aktarma gücü açısından durağan metinlerden daha başarılı olduğunu görülmüştür. Ayrıca hareketli afişlerin içerisinde bulunan sabit ögelerin görünürlüğünün ve bakma sürelerinin de durağan afişlere göre daha başarılı olduğu gözlenmiştir. Sonuç olarak bu çalışma hareketli afişlerin dikkat çekme ve bilgiyi aktarma açısından durağan afişlere göre daha başarılı olduğunu göstermektedir.

Kaynakça

  • Atasoy, S. N. (2018). Afiş Tasarımlarında Artırılmış Gerçeklik Uygulamaları. (Sanatta Yeterlik Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Atikan, Z., ve Tunç, A. (2011). Blogdan Al Haberi Haber Blogları, Demokrasi ve Gazeteciliğin Geleceği Üzerine. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Becer, E. (2019). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Beyaz, E. (2019). Hareketli Grafiğin Gelişimi ve Sosyal Farkındalık Konulu Hareketli Afiş Uygulamaları (Sanatta Yeterlik Tezi). İstanbul: İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Chun, C. H. (2020 a). A Study on the Elements of Moving Poster Design. Journal of Korea Multimedia Societ, (23), 361-367.
  • Chun, C. H. (2020 b). A Study on Visual Expression Characteristics of Motion Poster. Journal of Korea Multimedia Societ, (23), 67-73.
  • Eken, B. (2018). Teknoloji ile Birlikte Dönüşen Afişin İncelenmesi ve Kamusal Ekranlarda Etkileşimli Afiş Uygulamaları. (Sanatta Yeterlik Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Ergüven, A. (2021). İyi Tasarım Nedir? İstanbul: Hümanist Ajans.
  • Ertan, G., ve Sansarcı, E. (2020). Görsel Sanatlarda Anlam ve Algı. İstanbul: Alternatif Yayıncılık Limited.
  • Kirişcan, B. (2021). Türkiye’de Hareketli Afişin Ontolojisi. Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, 11(1), 208-227.
  • Kirişcan, B., ve Doğan, Ö. E. (2021). Basılı ve dijital afişlerin “itme” kuramı bağlamında karşılaştırılması. Journal of Arts, 4(3), 139-151.
  • Kuisma, J., Simola, J., Uusitalo, L. ve Öörni, A. (2010). The Effects of Animation and Format on the Perception and Memory of Online Advertising. Journal of Interactive Marketing, 24(4), 269-282.
  • Lehimler, Z. (2018). Afiş Tasarımının Geleceği. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, (83), 163-176.
  • Manifold. (2018). 33 Afiş, 2 Soru, 44 Yanıt Jeff Talks 210-2018. İstanbul: Manifold.
  • McLuhan, M., ve Fiore, Q. (2019). Yaradanımız Medya Medyanın Etkileri Üzerine Bir Keşif Yolculuğu. İstanbul: Nora Kitap.
  • Murali, M., Çöltekin, A. (2021). Conducting eye tracking studies online. In Proceeding of the Workshop on Adaptable Research Methods for Empirical Research with Map Users, ICA Cognitive Visualization.
  • Özkirişçi, İ. H. (2016). Tiyatro Afişlerinin Grafik Tasarımda Görsel Algı Açısından İncelenmesi ve Hareketli Afiş Uygulamaları. (Yüksek Lisans Tezi). Ankara: Hacettepe Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Poe, M. T. (2019). İletişim Tarihi Konuşmanın Evriminden İnternete Medya ve Toplum. İstanbul: Islık Yayınları.
  • Turner, (2013). Ch@nge: 19 Key Essays on How Internet is Changing our Lives. Spain: BBVA
  • İnternet Kaynakları:
  • http 1. https://sozluk.gov.tr (Erişim tarihi: 03.01.2022)
  • http 2. https://www.britannica.com/dictionary (Erişim tarihi: 06.04.2022)
  • http 3. https://lookingfromsolitude.tumblr.com/post/40172195344/susan-sontag-posters-advertisement-art-political-artifac (Erişim tarihi: 13.01.2022)
  • http 4. https://wearesocial.com/uk/blog/2023/01/the-changing-world-of-digital-in-2023/ (Erişim tarihi: 20.04.2023)
  • http 5. https://eyeondesign.aiga.org/a-new-poster-movement/ (Erişim tarihi: 07.09.2022)
  • http 6. http://gazerecorder.com/ (Erişim tarihi: 12.10.2021)
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Grafik Tasarımı
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bekir Kirişcan 0000-0002-3017-2853

Sümeyye Yıldız 0000-0001-6526-9543

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2024
Kabul Tarihi 4 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kirişcan, B., & Yıldız, S. (2024). HAREKETLİ VE DURAĞAN AFİŞLERİN DİKKAT ÇEKME VE BİLGİYİ AKTARMA GÜCÜ BAĞLAMINDA KARŞILAŞTIRILMASI: BİR GÖZ TAKİP ÇALIŞMASI*. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(2), 286-305. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1602612