In ontological terms, the monuments are situated at the intersection of the art and architecture disciplines. In the formation of a monument, as a design object, the primary expectation is the conveyance of meaning through direct or implicit means. The monument and memorial themed design competitions are idea generation processes in which the referred pursuit comes into prominence. The form of the object constitutes an effective means for the generation of meaning. The content structured by the manifestos holds on to the context through form. Communication between the designer and the observer is ensured over the images’ expression in collective memory. Within the scope of the study, it was intended to investigate the effect of relative features organizing the form generation, on design language and the reflection that conveyed through form. Accordingly, semantic analysis was performed on the concept project proposals presented in the monument and memorial themed competitions. The selection of the structures to be examined based on uniformity of the designer and the presence of similar fundamental geometries in design as criteria. The place of the element -within the context- in the form organizations was investigated. In consideration of semantic insight, through Istanbul’s Tombs Competition/Lefter Küçükandonyadis Mausoleum, 1st Prize (2020) and Kaş’s Heroes Monument Competition/Mustafa Ertuğrul Aker and Yusuf Ziya Erdil Monument, Equivalent Prize (2021) and Efeler Municipality Centenary Monument (2023) category, which were developed through similar approaches of author in design language using cube and cone-based formal elements, the roots of expression based on form and formal organization are analyzed. Under conditions in which the value of reminder, cause of construction, and built environment features differed, the different representations that similar formal elements, which may be derived from fundamental geometries, may possess within the context were addressed. The coding of the design language and the reflections of the shape pattern systems in perception were discussed in the insight into the grammar of form. The inferences present imaginary references regarding how the meaning is able to be conveyed through the form.
Anıtlar, ontolojik açıdan sanat ve mimarlık disiplininin arakesitinde yer almaktadır. Bir tasar ürünü olarak anıt oluşumunda, öncelikli beklenti, doğrudan veya örtük yollarla anlamın aktarımıdır. Anıt ve anma temalı tasarım yarışmaları bu arayışın ön plana çıktığı fikir üretim süreçleridir. Nesnenin biçimlendirilişi, anlamın üretimi için etkin bir yol oluşturur. Manifestolarla yapılandırılan içerik biçim ile bağlama tutunur. Tasarımcı ile gözlemci arasındaki iletişim, imgelerin kolektif hafızadaki temsilleri üzerinden sağlanmaktadır. Çalışma kapsamında, yarışma projelerinde söylem üretme çabasında biçimi örgütleyen görece değişkenlerin tasarım dili üzerindeki etkisini ve biçim ile temsilde betimlenebilecek karşılığı araştırmak hedeflenmiştir. Bu doğrultuda, anıt ve anma temalı yarışma süreçlerinde
sunulan fikir projesi önerileri üzerinden anlambilimsel çözümleme gerçekleştirilmiştir. İncelenecek örneklerin seçimi için, tasarımcının aynı oluşu, tasarımda benzer asal geometrilerin yer alışı bir ölçüt olarak kabul edilerek, biçim organizasyonlarında öğenin bağlamı içindeki yeri araştırılmıştır. Yazar tarafından, tasarım dili küp ve koni tabanlı biçimsel öğeler kullanılarak benzer yaklaşımla geliştirilmiş, İstanbul’un Mezarları Yarışması/Lefter Küçükandonyadis Anıt Mezarı, 1.Ödülü (2020) ve Kaş’ın Kahramanları Anıtı Yarışması/ Mustafa Ertuğrul Aker ve Yusuf Ziya Erdil Anıtı, Eşdeğer Ödülü (2021) ve Efeler Belediyesi 100. Yıl Anıtı Önerisi (2023) anlambilimsel açılımında temsilin biçim ve biçimsel örgütlenme düzenine dayalı kökleri aranmıştır. Anımsatma değerinin, yapım nedeninin, yapılı çevre özelliklerinin farklılaştığı koşullarda, asal geometrilerden türetilebilecek benzer biçimsel öğelerin bağlam içinde kazanabileceği farklı temsiller irdelenmiştir. Tasarım dilinin kodlanışı ve örüntü dizgelerinin algıdaki yansımaları biçim grameri açılımında tartışılmıştır. Elde edilen çıkarımlar, anlamın, nesnenin biçimi ile olduğu kadar bütündeki kurgusu üzerinden nasıl yakalanabildiğine yönelik imgesel referanslar sunmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Heykel |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Nisan 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |