Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

ÇAĞDAŞ HEYKEL SANATINDA TEMSİL STRATEJİSİ OLARAK KÜÇÜK ÖLÇEKLİ İNSAN FİGÜRLERİ

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 731 - 751, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1603479

Öz

Araştırmada çağdaş heykel sanatında yer alan figür pratiklerinde küçük ölçeğin bir temsiliyet tercihi ve bağlam unsuru olarak ele alınması durumu; çağdaş sanat kapsamında değişen ölçek algısı doğrultusunda ölçekte indirgemenin/ ölçek manipülasyonun ne ifade ettiği çözümlenerek ele alınmaktadır. Araştırma, figüratif heykelde küçük ölçek tercihinin sanatçıların ele aldığı eser temalarına olan etkilerini, çağdaş heykel sanatı içerisinde öne çıkan; Isaac Cordal, Ron Mueck, Tomoaki Suzuki ve Stephan Balkenhol gibi sanatçıların eserleri ışığında sorgulamaya açmaktadır. Araştırmaya konu olan kavramların ve eserlerin çözümlemelerine yönelik; kuramsal içeriği oluşturmak amacıyla literatür taranmıştır. Ulaşılan verilerden araştırmacının konuyla ilgili düşüncelerini destekleyen kaynaklar seçilmiştir. Kaynaklardan elde edilen veriler, salt alıntı şeklinde bırakılmamış, araştırmaya bağlı olarak konu ile ilgili tespitlerde bulunulmuş, alıntılar sorgulanarak yorumlanmış/ çözümlenmiştir. Bu anlamda araştırma genelinde, değerlendirmeye alınan sanatçıların eserleri üzerinden çözümlemelerinde yardımıyla; figür pratiklerinde indirgenmiş ölçeğin varoluşsal ve toplumsal yeni bağlamları keşfetmek ve izleyiciye iletmek amacıyla sıklıkla değişime sokulan bir nitelik olduğu, bedenin/insan formunun görsel ve kavramsal yönlerini varoluşsal çerçeveler içinde aktarmak için temel çıkış noktalarından biri olmak adına önemli roller üstlendiği, izleyiciyi mevcut fiziksel zaman ve mekân algısından koparma potansiyeli taşıdığı, kişisel yaşam örüntülerine, psikolojiye dönük olarak izleyiciyi etkilediği dolayısıyla iç gözlemsel tefekküre teşvik ettiği, sonuç olarak heykelsi hikâye anlatımının sınırlarını da yeniden tanımladığı bulgular dahilinde söylenebilir.

Kaynakça

  • Bailey, D. (2005). Prehistoric Figurines: Representation and Corporeality in the Neolithic. UK:Routledge.
  • Chilvers, I. ve Smith, J. G. (2009). A dictionary of Modern and Contemporary Art. NY: Oxford University Press.
  • Francis, A. C. (2013). Sculpture as deconstruction: the aesthetic practice of Ron Mueck. Sage Journals, Visual Communication. s. 3–25.
  • Geslin, A. B. (2017). Sémiotique du portrait: De Dibutade au selfie. Paris: De Boeck Supérieur.
  • Harris, B., Lingwood, J. ve Morris, M. (2018). Artists for Artangel. GB:Artangel and Sotheby’s.
  • Harrison, C. ve Wood, P. (2011). Sanat ve Kuram. İstanbul: Küre Yayıncılık.
  • İlden, S. Y. ve Bostancı, E. (2022). Görsel Sanatlarda İroni Ve Toplumsal Farkındalık Olarak Isaac Cordal’ın Heykellerinde İroni Etkisi İle Mekân Kullanımı. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi. (2022) 6(1): 67-82.
  • Karnes, A. (2002). Modern Art Museum of Fort Worth 110. Michael Auping. (Ed). UK: Third Millenium Publishing.
  • Kee, J. ve Lugli, E. (2015). Scale to Size:An Introduction. Art History. 38: 2, 251-266.
  • Lieberman, B. (2023). The Object at Hand: Intriguing and Inspiring Stories from the Smithsonian Collections. US: Smithsonian Books.
  • Morris, R. (1968). Notes on Sculpture. Gregory Battcock. (Ed), Minimal Art: A Critical Anthology içinde New York: E.P. Dutton. s.222-235.
  • Piguet, P. (2006). Profiller, Fransa’da Sanatsal Yaratının Son 15 Yılı Sergi Kataloğu/ Pera Müzesi. (Çev. E. Gökteke, E. Dedeoğlu). İstanbul: Pera Müzesi Yayını 11.
  • Rugoff, R. (1997). Homeopathic strategies’, in R. Rugoff and S. Stewart, At the Threshold of the Visible: Miniscule and Small-scale Art, 1964-1996 içinde (s. 11–72), New York: Independent Curators Incorporated.
  • Street, B. (2021). How to Enjoy Art: A Guide for Everyone. London: Yale University Press.
  • Wells, R. (2013). Scale in Contemporary Sculptures: Enlargement, Miniaturisation and the Life-Size. NY: Routledge.
  • İnternet Kaynakları
  • http 1. https://www.tate.org.uk/art/research-publications/henry-moore/rachel-wells-scale-at-any-size-henry-moore-and-scaling-up-r1151302(Erişim: 13.08.2023).
  • http 2. https://karenjohansonart.com/blogs/news/the-impact-of-size-and-scale-in-artwork-presentation (Erişim: 07.12.2023).
  • http 3. https://mymodernmet.com/thrive-daniel-popper/ (Erişim: 02.09.2023).
  • http 4. https://www.artnews.com/art-news/news/why-small-is-big-131/ (Erişim: 23.09.2023).
  • http 5. https://scene360.com/art/103500/isaac-cordal/ (Erişim: 02.09.2023).
  • http 6. https://www.artforum.com/features/notes-on-small-sculpture-209513/ (Erişim: 14.09.2023).
  • http 7. https://yandex.com/images/search?text=isaac%20cordal%20all%20works (Erişim: 23.10.2023).
  • http 8. http://www.isaac.alg-a.org/IMG/pdf/Isaac_cordal_interview_rooms.pdf (Erişim: 07.08.2023).
  • http 9. https://www.ngv.vic.gov.au/tomoaki-suzuki-biole-carson-dasha-marisa/ (Erişim: 02.11.2022).
  • http 10. https://www.meer.com/en/22862-tomoaki-suzuki
  • http 11. https://www.ngv.vic.gov.au/wp-content/uploads/2020/08/2020-ANNUAL-APPEAL_V28.pdf (Erişim: 07.08.2023).
  • http 12. https://www.facebook.com/NGVMelbourne/photos /a.460465051162/10158963246221163/?type=3 (Erişim: 23.10.2023).
  • http 13. https://www.widewalls.ch/artists/ron-mueck (Erişim: 27.08.2023).
  • http 14. https://gulfnews.com/photos/entertainment/look-the-hyperrealist-visions-of-sculptor-ron-mueck-1.1634210305865?slide=1 (Erişim: 07.03.2023).
  • http 15. https://yandex.com.tr/gorsel/search?from=tabbar&text=stephan%20balkenhol (Erişim: 28.10.2023).
  • http 16. https://www.artdependence.com/articles/i-am-always-only-as-good-as-my-next-sculpture-interview-with-stephan-balkenhol/ (Erişim: 28.08.2023).

SMALL-SCALE HUMAN FIGURES AS A STRATEGY OF REPRESENTATION IN CONTEMPORARY SCULPTURE

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 2, 731 - 751, 23.12.2024
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1603479

Öz

In the research, the situation of handling small scale as a representation preference and context element in figure practices in contemporary sculpture art is addressed by analyzing what scale reduction / scale manipulation means in line with the changing perception of scale within the scope of contemporary art. The research questions the effects of the preference for small scale in figurative sculpture on the themes of the works addressed by the artists in the light of the works of artists such as Isaac Cordal, Ron Mueck, Tomoaki Suzuki and Stephan Balkenhol, who are prominent in contemporary sculpture art. Literature was reviewed in order to create the theoretical content for the analysis of the concepts and works subject to the research. Sources supporting the researcher’s thoughts on the subject were selected from the data obtained. The data obtained from the sources were not left as mere quotations, determinations were made about the subject depending on the research, the quotations were interpreted/analyzed by questioning. In this sense, with the help of the analysis of the artworks of the artists evaluated, it can be said that for the overall research findings, the reduced scale in figure practices is a quality that is frequently changed in order to discover and convey new existential and social contexts to the audience, and that it plays an important role as one of the main starting points to convey the visual and conceptual aspects of the body/human form within existential frameworks. Furthermore, the findings of the research suggest that the small scale has the potential to detach the viewer from the existing physical perception of time and space, to influence the viewer in terms of personal life patterns and psychology, thus encouraging introspective contemplation and consequently redefining the boundaries of sculptural storytelling.

Kaynakça

  • Bailey, D. (2005). Prehistoric Figurines: Representation and Corporeality in the Neolithic. UK:Routledge.
  • Chilvers, I. ve Smith, J. G. (2009). A dictionary of Modern and Contemporary Art. NY: Oxford University Press.
  • Francis, A. C. (2013). Sculpture as deconstruction: the aesthetic practice of Ron Mueck. Sage Journals, Visual Communication. s. 3–25.
  • Geslin, A. B. (2017). Sémiotique du portrait: De Dibutade au selfie. Paris: De Boeck Supérieur.
  • Harris, B., Lingwood, J. ve Morris, M. (2018). Artists for Artangel. GB:Artangel and Sotheby’s.
  • Harrison, C. ve Wood, P. (2011). Sanat ve Kuram. İstanbul: Küre Yayıncılık.
  • İlden, S. Y. ve Bostancı, E. (2022). Görsel Sanatlarda İroni Ve Toplumsal Farkındalık Olarak Isaac Cordal’ın Heykellerinde İroni Etkisi İle Mekân Kullanımı. Alınteri Sosyal Bilimler Dergisi. (2022) 6(1): 67-82.
  • Karnes, A. (2002). Modern Art Museum of Fort Worth 110. Michael Auping. (Ed). UK: Third Millenium Publishing.
  • Kee, J. ve Lugli, E. (2015). Scale to Size:An Introduction. Art History. 38: 2, 251-266.
  • Lieberman, B. (2023). The Object at Hand: Intriguing and Inspiring Stories from the Smithsonian Collections. US: Smithsonian Books.
  • Morris, R. (1968). Notes on Sculpture. Gregory Battcock. (Ed), Minimal Art: A Critical Anthology içinde New York: E.P. Dutton. s.222-235.
  • Piguet, P. (2006). Profiller, Fransa’da Sanatsal Yaratının Son 15 Yılı Sergi Kataloğu/ Pera Müzesi. (Çev. E. Gökteke, E. Dedeoğlu). İstanbul: Pera Müzesi Yayını 11.
  • Rugoff, R. (1997). Homeopathic strategies’, in R. Rugoff and S. Stewart, At the Threshold of the Visible: Miniscule and Small-scale Art, 1964-1996 içinde (s. 11–72), New York: Independent Curators Incorporated.
  • Street, B. (2021). How to Enjoy Art: A Guide for Everyone. London: Yale University Press.
  • Wells, R. (2013). Scale in Contemporary Sculptures: Enlargement, Miniaturisation and the Life-Size. NY: Routledge.
  • İnternet Kaynakları
  • http 1. https://www.tate.org.uk/art/research-publications/henry-moore/rachel-wells-scale-at-any-size-henry-moore-and-scaling-up-r1151302(Erişim: 13.08.2023).
  • http 2. https://karenjohansonart.com/blogs/news/the-impact-of-size-and-scale-in-artwork-presentation (Erişim: 07.12.2023).
  • http 3. https://mymodernmet.com/thrive-daniel-popper/ (Erişim: 02.09.2023).
  • http 4. https://www.artnews.com/art-news/news/why-small-is-big-131/ (Erişim: 23.09.2023).
  • http 5. https://scene360.com/art/103500/isaac-cordal/ (Erişim: 02.09.2023).
  • http 6. https://www.artforum.com/features/notes-on-small-sculpture-209513/ (Erişim: 14.09.2023).
  • http 7. https://yandex.com/images/search?text=isaac%20cordal%20all%20works (Erişim: 23.10.2023).
  • http 8. http://www.isaac.alg-a.org/IMG/pdf/Isaac_cordal_interview_rooms.pdf (Erişim: 07.08.2023).
  • http 9. https://www.ngv.vic.gov.au/tomoaki-suzuki-biole-carson-dasha-marisa/ (Erişim: 02.11.2022).
  • http 10. https://www.meer.com/en/22862-tomoaki-suzuki
  • http 11. https://www.ngv.vic.gov.au/wp-content/uploads/2020/08/2020-ANNUAL-APPEAL_V28.pdf (Erişim: 07.08.2023).
  • http 12. https://www.facebook.com/NGVMelbourne/photos /a.460465051162/10158963246221163/?type=3 (Erişim: 23.10.2023).
  • http 13. https://www.widewalls.ch/artists/ron-mueck (Erişim: 27.08.2023).
  • http 14. https://gulfnews.com/photos/entertainment/look-the-hyperrealist-visions-of-sculptor-ron-mueck-1.1634210305865?slide=1 (Erişim: 07.03.2023).
  • http 15. https://yandex.com.tr/gorsel/search?from=tabbar&text=stephan%20balkenhol (Erişim: 28.10.2023).
  • http 16. https://www.artdependence.com/articles/i-am-always-only-as-good-as-my-next-sculpture-interview-with-stephan-balkenhol/ (Erişim: 28.08.2023).
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Heykel
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mert Barlas 0000-0002-1524-4425

Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 19 Şubat 2024
Kabul Tarihi 26 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Barlas, M. (2024). ÇAĞDAŞ HEYKEL SANATINDA TEMSİL STRATEJİSİ OLARAK KÜÇÜK ÖLÇEKLİ İNSAN FİGÜRLERİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 14(2), 731-751. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1603479