This research has been conducted with the aim of analyzing the studies conducted in Turkey
on the acoustics of stringed musical instruments from different parameters and explaining
the points not addressed theoretically in these studies within the framework of acoustic principles.
The data of this research, conducted through a case study design among qualitative
research methods, were collected through document analysis. In this regard, the identified
studies were presented by categorizing them through content analysis and evaluated with
an interdisciplinary perspective. The categories formed in content analysis are as follows:
the examined stringed musical instrument, the area where the design crafted, the physical
quantities measured after design, and the designs made. At the end of the research, it was
determined that 17 scientific studies related to the subject of the article were conducted, in
which the most studied stringed instrument was the baglama, and different designs were
mostly tested on the soundboard. After the designs, it is mostly investigated how the acoustic
properties such as frequency spectrum, mode frequencies and damping time change. The
theoretical deficiencies in the studies are explained in detail in terms of both music and
physics disciplines. It has been determined that instrument acoustics is a new research area
for researchers in Turkey, and it has been emphasized that studies in this field are important,
especially for Turkish musical instruments to achieve a certain standard acoustically.
Musical instrument design Physics of music Musical instrument acoustics Stringed musical instruments Organology.
Bu araştırma; telli çalgıların akustiği konusunda Türkiye’de yapılan çalışmaları farklı
parametreler açısından çözümlemek ve bu çalışmalarda kuramsal açıdan değinilmeyen
noktaları, akustik prensipler çerçevesinde açıklamak amacıyla yapılmıştır. Nitel araştırma
yöntemlerinden durum çalışması deseninde yürütülen bu araştırmanın verileri, doküman
inceleme yoluyla toplanmıştır. Bu kapsamda tespit edilen çalışmalar, içerik analizi ile kategorileştirilerek
sunulmuş ve disiplinlerarası bir bakış açısıyla değerlendirilmiştir. İçerik
analizinde oluşturulan kategoriler şu şekildedir: incelenen telli çalgı, tasarım yapılan bölge,
tasarım sonrasında ölçülen fiziksel büyüklükler ve yapılan tasarımlar. Araştırmanın sonunda;
makalenin konusuyla ilgili olduğu düşünülen 17 bilimsel çalışmanın yapıldığı, yapılan
bu çalışmalarda en çok ele alınan telli çalgının bağlama olduğu ve farklı tasarımların
en çok ses tahtası üzerinde denendiği tespit edilmiştir. Yapılan tasarımlardan sonra en çok;
frekans spektrumu, mod frekansları ve sönüm süresi gibi akustik özelliklerin nasıl değiştiği
araştırılmıştır. Çalışmalarda kuramsal açıdan eksik görülen noktalar hem müzik hem
de fizik disiplinleri açısından detaylıca açıklanmıştır. Türkiye’deki araştırmacılar için çalgı
akustiğinin yeni bir çalışma alanı olduğu belirlenmiş ve özellikle Türk müziği çalgılarının
akustik açıdan belli bir standarda ulaşabilmeleri için bu alanda yapılacak çalışmaların
önemli olduğunun altı çizilmiştir.
Çalgı tasarımı Müzik fiziği Çalgı akustiği Telli çalgılar Organoloji.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Müzik (Diğer) |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Haziran 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Şubat 2024 |
| Kabul Tarihi | 2 Ağustos 2024 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 1 |