Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GEREKSİNİME DAYALI OLARAK ÖYKÜ TASARIMI DERSİNİN TÜRK ANİMASYON FİLMLERİNDE İÇERİK ÜRETİMİ İHTİYACINI KARŞILAYACAK ŞEKİLDE GELİŞTİRİLMESİ*

Yıl 2025, Sayı: 15- Özel sayı, 1 - 26, 20.10.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1803486

Öz

Bu çalışmada, Türk animasyon film üretiminde özgün içerik geliştirilmesi kapsamında
animasyon sektörünün yaşadığı sorunları tespit etmek ve animasyon sektörüne insan kaynağı
yetiştiren Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Çizgi Film ve Animasyon
Bölümünde yürütülen Öykü Tasarımı dersinin içeriğini bu sorunlara yanıt verecek şekilde
iyileştirmek ve geliştirmek amaçlanmaktadır. Araştırmada yöntem olarak; yenilikçi öğrenme
ortamlarının geliştirilmesi, yeni sınıf uygulamalarının geliştirilmesi, uygulanması ve
değerlendirilmesi gibi konularda sıkça yararlanılan çok aşamalı karma araştırma deseni
kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme formlarından yararlanılmıştır.
Sektörün içinde animasyon film ve dizi üreten on beş firma ile ön görüşme
yapılmış, bu firmalardan onu ile gerçekleştirilen yarı-yapılandırılmış görüşmelerden elde
edilen veriler çalışmada kullanılmıştır. İhtiyaç analizi sonrası elde edilen veriler ışığında
geliştirilip iyileştirilen Öykü Tasarımı dersinin sınıf içerisinde bir dönem uygulanmasının
ardından ders sonu çıktıları, firmalarla birlikte değerlendirilmiştir. Elde edilen verilere
göre ders programına son hali verilmiş ve Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Çizgi Film ve Animasyon Bölümü’nde lisans düzeyinde verilen Öykü Tasarımı dersine entegrasyonu
sağlanmıştır.

Kaynakça

  • Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21.
  • https://doi.org/10.1086/448619
  • Bursa-Eskişehir-Bilecik Kalkınma Ajansı-BEBKA (2015). BEBKA Bölge Planı 2014-2023, www.bebka.org.tr/admin/datas/yayins/92/bolgeplani2014- 2023web-2_1543236013.pdf
  • Bursa-Eskişehir-Bilecik Kalkınma Ajansı-BEBKA (2017). Animasyon Sektörü Raporu. bebka.org.tr/wp-content/uploads/2021/07/bebka-animasyon-sektorraporu- 2017_1568970408.pdf
  • Bursa-Eskişehir-Bilecik Kalkınma Ajansı-BEBKA (2018). Animasyon Sektörü Raporu. www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/ animasyonsektoru2018bsk-web_1541156624.pdf
  • Bursa-Eskişehir-Bilecik Kalkınma Ajansı-BEBKA (2022). Animasyon Sektörü Raporu.
  • www.investineskisehir.gov.tr/wp-content/uploads/2023/02/BEBKA-Animasyon- Sektoru-Raporu-2022.pdf
  • Creswell, J. W. ve Plano-Clark, V. L. (2015). Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J.W. (2021). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş (3. baskı.). (Sözbilir, M. Çev.Ed.) Ankara: Sage.
  • Johnson, R. B., Onwuegnuzie, A. J. ve Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Mou, T.Y., & Chen, C.H. (2013). From storyboard to story: animation content development. Educational Research and Reviews, 8(13), 1032-1047.
  • Şimşek, A. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.E-ISBN: 978-975-06-2664-7
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2019). 11. Kalkınma Planı. www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/On_Birinci_Kalkinma_ Plani-2019-2023.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2023). 12. Kalkınma Planı. www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/12/On-Ikinci-Kalkinma- Plani_2024-2028_11122023.pdf
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2018). 11. Kalkınma Planı (2019-2023) Görsel Hizmetler Sektörünün Geliştirilmesi Çalışma
  • Grubu Raporu. ww.sbb.gov.tr/wp-ontent/uploads/2020/04/ GorselHizmetlerSektorununGelistirilmesiCalismaGrubuRaporu.pdf

DEVELOPMENT OF A NEED-BASED STORY DESIGN COURSE TO MEET THE NEEDS FOR CONTENT PRODUCTION IN TURKISH ANIMATED FILMS*

Yıl 2025, Sayı: 15- Özel sayı, 1 - 26, 20.10.2025
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1803486

Öz

This study aims to identify the challenges faced by the animation sector in developing
original content in Turkish animated film production, and to improve and develop the
content of the Story Design course offered by the Cartoon and Animation Department
of the Faculty of Fine Arts at Anadolu University, which trains human resources for the
animation sector, to address these challenges. The research method employed a multi-
stage mixed-method research design, frequently used in topics such as the development
of innovative learning environments and the development, implementation, and
evaluation of new classroom practices. Semi-structured interviews were used as the data
collection tool. Preliminary interviews were conducted with fifteen companies producing
animated films and television series within the sector, and data obtained from these
semi-structured interviews with ten of these companies were used in the study. The
Story Design course, developed and refined in the light of the data obtained after the needs
assessment, was implemented in-class for one semester, and the end-of-course outcomes
were evaluated with the companies. Based on the obtained data, the curriculum
was finalized and integrated into the undergraduate Story Design course offered by the
Cartoon and Animation Department of the Faculty of Fine Arts at Anadolu University.

Kaynakça

  • Bruner, J. (1991). The narrative construction of reality. Critical Inquiry, 18(1), 1–21.
  • https://doi.org/10.1086/448619
  • Bursa-Eskişehir-Bilecik Kalkınma Ajansı-BEBKA (2015). BEBKA Bölge Planı 2014-2023, www.bebka.org.tr/admin/datas/yayins/92/bolgeplani2014- 2023web-2_1543236013.pdf
  • Bursa-Eskişehir-Bilecik Kalkınma Ajansı-BEBKA (2017). Animasyon Sektörü Raporu. bebka.org.tr/wp-content/uploads/2021/07/bebka-animasyon-sektorraporu- 2017_1568970408.pdf
  • Bursa-Eskişehir-Bilecik Kalkınma Ajansı-BEBKA (2018). Animasyon Sektörü Raporu. www.kalkinmakutuphanesi.gov.tr/assets/upload/dosyalar/ animasyonsektoru2018bsk-web_1541156624.pdf
  • Bursa-Eskişehir-Bilecik Kalkınma Ajansı-BEBKA (2022). Animasyon Sektörü Raporu.
  • www.investineskisehir.gov.tr/wp-content/uploads/2023/02/BEBKA-Animasyon- Sektoru-Raporu-2022.pdf
  • Creswell, J. W. ve Plano-Clark, V. L. (2015). Karma Yöntem Araştırmaları Tasarımı ve Yürütülmesi (2. baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Creswell, J.W. (2021). Karma Yöntem Araştırmalarına Giriş (3. baskı.). (Sözbilir, M. Çev.Ed.) Ankara: Sage.
  • Johnson, R. B., Onwuegnuzie, A. J. ve Turner, L. A. (2007). Toward a definition of mixed methods research. Journal of Mixed Methods Research, 1(2), 112-133. Karasar, N. (1998). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık. Mou, T.Y., & Chen, C.H. (2013). From storyboard to story: animation content development. Educational Research and Reviews, 8(13), 1032-1047.
  • Şimşek, A. (2012). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Eskişehir: T.C. Anadolu Üniversitesi Yayınları.E-ISBN: 978-975-06-2664-7
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2019). 11. Kalkınma Planı. www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2022/07/On_Birinci_Kalkinma_ Plani-2019-2023.pdf
  • T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı (2023). 12. Kalkınma Planı. www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2023/12/On-Ikinci-Kalkinma- Plani_2024-2028_11122023.pdf
  • T.C. Kalkınma Bakanlığı (2018). 11. Kalkınma Planı (2019-2023) Görsel Hizmetler Sektörünün Geliştirilmesi Çalışma
  • Grubu Raporu. ww.sbb.gov.tr/wp-ontent/uploads/2020/04/ GorselHizmetlerSektorununGelistirilmesiCalismaGrubuRaporu.pdf
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Canlandırma-Animasyon
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Taş Alicenap 0000-0001-9893-1070

Yasin Arslan 0000-0003-1341-3608

Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2025
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2025
Kabul Tarihi 21 Ağustos 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı

Kaynak Göster

APA Taş Alicenap, Ç., & Arslan, Y. (2025). GEREKSİNİME DAYALI OLARAK ÖYKÜ TASARIMI DERSİNİN TÜRK ANİMASYON FİLMLERİNDE İÇERİK ÜRETİMİ İHTİYACINI KARŞILAYACAK ŞEKİLDE GELİŞTİRİLMESİ*. Sanat ve Tasarım Dergisi(15- Özel sayı), 1-26. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.1803486