Bu çalışmada, Türk animasyon film üretiminde özgün içerik geliştirilmesi kapsamında
animasyon sektörünün yaşadığı sorunları tespit etmek ve animasyon sektörüne insan kaynağı
yetiştiren Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Çizgi Film ve Animasyon
Bölümünde yürütülen Öykü Tasarımı dersinin içeriğini bu sorunlara yanıt verecek şekilde
iyileştirmek ve geliştirmek amaçlanmaktadır. Araştırmada yöntem olarak; yenilikçi öğrenme
ortamlarının geliştirilmesi, yeni sınıf uygulamalarının geliştirilmesi, uygulanması ve
değerlendirilmesi gibi konularda sıkça yararlanılan çok aşamalı karma araştırma deseni
kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme formlarından yararlanılmıştır.
Sektörün içinde animasyon film ve dizi üreten on beş firma ile ön görüşme
yapılmış, bu firmalardan onu ile gerçekleştirilen yarı-yapılandırılmış görüşmelerden elde
edilen veriler çalışmada kullanılmıştır. İhtiyaç analizi sonrası elde edilen veriler ışığında
geliştirilip iyileştirilen Öykü Tasarımı dersinin sınıf içerisinde bir dönem uygulanmasının
ardından ders sonu çıktıları, firmalarla birlikte değerlendirilmiştir. Elde edilen verilere
göre ders programına son hali verilmiş ve Anadolu Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi
Çizgi Film ve Animasyon Bölümü’nde lisans düzeyinde verilen Öykü Tasarımı dersine entegrasyonu
sağlanmıştır.
Animasyon eğitimi Senaryo Öykü tasarımı Üniversite-sanayi işbirliği
This study aims to identify the challenges faced by the animation sector in developing
original content in Turkish animated film production, and to improve and develop the
content of the Story Design course offered by the Cartoon and Animation Department
of the Faculty of Fine Arts at Anadolu University, which trains human resources for the
animation sector, to address these challenges. The research method employed a multi-
stage mixed-method research design, frequently used in topics such as the development
of innovative learning environments and the development, implementation, and
evaluation of new classroom practices. Semi-structured interviews were used as the data
collection tool. Preliminary interviews were conducted with fifteen companies producing
animated films and television series within the sector, and data obtained from these
semi-structured interviews with ten of these companies were used in the study. The
Story Design course, developed and refined in the light of the data obtained after the needs
assessment, was implemented in-class for one semester, and the end-of-course outcomes
were evaluated with the companies. Based on the obtained data, the curriculum
was finalized and integrated into the undergraduate Story Design course offered by the
Cartoon and Animation Department of the Faculty of Fine Arts at Anadolu University.
Animation education Screenplay Narration design University-industry collaboration.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Canlandırma-Animasyon |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 3 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 21 Ağustos 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 15- Özel sayı |