Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması ve Tasarım Kültürü

Yıl 2023, , 1 - 15, 14.12.2023
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404920

Öz

İnsanoğlu varolduğundan bu yana, görsel ile ilişkisinin varlığı, tarihsel kanıtlarla çeşitli kaynaklarda
görülmektedir. Özellikle Sanayi Devrimi ile yaşanan sosyo-kültürel dönüşüm ve modernleşme süreci
içerisinde, görsel nesnelerin somut olarak çeşitlenmesi, nesnenin farklı formlarda yeniden tasarlanma
ihtiyacını beraberinde getirmiştir. Bu anlamda insan doğasında görme ile başlayan, kültürel olgularla
bütünleşik görsel kültür ürünleri, tasarım ile iç içe geçmiştir. Araştırma, görsel kültürün ortaya çıkışı
ve çeşitlenmesi, teknolojiye paralel olarak gelişim ve yayılma alanı bulması, tasarım ürünlerinin görsel
olarak etkilenmesi süreçlerinin eleştirel olarak incelenmesi amacıyla oluşturulmuştur. Tasarım kültürünün
doğası gereği insanın gelişimi ve kültürel olayların dayandığı temel noktalar esas alındığından, araştırma
yöntemi olarak nitel araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırma, antropoloji temelinde kültürel olguların
değerlendirilmesi merkeze alınarak oluşturulmuştur. Bu epistemolojik dönüşüm içinde ele alınan araştırma
konusu, literatüre ve kavramların doğduğu söylemlere odaklandığından doküman analizi yapılmıştır.
Araştırma, tasarım alanında gelişme ve yeniliklerin çeşitleneceği doğrultusunda, tasarım alanında görsel
olana odaklandığından ve açılımları konusunun sürdürülebilirliği bakımından önem taşımaktadır.

Kaynakça

  • Barnard, M. (2002). Sanat, Tasarım ve Görsel Kültür (çev. G. Korkmaz). Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Bryson, N. (2003). “Responses to Mieke Bal’s Visual Essentialism and the Object of Visual Culture”, Visual Culture and the Dearth of Images, Journal of Visual Culture, 2(2), 229–232.
  • Delaney, M., McFarland, J., Yoon, G. H. and Hardy, T. (2002). “Global Localization”, Global Design and Cultural Identity, 21(2), 46-49.
  • Duncum, P. (2001). “Visual Culture: Developments, Definitions and Directions for Art Education”, Studies in Art Education, 42(2), 101-112.
  • Dutta, A. (2009). “Design: On the Global (R)Uses of a Word”, Design and Culture, 1(2),163-86.
  • Erlhoff, M. and Marshall, T. (Eds.). (2008). Design Dictionary. Perspectives on Design Terminology. Basel, Switzerland: Birkhäuser.
  • Julier, G. (2006). “From Visual Culture to Design Culture”, Design Issues, 22(1), 64–76.
  • Julier, G. (2011). “Political Economies of Design Activism and The Public Sector”, Nordes Design Research, (4).
  • Kersten, G. E., Matwin, S., Noronha, S. J. and Kersten, M. A. (2000). “The Software for Cultures and The Cultures in Software”, ECIS 2000 Proceedings, 50.
  • Koç, E. (2013). Tüketici Davranışı ve Pazarlama Stratejileri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Lash, S. (2001). Critique of information. London: Sage.
  • Marcus, A. (2005). “Cross-Cultural, Global and Mobile User-Interface Design”, In HCI International: 11th International Conference on Human–Computer Interaction, Las Vegas, USA.
  • Margolin, V. (2002). The Politics of the Artificial: Essays on Design and Design Studies, Chicago: Chicago University of Chicago Press.
  • McLuhan, M., Fiore, Q. (1967). The Medium is the Message. New York: Bantom Books.
  • Mirzoeff, N. (1999). An Introduction to Visual Culture. New York: Routledge.
  • Mitchell, W. J. T. (1994). Picture Theory: Essays on Verbal and Visual Representation. Chicago: Chicago University Press.
  • Mitchell, W. J. T. (2002). “Showing Seeing: A Critique of Visual Culture”, Journal of Visual Culture, 1(165), 165-171.
  • Moalosi, R., Popovic, V. and Hickling Hudson, A. (2010). “Culture-Orientated Product Design”, Int J Technol Des Educ 20, 175-190.
  • Ning B., Liang W. (2006). “Design Symbol in Culture Context”, 7th International Conference on Computer-Aided Industrial Design and Conceptual Design (pp. 1-3), China.
  • Ono, M. M. (2002). “Emergent Strategies for Designing New Products Facing Cultural Diversity, with in the Globalisation Context”, 2nd Conference on Innovative Research in Management, Stockholm.
  • Parsa, A. F. (2007). “İmgenin Gücü ve Görsel Kültürün Yükselişi”, Fotoğrafya Dergisi, 19, 1-10.
  • Pizzocaro, S. (2019). “Retorica Dell’artefatto Concreto. Per Un Design Di Prodotto Incardinato Su Uso, İdentità Tangibile, Stratificazione Di Senso”, i+Diseño, Revista Cientifico-Academica Internacional De Innovación, Investigación Y Desarrollo en Diseño, 14, 255-265.
  • Press, M., Cooper, R. (2003). The Design Experience: The Role of Design and Designers in the 21th Century. Burlington: Ashgate Publishing Company.
  • Saha, A. (1998). “Technological Innovation and Western Values”,Technology in Society, 20, 499–520.
  • Saybaşılı, N. (2017). Sanat Sahada: Görsel Kültür Çalışmalarında Etnografik Bilgi. İstanbul: Metis Yayıncılık.
  • Shen, S. T., Woolley, M. and Prior, S. (2006). “Towards Culture-Centred Design”, Interacting with Computers, 18, 820-852.
  • Smith, T. (2006). The Architecture of Aftermath. London: University of Chicago Press.
  • Tavin, K. (2004). “If You See Something, Say Something: Visual Events at The Visual Culture Gathering”, Visual Arts Research, 32 (2), 2-6.
  • Tavin, K. (2009). “Youth, Aesthetics and Visual Cultural Education”, Conference on Cultural Education, Innovation, Creativity and Youth, Brussels.
  • Tylor, E. B. (1871). Primitive Culture: Researches Into The Development of Mythology, Philosophy, Religion, Language, Art and Custom. London: J. Murray.
  • Williams, R. (2017). Kültür. Suavi Aydın (çev.). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Toplam 32 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Merve Ekiz Kaya

Yayımlanma Tarihi 14 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Ekiz Kaya, M. (2023). Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması ve Tasarım Kültürü. Sanat Ve Tasarım Dergisi(32), 1-15. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404920
AMA Ekiz Kaya M. Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması ve Tasarım Kültürü. Sanat ve Tasarım Dergisi. Aralık 2023;(32):1-15. doi:10.18603/sanatvetasarim.1404920
Chicago Ekiz Kaya, Merve. “Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması Ve Tasarım Kültürü”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 32 (Aralık 2023): 1-15. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404920.
EndNote Ekiz Kaya M (01 Aralık 2023) Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması ve Tasarım Kültürü. Sanat ve Tasarım Dergisi 32 1–15.
IEEE M. Ekiz Kaya, “Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması ve Tasarım Kültürü”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 32, ss. 1–15, Aralık 2023, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1404920.
ISNAD Ekiz Kaya, Merve. “Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması Ve Tasarım Kültürü”. Sanat ve Tasarım Dergisi 32 (Aralık 2023), 1-15. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1404920.
JAMA Ekiz Kaya M. Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması ve Tasarım Kültürü. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2023;:1–15.
MLA Ekiz Kaya, Merve. “Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması Ve Tasarım Kültürü”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 32, 2023, ss. 1-15, doi:10.18603/sanatvetasarim.1404920.
Vancouver Ekiz Kaya M. Görsel Kültürün Kültürel Biçim Olarak Tasarıma Yansıması ve Tasarım Kültürü. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2023(32):1-15.