Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis Of Edmond Lavrate’s ‘Meeting Of Shareholders’ In The Context Of Sociological Criticism

Yıl 2025, Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 265 - 278, 22.05.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1540662

Öz

The primary objective of this research is to examine sociological critique within the context of art criticism, specifically focusing on the realist printmaker and caricaturist Edmond Lavrate’s work, "The Shareholders' Meeting." Lavrate, a socially conscious artist, frequently addresses societal issues, social classes, and critiques the resulting structures in his works. His approach is marked by a highly satirical tone and a subtle, indirect mode of expression, setting him apart from his contemporaries. The study analyzes "The Shareholders' Meeting" as it delves into themes of social corruption, injustice, political and economic authority, and hierarchical structures. Through this work, the research aims to reflect upon, comprehend, critique, and evaluate the 19th-century French social and religious values, highlighting the critique and commentary offered by the artist on these dynamics using both political and satirical language. All these elements are examined within the framework of sociological criticism.

Kaynakça

  • Ateş. S. K. (2019). Baskıresim ’de Deneysel Arayışlar ve Atölye 17. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 5(2), 37-44. https://doi.org/10.22252/ijca.638251
  • Ateşli, M. (2023). Tarihsel Arkaplan ve Toplumsal Yapı Bağlamında “Kursk Vilayetinde Dini Tören Alayı, üzerine İnceleme. İdil Dergisi, (105) s. 619-632.
  • Ayan, H. M. (1998). Başlangıcından Günümüze Litografi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyükgüner, H. K. (2021). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Hayvan İmgesi, [Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi], Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Carroll, R. C. (2022). The Politics of Imperial Memory in France 1850-1900. Cornell University Press.
  • Collins, B. J. (2006), Pigs at the Gate: Hittite Pig Sacrifice in its Eastern Mediterranean Context, Journal of Ancient Near Eastern Religions, Vol. 6, Issue: 1, pp. 155–188.
  • Çınar, S. (2023). Çağdaş Sanatta Tecrit İmgesi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s.43 10-17.
  • Facos, M. (2011). An introduction to nineteenth-century art. New York, Routledge Oxford.
  • Gombrich, E. H. (2021). Sanatın öyküsü, E. Erduran Çev. Remzi Kitabevi (Orijinal çalışma 1976’da yayımlandı).
  • Kılıç, G. A. (2022). Amerika ve Batı Avrupa baskınresminde hayvan imgesi, [Yayımlanmış Sanatta Yeterlik Tezi], Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Baskı Sanatlar Ana Sanat Dalı.
  • Michelet, J. (1950). Fransız ihtilali tarihi, I, Çev., Hamdi Varoğlu, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1967, s.37.
  • Moran, B. (1974). Edebiyat kuramları ve eleştiri. İletişim Yayıncıları.
  • O’Connor, J. R. (1969). Exploring world history, Globe Book Company, New York, s.296.
  • Ötgün, C. (2009). Sanat yapıtına yaklaşım biçimleri, Gazi Sanat Tasarım Dergisi (02), s. 159. Ankara.
  • Özsoy, V. (2007). Resim İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri, Görsel Sanatlar Eğitimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Ruhi, M. E. (2002). Fransız devriminde bir başrol oyuncusu Sieyes, Liberte Yay, Ankara.
  • Toluyağ, D. (2021). Sanatta hayvan imgesi ve insan-hayvan karışımı melez heykeller. Sanat ve Yorum Dergisi s. 37, 110-129.
  • Türk, N. (2023). Görsel Sanatlarda Hayvan İmgesinin Hayvan Oluş Bağlamında Tezahürü, Kültür ve İletişim Dergisi, s.25(2).
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Colmen, M. A. (2006). A dictionary of psychology, Oxford University Press. İnternet Arşivi. https://archive.org/details/dictionaryofpsyc00colm_0/page/76/mode/2up (Erişim Tarihi: 14.06.2024)
  • Kutsal, D. (2024). Sanat tarihinde köpekler, (2024.08.27), Artkolik Sanat Bülteni. https://www.artkolik.net/haber/sanat-tarihinde-kopekler- 16746#:~:text=Antik%20D%C3%B6nem'de%20M%C4%B1s%C4%B1r'da,ve%20ba%C4%9Fl% C4%B1l%C4%B1k%20simgesi%20olarak%20betimlenmi%C5%9Ftir (Erişim Tarihi: 11.06.2024)
  • Lundrigan B. ve Conley, M. (2022). Mustela putorius European polecat, Animal diversity web. https://animaldiversity.org/accounts/Mustela_putorius/(Erişim Tarihi: 08.07.2024)
  • The Gilded Age, (2019). Politics of the Gilded Age. https://flexbooks.ck12.org/user:zxbpc2rzcziwmthaz21hawwuy29t/cbook/episd-us- history/section/2.7/primary/ lesson/pa-1%3A-the-gilded-age/ Erişim Tarihi: 17.06.2024)
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. https://www.library.hbs.edu/hc/cc/specandcredit.html (Erişim Tarihi: 19.06.2024).
  • Görsel 2. https://www.library.hbs.edu/hc/cc/specandcredit.html (Erişim Tarihi: 11.06.2024).
  • Görsel 3. https://www.library.hbs.edu/hc/cc/specandcredit.html (Erişim Tarihi: 22.05.2024).

Edmond Lavrate ‘ın ‘Hissedarlar Toplantısı’ Adlı Eserı̇nı̇n Sosyolojik Eleştiri̇ Bağlamında İncelenmesi̇

Yıl 2025, Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 265 - 278, 22.05.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1540662

Öz

Araştırmanın temel kapsamı, sosyolojik eleştiriyi sanat eleştirisi bağlamında incelemek ve realist dönem baskıresim ve karikatürist sanatçısı Edmond Lavrate’nin Hissedarlar Toplantısı’na da bu paralelde bakmayı içermektedir. Esas olarak toplum gerçeğine duyarlı bir sanatçı olan Lavrate’ in eserlerinde büyük bir çoğunlukla toplum sorunları, sosyal sınıflar ve oluşan bu yapılaşmanın sıklıkla eleştirisi gözlemlenebilmektedir. Bu özellik, dönemin sanatçılarına kıyasla hicivsel yapısı oldukça yoğun ve dolaylı bir anlatıma sahiptir. Çalışmada ele alınan eser toplumsal yozlaşma, sosyal adaletsizlik, siyasi ve ekonomik otorite, hiyerarşik yapılanma gibi toplumsal sorunları irdelemektedir. Çalışma; 19.yy. Fransız sosyal ve dini değer yargılarını eser üzerinden yorumlamak, sanatın ve sanatçının toplumsal bu dinamiklere getirmiş olduğu eleştiri ve yorumlara gerek politik gerekse hicivsel bir dil ile dikkat çekmektedir. Bu paralelde eser(ler) üzerinden döneme ayna tutmak, kavramak, eleştirmek ve değerlendirme yapmak bu araştırmanın temel amacıdır.

Destekleyen Kurum

ANADOLU ÜNİVERSİTESİ

Teşekkür

Makale yazım sürecinde desteklerini ve yardımlarını esirgemeyen Dr. Öğr. Üye. Murat Ateşli hocama teşekkürlerimi sunarım.

Kaynakça

  • Ateş. S. K. (2019). Baskıresim ’de Deneysel Arayışlar ve Atölye 17. İnönü Üniversitesi Kültür ve Sanat Dergisi, 5(2), 37-44. https://doi.org/10.22252/ijca.638251
  • Ateşli, M. (2023). Tarihsel Arkaplan ve Toplumsal Yapı Bağlamında “Kursk Vilayetinde Dini Tören Alayı, üzerine İnceleme. İdil Dergisi, (105) s. 619-632.
  • Ayan, H. M. (1998). Başlangıcından Günümüze Litografi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Büyükgüner, H. K. (2021). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Hayvan İmgesi, [Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi], Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü.
  • Carroll, R. C. (2022). The Politics of Imperial Memory in France 1850-1900. Cornell University Press.
  • Collins, B. J. (2006), Pigs at the Gate: Hittite Pig Sacrifice in its Eastern Mediterranean Context, Journal of Ancient Near Eastern Religions, Vol. 6, Issue: 1, pp. 155–188.
  • Çınar, S. (2023). Çağdaş Sanatta Tecrit İmgesi, Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, s.43 10-17.
  • Facos, M. (2011). An introduction to nineteenth-century art. New York, Routledge Oxford.
  • Gombrich, E. H. (2021). Sanatın öyküsü, E. Erduran Çev. Remzi Kitabevi (Orijinal çalışma 1976’da yayımlandı).
  • Kılıç, G. A. (2022). Amerika ve Batı Avrupa baskınresminde hayvan imgesi, [Yayımlanmış Sanatta Yeterlik Tezi], Anadolu Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Baskı Sanatlar Ana Sanat Dalı.
  • Michelet, J. (1950). Fransız ihtilali tarihi, I, Çev., Hamdi Varoğlu, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul, 1967, s.37.
  • Moran, B. (1974). Edebiyat kuramları ve eleştiri. İletişim Yayıncıları.
  • O’Connor, J. R. (1969). Exploring world history, Globe Book Company, New York, s.296.
  • Ötgün, C. (2009). Sanat yapıtına yaklaşım biçimleri, Gazi Sanat Tasarım Dergisi (02), s. 159. Ankara.
  • Özsoy, V. (2007). Resim İş Eğitiminin Tarihsel ve Düşünsel Temelleri, Görsel Sanatlar Eğitimi, Gündüz Eğitim ve Yayıncılık.
  • Ruhi, M. E. (2002). Fransız devriminde bir başrol oyuncusu Sieyes, Liberte Yay, Ankara.
  • Toluyağ, D. (2021). Sanatta hayvan imgesi ve insan-hayvan karışımı melez heykeller. Sanat ve Yorum Dergisi s. 37, 110-129.
  • Türk, N. (2023). Görsel Sanatlarda Hayvan İmgesinin Hayvan Oluş Bağlamında Tezahürü, Kültür ve İletişim Dergisi, s.25(2).
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Colmen, M. A. (2006). A dictionary of psychology, Oxford University Press. İnternet Arşivi. https://archive.org/details/dictionaryofpsyc00colm_0/page/76/mode/2up (Erişim Tarihi: 14.06.2024)
  • Kutsal, D. (2024). Sanat tarihinde köpekler, (2024.08.27), Artkolik Sanat Bülteni. https://www.artkolik.net/haber/sanat-tarihinde-kopekler- 16746#:~:text=Antik%20D%C3%B6nem'de%20M%C4%B1s%C4%B1r'da,ve%20ba%C4%9Fl% C4%B1l%C4%B1k%20simgesi%20olarak%20betimlenmi%C5%9Ftir (Erişim Tarihi: 11.06.2024)
  • Lundrigan B. ve Conley, M. (2022). Mustela putorius European polecat, Animal diversity web. https://animaldiversity.org/accounts/Mustela_putorius/(Erişim Tarihi: 08.07.2024)
  • The Gilded Age, (2019). Politics of the Gilded Age. https://flexbooks.ck12.org/user:zxbpc2rzcziwmthaz21hawwuy29t/cbook/episd-us- history/section/2.7/primary/ lesson/pa-1%3A-the-gilded-age/ Erişim Tarihi: 17.06.2024)
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. https://www.library.hbs.edu/hc/cc/specandcredit.html (Erişim Tarihi: 19.06.2024).
  • Görsel 2. https://www.library.hbs.edu/hc/cc/specandcredit.html (Erişim Tarihi: 11.06.2024).
  • Görsel 3. https://www.library.hbs.edu/hc/cc/specandcredit.html (Erişim Tarihi: 22.05.2024).
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar, Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Emre İnan 0000-0003-0592-2664

Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 29 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 27 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı)

Kaynak Göster

APA İnan, E. (2025). Edmond Lavrate ‘ın ‘Hissedarlar Toplantısı’ Adlı Eserı̇nı̇n Sosyolojik Eleştiri̇ Bağlamında İncelenmesi̇. Sanat ve Tasarım Dergisi(35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 265-278. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1540662
AMA İnan E. Edmond Lavrate ‘ın ‘Hissedarlar Toplantısı’ Adlı Eserı̇nı̇n Sosyolojik Eleştiri̇ Bağlamında İncelenmesi̇. Sanat ve Tasarım Dergisi. Mayıs 2025;(35 (20. Yıl Armağan Sayısı):265-278. doi:10.18603/sanatvetasarim.1540662
Chicago İnan, Emre. “Edmond Lavrate ‘ın ‘Hissedarlar Toplantısı’ Adlı Eserı̇nı̇n Sosyolojik Eleştiri̇ Bağlamında İncelenmesi̇”. Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) (Mayıs 2025): 265-78. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1540662.
EndNote İnan E (01 Mayıs 2025) Edmond Lavrate ‘ın ‘Hissedarlar Toplantısı’ Adlı Eserı̇nı̇n Sosyolojik Eleştiri̇ Bağlamında İncelenmesi̇. Sanat ve Tasarım Dergisi 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) 265–278.
IEEE E. İnan, “Edmond Lavrate ‘ın ‘Hissedarlar Toplantısı’ Adlı Eserı̇nı̇n Sosyolojik Eleştiri̇ Bağlamında İncelenmesi̇”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), ss. 265–278, Mayıs2025, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1540662.
ISNAD İnan, Emre. “Edmond Lavrate ‘ın ‘Hissedarlar Toplantısı’ Adlı Eserı̇nı̇n Sosyolojik Eleştiri̇ Bağlamında İncelenmesi̇”. Sanat ve Tasarım Dergisi 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) (Mayıs2025), 265-278. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1540662.
JAMA İnan E. Edmond Lavrate ‘ın ‘Hissedarlar Toplantısı’ Adlı Eserı̇nı̇n Sosyolojik Eleştiri̇ Bağlamında İncelenmesi̇. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025;:265–278.
MLA İnan, Emre. “Edmond Lavrate ‘ın ‘Hissedarlar Toplantısı’ Adlı Eserı̇nı̇n Sosyolojik Eleştiri̇ Bağlamında İncelenmesi̇”. Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 2025, ss. 265-78, doi:10.18603/sanatvetasarim.1540662.
Vancouver İnan E. Edmond Lavrate ‘ın ‘Hissedarlar Toplantısı’ Adlı Eserı̇nı̇n Sosyolojik Eleştiri̇ Bağlamında İncelenmesi̇. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025(35 (20. Yıl Armağan Sayısı):265-78.