BibTex RIS Kaynak Göster

Mekansal Deneyim ve Tasarımda Sabitlik Etkileri

Yıl 2010, Cilt: 1 Sayı: 5, 167 - 180, 01.06.2010

Öz

Mimarlık öğrencilerinin mekansal deneyimleri, bazı durumlarda tasarımlarının olumluyönde gelişmesini sağlarken, bazı durumlarda da tasarımlarında negatif sabitlik etkileriyaratabilmektedir. Bu negatif etkiler, öğrencide, kalıplaşmış fikirlerin dışına çıkamama,farklı seçenekler üretememe, kendince doğru bulduğu düşüncelerden vazgeçememegibi tutumlara neden olduğu gibi bu düşünce ve davranış kalıpları, öğrencininyaratıcılığının da kısıtlanmasına neden olabilmektedir. Bu makale, ilk yıl mimarlıköğrencilerinin mekansal deneyimlerinin, tasarımları üzerinde oluşturabileceği etkileriölçen deneysel bir çalışmanın sonuçlarını ve kuramsal çerçevesini ele almaktadır

Kaynakça

  • Budak, Selçuk., Psikoloji Sözlüğü, Bilim ve Sanat Yayınevi, 2001.
  • Chrysikou, Evangelia, G., Weisberg, Robert, W., “Following the Wrong Footsteps: Fixation Effects of Pictorial Examples in a Design Problem-Solving Task”, Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 31(5), 2005: 1134–1148.
  • Davidson, Janet, Sternberg, Robert, J., The Psychology of Problem Solving, Cambridge University Press, Cambridge, UK, 2003.
  • Demirbas, O., Osman, Demirkan, Halime., “Focus on Architectural Design Process Through Learning Styles”, Design Studies, 24(5), 2003: 437-456.
  • Duncker, Karl., “On Problem Solving”, Psychological Monographs, 58(5), 1945: 113.
  • Gentner, Dedre., “Structure-Mapping: A Theoretical Framework for Analogy”, Cognitive Science, 7, 1983: 155-170.
  • Gick, Mary, L., Holyoak, Keith, J., “Schema Induction and Analogical Transfer”, Cognitive Psychology, 15, 1983: 1-38.
  • Gick, Mary, L., Holyoak, Keith, J., “Analogical Problem Solving”, Cogitive Psychology, 12, 1980: 306-355.
  • Heylighen, Ann, Deisz, Paula, Verstijnen, Ilse., “Less is More Original?”, Design Studies, 28(5), 2007:499-512.
  • Holyoak, Keith, J., “Analogical Thinking and Human Intelligence”, Advances in the Psychology of Human Intelligence, 2, Hillside, NJ: Erlbaum, 1984: 199-230.
  • Jamal, Al-Qawasmi, Guillermo, Vasquez, de Velasco., Changing trends in Architectural Design Education, CSAAR Publications; 1 edition, 2006.
  • Jansson, David, Smith, Steven., “Design Fixation”, Design Studies, 12(1),1991: 3-11.
  • Kotovsky, Kenneth, Hayes, John, R., Simon, Herbert, A., “Why are Some Problems Hard? Evidence from the Tower of Hanoi”, Cognitive Psychology, 17, 1985: 248-294.
  • Lawson, Bryan., How Designers Think: The Design Process Demystified, Architectural Press, Oxford,England, 2005.
  • Luchins, Abraham, S., Luchins, Edith, Hirsch., Rigidity of Behaviour: A Variational Approach to the Effect of Einstellung, University of Oregon Books, Eugene, Oregon, 1959.
  • Mubarak, K., Case Based Reasoning for Design Composition in Architecture PhD Dissertation, School of Architecture, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, Pennsylvania, USA, 2004.
  • Perttula, Matti, Sipila, Pekka., “The Idea Exposure Paradigm in Design Idea Generation”, Journal of Engineering Design, 18(1), 2007: 93-102.
  • Purcell, A., Terry, Gero, John, S., “Design and Other Types of Fixation”, Design Studies, 17, 1996: 363-383.
  • Purcell, A., Terry, Williams, P., Gero, John, S., and Colbron, Ben., “Fixation Effects: Do They Exist in Design Problem Solving?”, Environment and Planning B: Planning and Design, 20, 1993: 333-345.
  • Sachs, Avigail., “Stuckness in the Design Studio", Design Studies, 20, 1999: 195-209.
  • Smith, Steven., “Invisible Assumptions and the Unintentional Use of Knowledge and Experiences in Creative Cognition”, Lewis and Clark Law Review, 12(2), 2008: 509-525.
  • Smith, Steven, Tendell, Deborah., “Memory Blocks in Word Fragment Completion Caused by Involuntary Retrieval of Orthographically Related Primes”, Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition., 23(2), 1997, 355-370.
  • Smith, Steven, Ward, TB, Schumacher, JS., ”Constraining Effects of Examples in a Creative Generation Task”, Memory&Cognition, 21, 1993:837-845.
  • Sternberg, Robert, J., Cognitive Psychology, Harcout-Brace, Orlando,Florida, 1996.
  • Turgay, Orkunt., (2010), “Bellek-Zamansallık Etkileşimi Bağlamında Mekan”, Nesneyi Okumak, İzmir Ekonomi Üniversitesi, Güzel Sanatlar ve Tasarım Fakültesi, 13-14 Mayıs 2010.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yasemin Erkan Yazıcı ve Meral Erdoğan

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2010
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 1 Sayı: 5

Kaynak Göster

APA Erdoğan, Y. E. Y. v. M. (2010). Mekansal Deneyim ve Tasarımda Sabitlik Etkileri. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 1(5), 167-180. https://doi.org/10.18603/std.30220
AMA Erdoğan YEYvM. Mekansal Deneyim ve Tasarımda Sabitlik Etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2010;1(5):167-180. doi:10.18603/std.30220
Chicago Erdoğan, Yasemin Erkan Yazıcı ve Meral. “Mekansal Deneyim Ve Tasarımda Sabitlik Etkileri”. Sanat Ve Tasarım Dergisi 1, sy. 5 (Haziran 2010): 167-80. https://doi.org/10.18603/std.30220.
EndNote Erdoğan YEYvM (01 Haziran 2010) Mekansal Deneyim ve Tasarımda Sabitlik Etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi 1 5 167–180.
IEEE Y. E. Y. v. M. Erdoğan, “Mekansal Deneyim ve Tasarımda Sabitlik Etkileri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, c. 1, sy. 5, ss. 167–180, 2010, doi: 10.18603/std.30220.
ISNAD Erdoğan, Yasemin Erkan Yazıcı ve Meral. “Mekansal Deneyim Ve Tasarımda Sabitlik Etkileri”. Sanat ve Tasarım Dergisi 1/5 (Haziran 2010), 167-180. https://doi.org/10.18603/std.30220.
JAMA Erdoğan YEYvM. Mekansal Deneyim ve Tasarımda Sabitlik Etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2010;1:167–180.
MLA Erdoğan, Yasemin Erkan Yazıcı ve Meral. “Mekansal Deneyim Ve Tasarımda Sabitlik Etkileri”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, c. 1, sy. 5, 2010, ss. 167-80, doi:10.18603/std.30220.
Vancouver Erdoğan YEYvM. Mekansal Deneyim ve Tasarımda Sabitlik Etkileri. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2010;1(5):167-80.