Yıl 2019, Cilt , Sayı 23, Sayfalar 379 - 391 2019-06-19

Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi

Özden Pektaş Turgut [1]


İnsanoğlu ilk çağlarda duygu, düşünce ve bilgi alışverişinde bulunmak için resim, biçim, şekillerden yararlanmış,

yazının keşfiyle iletişim sürecinde yepyeni bir döneme adım atılmıştır. Kaligrafinin gelişimi ise temellerini

oluşturan yazının evrimsel süreciyle doğrudan ilgilidir. Güzel yazı sanatı olarak tanımlanan Kaligrafi, harflerin

estetik kaygılarla sanatçının görsel yorumu doğrultusunda düzenlenmesidir. Yazının işlevselliğinden farklı olarak,

içerdiği estetik değerler ve sanatçının üslubuna bağlı olarak değişen biçimsel yapısı Kaligrafiye sanatsal bir duruş

sağlamaktadır. Milletlerin din, dil, kültürlerine bağlı kaligrafik üslup çeşitlilikleri ise onların sanatsal tavrına da

yansımaktadır. Asya ve Arap milletlerine özgü kaligrafi, sanatçının kişiliğini ortaya koyabildiği bir yapıya sahipken,

Batı Kaligrafisinde tasarlanmış bir kompozisyonun ögelerinin tipografik ölçütler çerçevesinde okunur biçimde

sunumu ilkesi önceliklidir. Kaligrafik tasarımlarda sanatçının özgün anlatım biçimi, şüphesiz eserin niteliğine de

katkı sağlamaktadır. Sanatçıların fikirlerini görselleştirmede daha etkili yollar arayışı, kaligrafinin de farklı sanat

disiplinleri ile bir arada yeni yorumlanışlarına olanak vermiştir. 1900’lerden bu yana fotoğrafçılıkta kullanılan ışıkla

yazı veya ışıkla boyama tekniği, kaligrafinin bu anlamdaki etkili birlikteliklerindendir. Bu araştırma, ışıkla boyama

tekniği ve kaligrafinin dinamik birlikteliğinden doğan “ışık kaligrafisi” ve uygulamaları üzerine şekillenmektedir.

Kaligrafi, Tipografi, Işıkla Boyama, Işık Kaligrafisi, Grafik Tasarım
  • Ambrose, G., & Harris, P. (2010). Görsel Grafik Tasarım Sözlüğü. İstanbul: Literatür Yayınları.
  • Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi. (1997). C.2.. İstanbul: Yem Yayınları.
  • Frutiger, A. (2002). GRAFIST 6 / Oku Beni. S.208. İstanbul: Offset Yapımevi.
  • Harari, Y. N. (2015). Sapiens. İstanbul: Kolektif Kitap Bilişim ve Tasarım Ltd. Şti.
  • Meggs, P. (1989). Type and Image: The Language of Graphic Design. A.B.D.: John Wiley & Sons
  • Sarıkavak, N. K. (2004). Çağdaş Tipografi’nin Temelleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Sarıkavak, N. K. (2014). Kaligrafik ve Tipogafik Deneysel Tasarımlar. İstanbul: Grafik Tasarım Yayıncılık.
  • Siemoneit, M. (1989). Typographisches Gestalten. Frankfurt: Polygraph Verlang.
  • Thomson, G. (2003). The Calligraphy Kit. San Fransisco: Chronicle Books
  • Uslay, Y. (1989). Yazı Sanatı. İzmir: Namat A.Ş.
  • Yarar, E. (1987). 20.y.y. Türk Resminde Kaligrafik Eğilimler, Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Görsel Kaynakları
  • Görüntü 1. Özden Pektaş Turgut, 7 sins Kaligrafi Serisi’nden, 2017.
  • Görüntü 2. <https://lightpaintingphotography.com/light-painting-history/> erişim: 10.02.2019.
  • Görüntü 3. <https://www.designboom.com/art/julien-breton-light-paintedcalligraphy- 07-30-2015> erişim: 10.02.2019.
  • Görüntü 4. <https://www.behance.net/gallery/5748687/Turn-off-the-light-Lightpainting- performance> erişim: 10.02.2019.
  • Görüntü 5. <https://www.behance.net/gallery/79142439/Arabic-Light-Calligraphy-in- Russia> erişim: 15.02.2019.
  • Görüntü 6.< https://karimjab.com/gallery> erişim: 15.02.2019.
  • Görüntü 7.< http://www.jzaamir.com/> erişim: 15.02.2019.
  • İnternet Kaynakları
  • Page, J. D. (t.y.). Light Painting Photography History. Erişim: 23.02.2019, https:// lightpaintingphotography.com/
  • Karaicic, N. (2015). Widewalls. Erişim: 18.02.2019, https://www.widewalls.ch/artist/ khadiga-el-ghawas/
Birincil Dil tr
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yazar: Özden Pektaş Turgut

Tarihler

Yayımlanma Tarihi : 19 Haziran 2019

Bibtex @araştırma makalesi { sanatvetasarim578682, journal = {Sanat ve Tasarım Dergisi}, issn = {1308-2264}, eissn = {2149-6595}, address = {}, publisher = {Gazi Üniversitesi}, year = {2019}, volume = {}, pages = {379 - 391}, doi = {}, title = {Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi}, key = {cite}, author = {Pektaş Turgut, Özden} }
APA Pektaş Turgut, Ö . (2019). Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi. Sanat ve Tasarım Dergisi , (23) , 379-391 . Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/46013/578682
MLA Pektaş Turgut, Ö . "Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi". Sanat ve Tasarım Dergisi (2019 ): 379-391 <https://dergipark.org.tr/tr/pub/sanatvetasarim/issue/46013/578682>
Chicago Pektaş Turgut, Ö . "Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi". Sanat ve Tasarım Dergisi (2019 ): 379-391
RIS TY - JOUR T1 - Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi AU - Özden Pektaş Turgut Y1 - 2019 PY - 2019 N1 - DO - T2 - Sanat ve Tasarım Dergisi JF - Journal JO - JOR SP - 379 EP - 391 VL - IS - 23 SN - 1308-2264-2149-6595 M3 - UR - Y2 - 2019 ER -
EndNote %0 Sanat ve Tasarım Dergisi Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi %A Özden Pektaş Turgut %T Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi %D 2019 %J Sanat ve Tasarım Dergisi %P 1308-2264-2149-6595 %V %N 23 %R %U
ISNAD Pektaş Turgut, Özden . "Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi". Sanat ve Tasarım Dergisi / 23 (Haziran 2019): 379-391 .
AMA Pektaş Turgut Ö . Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019; (23): 379-391.
Vancouver Pektaş Turgut Ö . Yazının Fotografik İfade Biçimi Olarak Işık Kaligrafisi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2019; (23): 391-379.