Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Oyun-içi Fotoğrafçılık ve Video Oyunlarında Sanal Fotoğraf Makinesi Arayüzleri

Yıl 2020, Sayı: 26, 469 - 495, 28.12.2020

Öz

Görüntüyü ve anı kaydetme, video oyun tarihi boyunca farklı nedenlere bağlı gelişen bir ihtiyaç olarak
görülmüştür. Oyuncuların oyun deneyimlerini diğer oyuncularla paylaşma, oyunda karşılaşılan sorun
ve çözümleri ortaya koyma, oyunların reklamının yapılması gibi farklı motivasyonlarla başlayan bu
sürecin, grafik görüntülerin giderek gelişmesi ve sanal-dünyaların genişlemesiyle, oyun-içi kamera
simülasyonlarına evrildiği gözlemlenmektedir. Oyun-içi fotoğrafçılık olarak adlandırılan, giderek
popülerleşen bu gelişme, anlatı ve kurgudan bağımsız olarak oyun dünyalarında sanatsal fotoğrafçılığın
önünü açarken, aynı zamanda yeni oynanabilirlikler de sunmaktadır. Bu çalışmada, şemsiye bir tabir
olan “oyun-içi fotoğrafçılık” teriminin video oyun tarihi boyunca gösterdiği gelişim ortaya konmuş,
Dead Rising 4 (2016) ve Horizon Zero Dawn (2017) oyunlarındaki fotoğraf makinesi arayüzleri ve
kullanım amaçları karşılaştırılarak, oyun-içi fotoğrafçılığın oyun dünyalarındaki pratik kullanımları
üzerine bir incelemede bulunulmuştur. Bu doğrultuda sanal fotoğraf makinesi arayüzlerinin sunduğu
yeni potansiyeller ve yönelimler tartışılmış, fotoğraf sanatının sanal ortamda gelişimi video oyunları
üzerinden ele alınmıştır.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. (2003). Simülakrlar ve simülasyon, (çev. O. Adanır). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Benjamin, W. (2001), Pasajlar, (çev. A. Cemal). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Book, B. (2003). “Traveling through cyberspace: Tourism and photography in virtual worlds”, Conference Tourism & Photography: Still Visions-Changing Lives, Sheffield, UK, http:// dx.doi.org/10.2139/ssrn.538182
  • De Mutiis, M. (2017). Photo modes as a post-photographic apparatus. M. Keller, J. Vacheron, M. Guyon (Editörler). Augmented Photography, Switzerland: ECAL/University of Art and Design Lausanne. ISBN : 978-2-9701157-4-8
  • Gerling W. (2018). “Photography in the Digital: Screenshot and in-game photography”, Photographies Journal, 11 (2-3), 149-167, Doi: 10.1080/17540763.2018.1445013.
  • Giddings, S. (2013). Drawing without light: simulated photography in videogames, M. Lister (Ed.) The Photographic Image in Digital Culture içinde, 2. Baskı, USA, NY: Routledge, 41-55.
  • Henning, M., (2015). The subject as object: photography and the human body, L. Wells (Ed.) Photography: A Critical Introduction içinde, 5.baskı, UK: Routledge, (189-230).
  • Keightley, E. ve Pickering, M., (2014). “Technologies of memory: Practices of remembering in analogue and digital photography”, New Media & Society Journal, 16 (4), 576-593. https://doi.org/10.1177/1461444814532062.
  • Manovich, L. (2002). The language of new media, UK: MIT Press.
  • Moore, C., (2014). Screenshots as virtual photography: Cybernetics, remediation and affect, P. L. Arrhur ve K. Bode (Editörler), Advancing Digital Humanities: Research, Methods, Theories içinde, UK: Palgrave Macmillani, 141-160.
  • Mori, M. (1970/2012). The uncanny valley [from the field], (çev. K. F. MacDorman ve N. Kageki). IEEE Robotics & Automation Magazine, vol.19, no. 2, 98-100, doi: 10.1109/ MRA.2012.2192811.
  • Möring, S. ve De Mutiis, M. (2019). Camera ludica: Reflections on photography in video games, M. Fuchs ve J. Thoss (Editörler), Intermedia Games: Games Inter Media: Video Games and Intermediality içinde, New York: Bloomsbury Academic, 69–94.
  • Price D. ve Wells, L. (2015). Thinking about photography: debates, historically and now, L. Wells (Ed.), Photography: A Critical Introduction içinde, 5.baskı, UK: Routledge. 9-74. Poremba, C. (2007). “Point and shoot: Remediating photography in gamespace”, Games and Culture, 2, 49-58. https://doi.org/10.1177/1555412006295397
  • Sontag, S. (2008). Fotoğraf üzerine (çev. R. Akçakaya), 3. Baskı, İstanbul: Altıkırkbeş Yayınları.
  • Watts, C. ve Sharlin, E. (2008), “Photogeist: An augmented reality photography game”, Conference: Proceedings of the International Conference on Advances in Computer Entertainment Technology, 288–291, Yokohama, Japan. https://doi. org/10.1145/1501750.1501818
  • Banovsky, M. (2015, 8 Ekim). Virtual car photography has never looked more real, Petrolicious, Web: https://petrolicious.com/articles/virtual-car-photography-has-neverlooked- more-real adresinden 11 Ekim 2020’de alınmıştır.
  • Gamescenes: Art in the age of video games. (t.y.). Web: https://www.gamescenes.org/ about-1.html adresinden 24 Eylül 2020’de alınmıştır.,
  • Gilbertson A. ve Raab J. (Eylül, 2014). A war photographer embeds himself inside a video game, TIME, Web: https://time.com/3393418/a-war-photographer-embeds-himselfinside- a-video-game/ adresinden 10 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • Lajoie, J., (Haziran, 2015). Playing the photographer in the Last of us remastered: A new frontier of digital photography?, First Person Scholar, Web: http://www.firstpersonscholar. com/playing-the-photographer-in-the-last-of-us-remastered/ adresinden 8 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • Martin G. D., (2018, 04 Şubat). M. Bittanti tarafından gerçekleştirilen The aesthetics of analogue game photography röportajı, Gamescenes: Art in The Age of Videogames. Web: https://www.gamescenes.org/2018/04/interview-gareth-damian-martin-the-aestheticsof- analogue-game-photography.html adresinden 10 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • Orlando A. ve Brey, B. (Nisan, 2015). Press a to shoot: Pokémon snap-shots and gamespace ownership, First Person Scholar, Web: http://www.firstpersonscholar.com/ press-a-to-shoot/ adresinden 8 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • Paris 1900 (t.y.). Second Life, Web: https://secondlife.com/destination/paris-1900 adresinden 10 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • Sang L. (2015, 17 Temmuz). M. Bittanti tarafından gerçekleştirilen Game photography röportajı, Gamescenes: Art in the Age of Videogames. Web: https://www.gamescenes. org/2015/07/interview-leonardo-sangs-game-photography.html adresinden 10 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • Seppala T.J. (2016, 8 Şubat). Firewatch Photos will print and ship your in-game snapshots. Web: https://www.engadget.com/2016-02-08-firewatch-photos-prints. html?guccounter=1 adresinden 5 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • Sheely K., (2011, 14 Kasım). M. Jannson tarafından gerçekleştirilen Videogame photography, between documentation and experimentation röportajı, Gamescenes: Art in the age of Vıdeogames, Web: https://www.gamescenes.org/2011/11/interview-kent-sheelys-videogamephotography- between-documentation-and-experimentation.html adresinden 10 Eylül 2020’de alınmıştır.
  • VirtualRig studio, (t.y.). Features, Web: https://www.virtualrig-studio.com/#index 11 Ekim 2020’de alınmıştır.
  • Şekil 1.: Şekil yazar tarafından oluşturulmuştur.
  • Görsel 1.: https://www.gamescenes.org/2018/04/interview-gareth-damian-martin-theaesthetics- of-analogue-game-photography.html adresinden 01 Ekim 2020’da alınmıştır.
  • Görsel 2.: https://www.kentsheely.com/world-war-ii-redux/index.html adresinden 24 Eylül 2020’da alınmıştır.
  • Görsel 3.: Ekran görüntüsü Horizon Zero Dawn [1] video oyunundan 25 Eylül 2020’da yazar tarafından alınmıştır
  • Görsel 4.: Ekran görüntüsü Dead Rising 4 [2] video oyunundan 25 Eylül 2020’da yazar tarafından alınmıştır.
  • [1] De Jonge M. (Yönetmen), Guerrilla Games (Geliştirici). (2017). Horizon Zero Dawn [Video Oyunu]. Yayıncı: Sony Interactive Entertainment.
  • [2] Nickolls J. (Yönetmen), Capcom Vancouver (Geliştirici). (2016). Dead Rising 4 [Video Oyunu]. Yayıncı: Capcom.
  • [3] Id Software (Geliştirici). (1993). Doom [Video Oyunu]. Yayıncı: Id Software.
  • [4] Moss O., Vanaman S. (Yönetmen), Campo Santo (Geliştirici). (2016). Firewatch [Video Oyunu]. Yayıncı: Panic.
  • [5] Cyan (Geliştirici). (1993). Myst [Video Oyunu]. Yayıncı: Broderbund.
  • [6] Linden Lab (Geliştirici). (2003). Second life [Video Oyunu]. Yayıncı: Linden Lab.
  • [7] Tecmo (Geliştirici). (2003). Fatal Frame II: Crimson Butterfly [Video Oyunu]. Yayıncı: Tecmo.
  • [8] Tatsukawa K. (Yönetmen), Rhino Studios (Geliştirici). (2008). Afrika [Video Oyunu]. Yayıncı: Sony Computer Entertainment, Natsume.
  • [9] Ancel M. (Yönetmen), Ubisoft Pictures (Geliştirici). (2003). Beyond Good and Evil [Video Oyunu]. Yayıncı: Ubisoft.
  • [10] Howard T. (Yönetmen), Bethesda Game Studios (Geliştirici). (2015). Fallout 4 [Video Oyunu]. Yayıncı: Bethesda Softworks.
  • [11] Straley B., Druckmann N. (Yönetmen), Naughty Dog (Geliştirici). (2014). The Last of Us Remastered [Video Oyunu]. Yayıncı: Sony Interactive Entertainment.
  • [12] Yamauchi K. (Yönetmen), Polyphony Digital (Geliştirici). (2013). Gran Turismo 6 [Video Oyunu]. Yayıncı: Sony Computer Entertainment.
Toplam 43 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Burcu Nehir Halaçoğlu 0000-0003-3683-1845

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 26

Kaynak Göster

APA Halaçoğlu, B. N. (2020). Oyun-içi Fotoğrafçılık ve Video Oyunlarında Sanal Fotoğraf Makinesi Arayüzleri. Sanat Ve Tasarım Dergisi(26), 469-495.
AMA Halaçoğlu BN. Oyun-içi Fotoğrafçılık ve Video Oyunlarında Sanal Fotoğraf Makinesi Arayüzleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. Aralık 2020;(26):469-495.
Chicago Halaçoğlu, Burcu Nehir. “Oyun-içi Fotoğrafçılık Ve Video Oyunlarında Sanal Fotoğraf Makinesi Arayüzleri”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 26 (Aralık 2020): 469-95.
EndNote Halaçoğlu BN (01 Aralık 2020) Oyun-içi Fotoğrafçılık ve Video Oyunlarında Sanal Fotoğraf Makinesi Arayüzleri. Sanat ve Tasarım Dergisi 26 469–495.
IEEE B. N. Halaçoğlu, “Oyun-içi Fotoğrafçılık ve Video Oyunlarında Sanal Fotoğraf Makinesi Arayüzleri”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 26, ss. 469–495, Aralık 2020.
ISNAD Halaçoğlu, Burcu Nehir. “Oyun-içi Fotoğrafçılık Ve Video Oyunlarında Sanal Fotoğraf Makinesi Arayüzleri”. Sanat ve Tasarım Dergisi 26 (Aralık 2020), 469-495.
JAMA Halaçoğlu BN. Oyun-içi Fotoğrafçılık ve Video Oyunlarında Sanal Fotoğraf Makinesi Arayüzleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2020;:469–495.
MLA Halaçoğlu, Burcu Nehir. “Oyun-içi Fotoğrafçılık Ve Video Oyunlarında Sanal Fotoğraf Makinesi Arayüzleri”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 26, 2020, ss. 469-95.
Vancouver Halaçoğlu BN. Oyun-içi Fotoğrafçılık ve Video Oyunlarında Sanal Fotoğraf Makinesi Arayüzleri. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2020(26):469-95.