Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü ve Önemi

Yıl 2021, Sayı: 27, 449 - 471, 27.06.2021

Öz

Kurumsal kimlik oluşturmanın hem düşünsel hem de tasarım açısından zor bir süreç olduğu bilinmektedir. Buna karşın, ilgili alan yazın incelendiğinde, sürecin uygulama aşaması olan grafik tasarımın süreçteki rolü ve bu role bağlı önemini yansıtan çalışmaların olmadığı görülmüştür. Dolayısıyla, “Kurumsal kimlik oluşturma sürecinde grafik tasarımın rolü ve önemi nedir?” sorusu araştırmanın problemini oluşturmuştur. Bu çalışma, “Kurumsal kimlik” oluşturma sürecinde grafik tasarımın rolü ve bu rolün öneminin incelenmesini amaçlamaktadır. Bu çalışma, tarama araştırma yönteminde, doküman analiz araştırma tekniğiyle gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın ulaştığı verilere göre; kurumsal kimlik oluşturmada grafik tasarımcının süreçteki rolü; kurumla ilgili ürün, hedef kitle, kurum çalışanları ve kurum kültürü olarak özetlenecek unsurlar ile tasarım kurallarının görsel bir estetikle biçimlendirmesi yönündedir. Bu verilere dayanarak, kurumsal kimlik oluşturma sürecinde grafik tasarımın, kurumla ilgili tüm değerleri görsel-estetik bir bütünlük içinde yansıtmak gibi zor ve sorumluğu yüksek bir role sahip olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Artan, H. I. ve Uçar, T.F. (2019). “Kaligrafi ve tipografinin afiş sanatına yansımaları”, Akademik Sanat, Kış, 11-27.
  • Aydoğan, D. (2019). “Reklam Fotoğraflarında Metafor Yaratmak: Kavramsal Fotoğrafçılık”, Egemia, 4 (4), 23-40.
  • Becer, E. (1997). İletişim ve Grafik Tasarım. Ankara: Dost Kitabevi
  • Behaeghel, J. (1985). “Kurum ve Ürün Kimliği”, Reklamevi tarafından düzenlenen; Kurum ve Ürün Kimliği Semineri Notları, İstanbul.
  • Bektaş, D. (1992). Çağdaş Grafik Tasarımın Gelişimi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Bilgin, N. (1996). İnsan ilişkileri ve kimlik. İstanbul: Sistem Yayıncılık.
  • Book, H. E. ve Sun, D. (1994). Renginizi Tanıyın. (çev. T. Ökten). İstanbul: Arıtan Yayınları.
  • Buğdaycı, A. (1995). “Kurumunuzun kimliğini nasıl yaratırsınız”, Macro Economy Dergisi, Haziran, No:8, 31-32.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Editör). Eğitimde bilimsel araştırmalar yöntemleri. Ankara. Pegem A Yayıncılık, s. 337-371.
  • Cereci, S. (2004). Reklam Sanatı. (İletişim Dizisi). İstanbul: Metropol Yayınları
  • Erinç, S. (1990) Bireysel ve Toplumsal Kimlik Aramada Kültürün ve Sanatın Rolü, Sanat Yazıları, Ankara. Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları. No:7.
  • Karasar, N. (2002). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (11. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Kleppner, O. (1966). Advertising Procedure. (Fifth Edition). London: Prentice Hall, Inc.
  • Mumcu, Ö. (1996), Kurumsal Kimlik ve Banka Şubeleri, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Odabaşı, H. A. (2002). Grafikte temel tasarım. (2. Baskı). İstanbul: Yorum Sanat yayınları
  • Olins, W. (1994). Corporate identity, London: Thames and Hudson.
  • Olins, W. (1990). The wolff olins guide to corporate ıdentity, (Revised Edition). London: Black Bear Press.
  • Okay, A. (2002). Kurum Kimliği. İstanbul: Media Cat Kitapları.
  • Öztürk, G. (2006). Logonun kurum kimliği üzerindeki etkisi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 5(9). 1-17.
  • Sönmez, V. ve Alacapınar, F.G. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Anı Yayıncılık
  • Temel Eğinli, A. ve Yeygel Çakır, S. (2011). “Toplum kültürünün kurum kültürüne yansıması”, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 3 (2). 37-50.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • İnternet 1 ve 2: Güncel Türkçe Sözlüğü, http://sozluk.gov.tr/ adresinden 22 Temmuz 2019’da alınmıştır.
  • İnternet 3: Sarı, M. M. (2014). Yayınevlerinde kurumsal kimlik oluşturmada imaj kavramının önemi. İstanbul Arel Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). http://earsiv.arel.edu.tr/xmlui/handle/20.500.12294/121#sthash.tYlYqiTY.dpbs adresinden 22 Temmuz 2019’da alınmıştır.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kani Ülger Bu kişi benim 0000-0001-7435-175X

Yayımlanma Tarihi 27 Haziran 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Sayı: 27

Kaynak Göster

APA Ülger, K. (2021). Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü ve Önemi. Sanat Ve Tasarım Dergisi(27), 449-471.
AMA Ülger K. Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü ve Önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi. Haziran 2021;(27):449-471.
Chicago Ülger, Kani. “Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü Ve Önemi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 27 (Haziran 2021): 449-71.
EndNote Ülger K (01 Haziran 2021) Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü ve Önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi 27 449–471.
IEEE K. Ülger, “Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü ve Önemi”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 27, ss. 449–471, Haziran 2021.
ISNAD Ülger, Kani. “Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü Ve Önemi”. Sanat ve Tasarım Dergisi 27 (Haziran 2021), 449-471.
JAMA Ülger K. Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü ve Önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021;:449–471.
MLA Ülger, Kani. “Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü Ve Önemi”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 27, 2021, ss. 449-71.
Vancouver Ülger K. Kurumsal Kimlik Oluşturmada Grafik Tasarımın Rolü ve Önemi. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2021(27):449-71.