Today, as the contemporary, economic and cultural landscape becomes increasingly volatile, the dynamics of the fashion industry are becoming less predictable. The fast-changing fashion industry is constantly generating data. Big data is a powerful tool that offers new and exciting opportunities for fashion designers. It is used for different purposes such as understanding consumer behaviour, predicting trends and creating more personalized products. Design processes that were previously driven by intuition and instinct have become more fluid, data and goal-oriented with the opportunities offered by big data. This article aims to reveal the purposes of using big data by investigating fashion design models based on big data in the fashion industry in recent years. For this purpose, the current models of big data in fashion design, its limitations and development direction are discussed. While many of the areas of use of big data in the fashion industry (trend analysis, demographic, geographical analysis, age and gender, etc.) have been intensively researched, the number of purely design-oriented research is only recently increasing. This study is unique in that it focuses on the design phenomenon and applications of big data in fashion. In this context, there is no academic study in the national literature. It is expected to contribute to the discussion on the effects of big data and big data-based digital technologies in fashion design.
Fashion Design Big data Digital fashion Fashion 4.0 3D fashion design
Günümüzde çağdaş, ekonomik ve kültürel durum giderek daha değişken bir hal alırken moda endüstrisinin dinamikleri daha az öngörülebilir bir yapıya bürünmektedir. Hızlı değişen moda endüstrisi sürekli veri üretmektedir. Büyük veri, moda tasarımcıları için yeni ve heyecan verici fırsatlar sunan güçlü bir araçtır. Tüketici davranışlarını anlamak, trendleri tahmin etmek ve daha kişiselleştirilmiş ürünler oluşturmak gibi farklı amaçlar için kullanılmaktadır. Daha önceleri sezgiler ve içgüdüler ile ilerleyen tasarım süreçleri büyük verinin sunduğu fırsatlarla daha akıcı, veri ve hedef odaklı hale gelmiştir. Bu makale son yıllarda moda endüstrisinde büyük veriyi temel alan moda tasarım modellerini araştırarak büyük verinin kullanım amaçlarını ortaya koymayı hedeflemektedir. Bu amaçla büyük verinin moda tasarımında mevcut modelleri, sınırlılıkları, gelişim yönü tartışılmıştır. Büyük verinin moda endüstrisinde kullanım alanlarından birçoğu (trend analizi, demografik, coğrafi analizler, yaş ve cinsiyet vb.) yoğun olarak araştırılırken salt tasarım odaklı araştırmaların sayısı yeni yeni artmaktadır. Bu çalışma büyük verinin modadaki tasarım olgusuna ve uygulamalarına eğilmesi yönüyle özgündür. Bu kapsamda ulusal literatürde akademik bir çalışma bulunmamaktadır. Moda tasarımındaki büyük veri ve büyük veri temelli dijital teknolojilerin etkilerine ilişkin tartışmaya katkıda bulunması öngörülmektedir.
Moda Tasarımı Büyük veri Dijital moda Moda 4.0 3D moda tasarımı
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 13 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 6 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 2 Sayı: 34 |