Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Matte Painting Tekniğinde Yeni Uygulama Yöntemleri; Yapay Zeka Destekli Matte Painting

Yıl 2025, Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 65 - 84, 22.05.2025
https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1525679

Öz

Sinema endüstrisinde köklü bir geçmişe sahip olan matte painting, görüntülerin manipüle edilmesi amacıyla kullanılan bir sanat formudur. 19. yüzyılda ressamların, gerçekçi görünümlü manzaralar oluşturmak için cam veya levha üzerine yağlı boya veya akrilik boya kullanarak oluşturdukları sahneler ile gerçek sahneleri tamamladıkları bir süreçten gelmektedir. Matte painting, bilim kurgu ve fantastik evrenleri konu alan filmlerin sahnelerini kısıtlı set imkanları ile oluşturmayı mümkün kılmış, bilim kurgu sinemasının gelişimine katkı sağlamıştır.
Dijital teknolojilerin gelişimi ile birlikte, matte painting tasarım ve uygulama yöntemleri önemli ölçüde ilerleme kaydetmiştir. Bilgisayar ortamında üretilen grafiklerin, yeşil perde önünde çekilmiş sekanslar ile birleştirilerek kullanılan günümüz uygulama yöntemleri ile oldukça gerçekçi görüntüler oluşturulabilmektedir. Günümüzde, matte painting sadece sinema endüstrisinde değil, televizyon, video oyunları ve reklam gibi birçok farklı medya alanında da kullanılan, dijital sanatın bir parçası olarak gelişen bir teknik olarak karşımıza çıkmaktadır.
Yapay zeka teknolojilerinin gelişimi, sanatçı ve tasarımcılara daha esnek ve hızlı bir şekilde çalışma imkanı sunmaktadır. Bu çalışma, yapay zeka desteği ile oluşturulan görüntülerin matte painting üretim sürecine sağlayacağı avantajları örnek bir uygulama çalışması üzerinden ortaya koymayı hedeflemektedir.

Kaynakça

  • Barry Levinson. (Yönetmen). (1985). Young Sherlock Holmes [Film]. Amblin Entertainment.
  • Berk, M. E. (2017). Dünya Sinemasında Görsel Efektin Gelişimi: Türk Sinemasındaki Uygulamaları. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 2(2), 189-209.
  • Das S. (2014). The Evolutıon Of Vısual Effects In Cınema: A Journey From Practıcal Effects To Cgı . Journal of Emerging Technologies and Innovative Research, 10(11), ss. 303-309.
  • Demir, Ü. (2021). Sinemanın Dijitalleşmesi ve Efekt Uygulamalarının Tarihsel Süreç İçinde Geçirdiği Evreler. Uygulamalı Sosyal Bilimler Ve Güzel Sanatlar Dergisi, 3(7), 200-210.
  • Erdem S. (2015, 01/11). Gerçekliğin yeniden inşasında görsel efekt kullanımı: spartaküs televizyon dizisi örneğinde mekân kurgusu. Gümüşhane Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi, Cilt: 3 Sayı: 2, ss. 276-296.
  • Güntay, V., & Yılmaz Güntay, G. (2019). Sinemada Dijital Görsel Efekt Kullanımı ve Alternatif Gerçeklik Kurgusu. SineFilozofi 275-296. https://doi.org/10.31122/sinefilozofi.513304
  • Kozan, E. (2021). Dijital Animasyon ve Görsel Efekt Teknolojilerin Türk Sinemasında Kullanımı. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(1), 78-88. https://doi.org/10.46442/intjcss.882908
  • Mattingly, David B. (2011). The Digital Matte Painting Handbook, Sybex Inc.
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • Anonim. (2024). Yapay Zekâ. Wikipedia. Erişim Tarihi: 20.06.2024. https://tr.wikipedia.org/wiki/Yapay_zekâ
  • BASS T. (2004, 12/01). Digital Matte Painting Techniques. haou.org. Erişim tarihi: 11.06.2024. http://www.haou.org/ebooks-list/photoshop-digital-matte-painting-techniques-tutorials-and-walk_b6ei.html
  • Mukund V. (2023, 07/8). “The Future of AI-Generated Images: Challenges and Possibilities”. Medium. https://medium.com/@mukundvyas0/the-future-of-ai-generated-images-challenges-and-possibilities-5ee533d48f3e
  • Sorak, Ö. “G.O.R.A.”, (2004). https://www.imdb.com/title/tt0384116/, 2h 7m.
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. The Prop Gallery. (2024). Painting in pictures - The lost art of the matte shot [Resim]. Erişim Tarihi: 18.06.2024.https://www.thepropgallery.com/painting-in-pictures-the-lost-art-of-the-matte-shot
  • Görsel 2. Dow K. (2021, 10/18). How ‘Star Wars’ Utilized the Magic of Matte Paintings [Resim]. Metaflix. Erişim tarihi: 11.06.2024.https://www.metaflix.com/how-star-wars-utilized-the-magic-of-matte-paintings-movie-detail-monday/
  • Görsel 3. Bibby D. (2024, 03/10). The First Fully CGI Character Is Nearly 40 Years Old - And Looks Surprisingly Great. Screenrant [Resim]. Erişim tarihi: 11.06.2024. https://screenrant.com/young-sherlock-holmes-movie-first-full-cgi-character/
  • Görsel 4. BASS T. (2004, 12/01). Digital Matte Painting Techniques. [Resim]. haou.org. Erişim tarihi: 11.06.2024. http://www.haou.org/ebooks-list/photoshop-digital-matte-painting-techniques-tutorials-and-walk_b6ei.html
  • Görsel 5. New Zealand Film Commision. (2023). Spartacus-The Studios [Resim]. Erişim Tarihi: 18.06.2024. https://www.nzfilm.co.nz/media-collections/spartacus-studios
  • Görsel 6. ARMUTCI B. (2024). Canva üzerinden “Smokin giyen yağlı boya Gollum portresi” komutu ile oluşturulan görsel. [Tasarım]. B. Armutcı Kişisel arşivi.
  • Görsel 7. Adobe Corporation. (2024). Generative Fill [Resim]. Erişim Tarihi: 20.06.2024. https://creativecloud.adobe.com/search?query=generate%20fill
  • Görsel 8. Clarie R. (2024). Woman Standing on a Grass Field [Resim]. Pexels. Erişim Tarihi: 20.06.2024. https://www.pexels.com/video/woman-standing-on-a-grass-field-7639524/
  • Görsel 9. ARMUTCI B. (2024). “Üretken genişletme” işlemi sonrası sahne genişletme işlemi. [Tasarım]. B. Armutcı Kişisel arşivi.
  • Görsel 10. ARMUTCI B. (2024). “Üretken dolgu” işlemi ile sahnenin detaylandırılması. [Tasarım]. B. Armutcı Kişisel arşivi.
  • Görsel 11. ARMUTCI B. (2024). Matte painting çalışmasının tamamlanmış görünümü. [Tasarım]. B. Armutcı Kişisel arşivi
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Fotoğraf, Video ve Lens Tabanlı Uygulama, Güzel Sanatlar, Görsel Sanatlar (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bayram Armutcı 0000-0001-8112-3560

Murat Çalış 0000-0002-5003-2145

Yayımlanma Tarihi 22 Mayıs 2025
Gönderilme Tarihi 31 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 14 Mart 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 35 (20. Yıl Armağan Sayısı)

Kaynak Göster

APA Armutcı, B., & Çalış, M. (2025). Matte Painting Tekniğinde Yeni Uygulama Yöntemleri; Yapay Zeka Destekli Matte Painting. Sanat Ve Tasarım Dergisi(35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 65-84. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1525679
AMA Armutcı B, Çalış M. Matte Painting Tekniğinde Yeni Uygulama Yöntemleri; Yapay Zeka Destekli Matte Painting. Sanat ve Tasarım Dergisi. Mayıs 2025;(35 (20. Yıl Armağan Sayısı):65-84. doi:10.18603/sanatvetasarim.1525679
Chicago Armutcı, Bayram, ve Murat Çalış. “Matte Painting Tekniğinde Yeni Uygulama Yöntemleri; Yapay Zeka Destekli Matte Painting”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) (Mayıs 2025): 65-84. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1525679.
EndNote Armutcı B, Çalış M (01 Mayıs 2025) Matte Painting Tekniğinde Yeni Uygulama Yöntemleri; Yapay Zeka Destekli Matte Painting. Sanat ve Tasarım Dergisi 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) 65–84.
IEEE B. Armutcı ve M. Çalış, “Matte Painting Tekniğinde Yeni Uygulama Yöntemleri; Yapay Zeka Destekli Matte Painting”, Sanat ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), ss. 65–84, Mayıs 2025, doi: 10.18603/sanatvetasarim.1525679.
ISNAD Armutcı, Bayram - Çalış, Murat. “Matte Painting Tekniğinde Yeni Uygulama Yöntemleri; Yapay Zeka Destekli Matte Painting”. Sanat ve Tasarım Dergisi 35 (20. Yıl Armağan Sayısı) (Mayıs 2025), 65-84. https://doi.org/10.18603/sanatvetasarim.1525679.
JAMA Armutcı B, Çalış M. Matte Painting Tekniğinde Yeni Uygulama Yöntemleri; Yapay Zeka Destekli Matte Painting. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025;:65–84.
MLA Armutcı, Bayram ve Murat Çalış. “Matte Painting Tekniğinde Yeni Uygulama Yöntemleri; Yapay Zeka Destekli Matte Painting”. Sanat Ve Tasarım Dergisi, sy. 35 (20. Yıl Armağan Sayısı), 2025, ss. 65-84, doi:10.18603/sanatvetasarim.1525679.
Vancouver Armutcı B, Çalış M. Matte Painting Tekniğinde Yeni Uygulama Yöntemleri; Yapay Zeka Destekli Matte Painting. Sanat ve Tasarım Dergisi. 2025(35 (20. Yıl Armağan Sayısı):65-84.