Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

UNDERSTANDING THE ARTWORK WITH HEIDEGGER’S THOUGHT

Yıl 2024, , 614 - 624, 30.11.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1515420

Öz

An artwork exists within a material integrity with the material it embodies. It shares physical characteristics with other existing objects. However, the artwork distinguishes itself through its relationship with the material and its method of production. This study examines how this distinction occurs and how the artwork positions itself among other existing entities. To this end, Heidegger's views on art have been taken as the central focus. This is because Heidegger approaches the artwork beyond any definition that reduces it to an object. According to Heidegger, an artwork should be examined through its connection with being and truth. Only in this way can the meaning of the artwork as a work be understood.

Kaynakça

  • Arslan, Adile. (1997). Öznelci Düşünceyi ‘Sanat İşi’yle Aşmak… Hasan Ünal Nalbantoğlu (Haz.). Patikalar, Martin Heidegger ve Modern Çağ, s. 121-157. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Blackham, Harold John. (2012). Altı Varoluşçu Düşünür, Kierkegaard, Nietzsche, Jasper, Marcel, Heidegger, Sart-re. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Direk, Zeynep. (2010). Heidegger’in Sanat Anlayışı. Cogito Heidegger: Varlığın Çobanı, 64, ss. 106-123.
  • Esenyel, Adnan. (2020). Heidegger, Varlığın Patikaları. Ankara: Fol Kitap.
  • Gür, Aysun. (2021). Sanat Eserlerine Heidegger’le Bakmak. Bursa: Sentez Yayınevi.
  • Heidegger, Matin. (1997). Sanatın Doğuşu ve Düşüncenin Yolu. Hasan Ünal Nalbantoğlu (Haz.). Patikalar, Martin Heidegger ve Modern Çağ, s. 11-31. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Heidegger, Martin. (2014). Sanat Eserinin Kökeni. (Fatih Tepebaşılı, Çev.). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Heidegger, Martin. (2015). Sanat Yapıtının Kökeni. Ed. Mehmet Yılmaz (Ed.). Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı, s. 112-181. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Heidegger, Martin. (2019). Metafizik Nedir? (Y. Örnek, Çev.). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Heidegger, Matin. (2022). Kendileyiş. (Ö. F. Peksöz Çev.). İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Inwood, Michael. (2014). Heidegger. (N. Örge Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Megill, Allan. (2021). Aşırılığın Peygamberleri Nietzsche, Heidegger, Foucault, Derrida. (T. Birkan Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Murray, Chris. (2012). Yirminci Yüzyılda Sanatı Okuyanlar. (S. Öncü Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Nalbantoğlu, Hasan Ünal. (2014). Yan Yollar, Düşünce, Bilgi, Sanat. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ökten, Kaan. H. (2019). Varlık ve Zaman Bir Okuma Rehberi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Özlem, Doğan. (1998). Heidegger ve Teknik. Doğan Özlem. (Haz). Tekniğe İlişkin Soruşturma, s. 9-41. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Tepebaşılı, Fatih. (2014). Heidegger’e Göre Sanat ve Sanat Eserinin Kökeni. Fatih Tepebaşılı (Haz.). Sanat Eserinin Kökeni, s. 99-119. Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Tunalı, İsmail. (2019). Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, Erdal. (2017). Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida. İstanbul: Dergah Yayınları.

Heidegger'in Düşüncesiyle Sanat Eserini Anlamak

Yıl 2024, , 614 - 624, 30.11.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1515420

Öz

Sanat eseri, kendisini taşıyan malzeme ile maddi bir bütünlük içinde yer alır. Var olan diğer nesnelerle fiziksel olarak ortak özelliklere sahiptir. Ancak eser, malzemeyle olan ilişkisi ve üretim yöntemi itibariyle onlardan ayrılır. Bu çalışmanın amacı, bu ayrımın nasıl gerçekleştiğini tartışmak ve eserin, diğer var olanlar içinde nasıl konumlandığı hususunu incelemektir. Bunun için, Heidegger’in sanat hakkındaki görüşleri merkez alınmıştır. çünkü Heidegger, sanat eserini, onu nesneye indirgeyen her türlü tanımlamanın dışında ele alır. Heidegger’e göre sanat eseri, varlıkla ve hakikatle olan bağlantısı üzerinden incelenmeli-dir. Ancak bu sayede sanat eserinin bir eser olarak ne anlama geldiği anlaşılabilir.

Kaynakça

  • Arslan, Adile. (1997). Öznelci Düşünceyi ‘Sanat İşi’yle Aşmak… Hasan Ünal Nalbantoğlu (Haz.). Patikalar, Martin Heidegger ve Modern Çağ, s. 121-157. Ankara: İmge Kitapevi.
  • Blackham, Harold John. (2012). Altı Varoluşçu Düşünür, Kierkegaard, Nietzsche, Jasper, Marcel, Heidegger, Sart-re. Ankara: Dost Kitabevi.
  • Direk, Zeynep. (2010). Heidegger’in Sanat Anlayışı. Cogito Heidegger: Varlığın Çobanı, 64, ss. 106-123.
  • Esenyel, Adnan. (2020). Heidegger, Varlığın Patikaları. Ankara: Fol Kitap.
  • Gür, Aysun. (2021). Sanat Eserlerine Heidegger’le Bakmak. Bursa: Sentez Yayınevi.
  • Heidegger, Matin. (1997). Sanatın Doğuşu ve Düşüncenin Yolu. Hasan Ünal Nalbantoğlu (Haz.). Patikalar, Martin Heidegger ve Modern Çağ, s. 11-31. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Heidegger, Martin. (2014). Sanat Eserinin Kökeni. (Fatih Tepebaşılı, Çev.). Ankara: De Ki Basım Yayım.
  • Heidegger, Martin. (2015). Sanat Yapıtının Kökeni. Ed. Mehmet Yılmaz (Ed.). Sanatın Felsefesi Felsefenin Sanatı, s. 112-181. Ankara: Ütopya Yayınevi.
  • Heidegger, Martin. (2019). Metafizik Nedir? (Y. Örnek, Çev.). Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu.
  • Heidegger, Matin. (2022). Kendileyiş. (Ö. F. Peksöz Çev.). İstanbul: Dergah Yayınları.
  • Inwood, Michael. (2014). Heidegger. (N. Örge Çev.). Ankara: Dost Kitabevi.
  • Megill, Allan. (2021). Aşırılığın Peygamberleri Nietzsche, Heidegger, Foucault, Derrida. (T. Birkan Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Murray, Chris. (2012). Yirminci Yüzyılda Sanatı Okuyanlar. (S. Öncü Çev.). İstanbul: Sel Yayıncılık.
  • Nalbantoğlu, Hasan Ünal. (2014). Yan Yollar, Düşünce, Bilgi, Sanat. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Ökten, Kaan. H. (2019). Varlık ve Zaman Bir Okuma Rehberi. İstanbul: Alfa Yayınları.
  • Özlem, Doğan. (1998). Heidegger ve Teknik. Doğan Özlem. (Haz). Tekniğe İlişkin Soruşturma, s. 9-41. İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Tepebaşılı, Fatih. (2014). Heidegger’e Göre Sanat ve Sanat Eserinin Kökeni. Fatih Tepebaşılı (Haz.). Sanat Eserinin Kökeni, s. 99-119. Ankara: De Ki Basım Yayın.
  • Tunalı, İsmail. (2019). Estetik. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Yıldız, Erdal. (2017). Sanattan Hakikate: Heidegger, Van Gogh, Schapiro, Derrida. İstanbul: Dergah Yayınları.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Plastik Sanatlar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aytuna Cora 0000-0002-1333-3870

Erken Görünüm Tarihi 30 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 12 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 28 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Cora, A. (2024). Heidegger’in Düşüncesiyle Sanat Eserini Anlamak. Sanat Yazıları(51), 614-624. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1515420