Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İÇ MİMARLIK EĞİTİMİNDE ESNEKLİK ODAKLI BİR ÇALIŞMA

Yıl 2023, Sayı: 48, 117 - 136, 31.05.2023

Öz

Mekanlar çoğunlukla belirli kullanıcı gruplarının ihtiyaçları göz önünde bulundurularak tasarlanmaktadır. Ancak mekanın tasarlanma ve üretim süreci sonrasında zaman içerisinde kullanıcı profilinin değişebilme ihtimali, mevcut kullanıcının yaşam döngüsünde doğal olarak ihtiyaçlarının değişmesi-dönüşmesi tasarımda esnekliği önemli ve güncel kılmaktadır. Yaşanan değişimlere mekanın uyum sağlayabilmesi mekanın esneklik kapasitesine bağlıdır. Esneklik, belirli mekânsal ve yapısal stratejiler doğrultusunda, yaşanan değişimlere mekanın cevap verebilmesini mümkün kılan bir tasarım yaklaşımıdır. Dolayısıyla tasarım eğitiminde bu yaklaşım önemlidir. Bu çalışma tasarım eğitiminde esneklik yaklaşımlarının öğrencilere kazandırılması üzerine yapılmış bir uygulama çalışmasıdır. Çalışmanın amacı, dünyada giderek azalan kaynaklar ve buna bağlı artan sorunlara karşı duyarlı, çözüm geliştirme becerisi gösterebilen tasarımcılar yetiştirebilmek için öğrencilerin esnek tasarım becerilerini fikir projesi düzeyinde geliştirmektir. Ayrıca bu bakış açısına sahip tasarım eğitimi için bir altlık oluşturmaktır. Bu bağlamda, Hacettepe Üniversitesi İç Mimarlık ve Çevre Tasarımı bölümünde Tasarımda Esneklik dersi kapsamında öğrencilerle esneklik odaklı tasarım çalışmaları yapılmıştır. Bu çalışmada öğrencilerin çıkardığı sonuç ürünler üzerinden değerlendirmeler yapılmıştır.

Kaynakça

  • Bayazıt, Nigan. (1979). Standart ve Yönetmeliklerin Bina Programlarına Etkileri. Bina Programlama Semineri, s. 81-87. İstanbul: İTÜ Mimarlık Fakültesi, Tübitak.
  • Kızmaz, Kaya Can. (2015). Sosyal Konutlardaki Esneklik Kavramına “Güncel” Yaklaşımlar. Yüksek Lisans Tezi. Beykent Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Schneider, T., Till, J. (2006). Flexible Housing: Opportunities and Limits. Architectural Research Quarterly, 9/2, s. 157-166.
  • Özturan, Özgü. (2010). Teknolojik Gelişmelerin İç Mekân Biçimlenişine Etkisi, Hazırlayanlar: Ayşen Akpınar, Yaprak Menteş, Ebru Karahan. Tasarımda Genç Bakışlar Sempozyumu: 26 - 28 Ekim 2010 - İstanbul: Bildiriler (s. 125-135). İstanbul: İstanbul Ticaret Üniversitesi Yayınları. E-ISBN: 978-975-6516-29-4
  • İslamoğlu, Ö., Usta, G. (2018). Mimari Tasarımda Esneklik Yaklaşımlarına Kuramsal Bir Bakış. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication – TOJDAC, 8/4, s. 673-683. doi no: 10.7456/10804100/007
  • Uzel, Nebahat. (2001).Esnek ve Adapte Olabilir Konutlar İçin Değerlendirme Rehberi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul Teknik Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Norberg-Schulz, Christian. (1963). Intentions in Architecture. London: Allen and Unwin.
Toplam 7 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Güler Karabekir Bu kişi benim 0000-0002-9940-9169

Emine Nur Ozanözgü Bu kişi benim 0000-0002-3249-5349

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 5 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Karabekir, G., & Ozanözgü, E. N. (2023). İÇ MİMARLIK EĞİTİMİNDE ESNEKLİK ODAKLI BİR ÇALIŞMA. Sanat Yazıları(48), 117-136.