Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

SİNEMA FİLMLERİNDE 3 BOYUTLU GRAFİKLERİN ANLATI YAPISINA ETKİSİ

Yıl 2023, Sayı: 48, 181 - 193, 31.05.2023

Öz

Anlatıların tarihi insanlığın ilk dönemlerine dayanır. İnsanlar ilk çağlardan itibaren, resim, müzik, dans, tiyatro, sözlü ve yazılı anlatılar temel olmak üzere pek çok farklı anlatı dili geliştirmiş ve kullanmıştır. Özellikle Yirmi ve Yirmi Birinci yüzyıllarda gerçekleşen gelişmelerle birlikte, anlatı tarihine çok sayıda anlatı türü ve yeni anlatı teknikleri katılmıştır. Bugün, yüzyıldan uzun bir süredir varlığını sürdüren sinema da bu teknik çeşitlilikten etkilenmiştir. Sinema, iki boyutlu çizimlerin kamera çekimleri ile birleştirilmesi ve son noktada 3 boyutlu sanal grafiklerin filmlerde kullanılmaya başlanmasıyla anlatı tekniklerinin oldukça çeşitlendiği bir tür haline gelmiştir. Bu makalede 3 boyutlu hareketli grafiklerin sinema filmlerinin anlatı yapısına etkisi incelenmiştir. Çalışma, literatür taraması ve bilgisayar destekli görselleri içeren önemli filmlerin incelenmesi ile gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma sonucunda, filmlerde 3 boyutlu dijital teknolojilerin kullanımının sinema filmlerinin anlatı yapısına farklı konuların eklenmesi ve anlatının geliştirilmesi açısından katkı sağladığı gözlenmiştir.

Kaynakça

  • Black, Joel. (2001). The Reality Effect: Film Culture and the Graphic Imperative. New York: Routledge.
  • Donati, Jason. (2007). Exploring Digital Cinematography. Florence: Delmar Cengage Learning.
  • Jenkins, Henry. (2008). Convergence Culture. New York; London: New York University.
  • Lie, Amund. (2008). VFX work in the short film Passport, Digital Storytelling, The Narrative Power of Visual Effects [Konferans Oturumu]. Seminar on the Creative Use of Technology in Film and Television. Oslo.
  • Manovich, Lev. (2002). The Language of New Media. Cambridge: The MIT.
  • McClean, Shilo. (2007). Digital Storytelling: The Narrative Power of Visual Effects in Film, Cambridge: The MIT Press.
  • Roble, Doug. (2004). In Emerging Topics in Computer Vision (ed. Gérard Medioni; Sing Bing Kang). New Jersey: Prentice Hall.
  • İnternet Kaynakçası
  • National Science and Media Museum. A Very Short History of Cinema. Erişim: 10. 07.2022. https://www.scienceandmediamuseum.org.uk/objects-and-stories/very-short-history-of-cinema
  • Sharman, L. R. Moving Pictures. Erişim: 10. 07.2022. https://uark.pressbooks.pub/movingpictures/chapter/a-brief-history-of-cinema/
  • Thacker, J. Digital Storytelling, The Narrative Power of Visual Effects. Erişim: 10.06.2022. www.xrez.com/wp-content/uploads/2010/01/DigiStory_program08.pdf
  • UFO Blog. History Of 3D Modeling: From Lines To 3D Printing. Erişim: 10. 07.2022. https://ufo3d.com/history-of-3d-modeling/
  • Yaeger, L. A Brief, Early History of Computer Graphics in Film. Erişim: 10.06.2022. www.beanblossom.in.us/larryy/cgi.html
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Melda Öncü Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2023
Gönderilme Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Sayı: 48

Kaynak Göster

APA Öncü, M. (2023). SİNEMA FİLMLERİNDE 3 BOYUTLU GRAFİKLERİN ANLATI YAPISINA ETKİSİ. Sanat Yazıları(48), 181-193.