Performans sanatında, sosyal performansları ve toplumsal söylem tarafından dayatılan yanılsamalı öznellik formlarını karşı-gösterge ile sunan sanatçı bedeni, normları zorladığı için radikal bir biçimde yabancılaşmaktadır. Ancak performatif bir inşa olan toplumsal cinsiyet ve onun tutarlılığındaki görme rejiminde, kadın ve erkek sanatçının bedenindeki yabancılık farklı biçimlerde tezahür etmektedir. Karakterize edilmiş öznelliklerin ötesine geçen, kimliğin normları ile oyun oynayan sanatçı bedeni kadın ise, patriyarkal sistemde halihazırda öteki olmasından kaynaklı olarak bedenindeki yabancılık iki katına çıkmaktadır.
Çifte-yabancılık toplumsal cinsiyet mefhumu temelli bir kurulumdur, ancak performativiteye eklemlenen etnisite de çifte-yabancılığın işlediği bir başka zemini üretmektedir. Bu zemin bilhassa kültür ve gelenek meselelerini dert edinen göçmen sanatçı bedeninde cismanileşmektedir. Nezaket Ekici, kadın ve göçmen bir beden olarak yaşadığı yerde halihazırda bir yabancıdır. Kültürel formların kadın bedeni üzerindeki işleyişini ters-yüz ettiği performans sanatında bedeninin yabancılığı iki katına çıkmaktadır. Bu makale, Ekici’nin toplumsal cinsiyeti kültürel formlarla temasa geçirerek kadınlık meselelerini gündeme getirdiği Lifting a Secret ve Innaferabile/Greifbar Fern adlı performanslarını yeniden okumaya almakta ve sanatçının bedeninde tezahür eden çifte-yabancılaşmayı incelemektedir.
Performativite Çifte-Yabancılaşma Performans Sanatı Feminizm Göçmen Beden
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Plastik Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 12 Temmuz 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 49 |