Bu çalışmada bestekârı meçhul olarak kayıtlı, Cüneyd Kosal tarafından notaya alınan Hüseynîaşîrân makâmındaki peşrev, Muallim İsmail Hakkı Bey ve Leon Hancıyan Koleksiyonu’nda yer alan, bestekârı İsak alarak kayıtlı Hüseynîaşîrân makâmındaki aynı peşrev karşılaştırılarak incelenmektedir. Çalışmada öncelikle kaynak taraması yapılmıştır. Esere ait ulaşılabilen tüm nüshalar bir araya getirilmiştir. Eserin bestekârının kim olduğu araştırılmıştır. Eserin bestekârı olarak, Muallim İsmail Hakkı Bey ve Leon Hancıyan Koleksiyonu’nda yer alan nüshalarda kayıtlı olan İsak’ın Türk Müziği Tarihi içerisinde aynı isimli bestekârlardan hangisi olduğu hakkında çıkarımlar yapılmış, ayrıca nüshalar üzerinde yer alan notlar ve imzalar incelenmiştir. Ulaşılabilen nüshalar hakkında bilgi verilmiştir. Ulaşılabilen nüshaların yazılı olduğu notalama sistemleri tanıtılmıştır. Hamparsum notalama sistemi hakkında ayrıntılı olarak bilgi verilmiştir. Ulaşılabilen en eski nüsha olduğu düşünülen, Muallim İsmail Hakkı Bey Külliyatı’nda yer alan nüsha Hamparsum notalama sisteminden Arel – Ezgi – Uzdilek Sistemi’ne çevrilerek incelenmiştir. Çalışmada ulaşılabilen nüshalar özel olarak oluşturulan şablon üzerinde yeniden yazılarak karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma sonucunda nüshalar arasında nağme, tartım, perde, geçki bakımından farklılıkların olduğu tespit edilmiştir. Çalışmanın sonucunda eserin meşk yolunda uğradığı değişim nüshalar üzerinden tespit edilerek ortaya çıkarılmıştır. Ulaşılabilen nüshalar ekler bölümünde verilmiştir. Muallim İsmail Hakkı Bey Külliyatı’nda yer alan Hamparsum notalama sistemiyle yazılı olan nüshanın çevirisi de çalışmanın ekinde verilerek günümüz araştırmacılarının ve icrâcılarının hizmetine sunulmuştur.
Türk Müziği Muallim İsmail Hakkı Bey Leon Hancıyan Cüneyd Kosal Tanbûrî İsak Hamparsum Hüseynîaşîrân.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 17 Ağustos 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 49 |