Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

HANNAH WİLKE'NİN ABJEKT-OLUŞ'U: OTOPATOGRAFİK VENÜS

Yıl 2024, Sayı: 50, 171 - 186, 31.05.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1410880

Öz

Hastalık, birey ve toplumsal yaşam için bir tehdit olarak görülmüş; kaçınılması, uzak durulması gereken bir olgu olarak kabul edilmiştir. Hastalığın etkisiyle damgalanan bedenler toplumsal yaşamın dışında tutulmuş; hastalıklı bedenlere ilişkin temsiller kötülükle bağlantılı olarak değerlendirilmiştir. Bu yaklaşım sanatta da benzer biçimde karşılık bulmuş; çirkinlikle ilişkilendirilen hastalıklı ya da deforme bedenler estetiğin alanından uzak tutulmuştur. Buna karşılık estetik bulunan sağlıklı ve güzel bedenler sanatın alanında sıklıkla temsil edilmiştir. Batı sanatında Antik Yunan’dan beri farklı sanatçıların yorumlarıyla yeniden üretilen aşk ve güzellik tanrıçası Venüs’ün kadın bedenine ve çıplaklığa ilişkin temsilin en bilindik imgesi olagelmesi gibi… İster hastalık isterse güzellikle ilişkilendirilmiş olsun bedene yüklenen anlam, insanın geride bıraktığı her dönemde farklılıklar göstermiş olsa da beden daima bir mücadele ve temsiliyet alanı olarak varolmayı sürdürmüştür. Bu çalışmada Hannah Wilke'nin kansere yakalanmasıyla başlayan klinik süreci, tersine çevrilmiş venüs imgesi üzerinden kurguladığı otopatografik anlatısı olan Intra-Venus serisi, Kristeva'nın abjekt nosyonu bağlamında ele alınacaktır.

Kaynakça

  • Akay, Ali. (2000). Michel Foucault’da İktidar ve Direnme Odakları. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Barry, Judith., Flitterman-Lewis, Sandy. (2014). Metin Stratejileri Sanat Üretiminin Politikası. Antmen, A. (Ed.). Sanat Cinsiyet: Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri içinde (s.253-266). (E. Soğancılar, A. Antmen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Berger, John. (1986). Görme Biçimleri. (Y. Salman, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Butler, Judith. (2006). Precarious Life: The Powers of Mourning and Violence. London: Verso Books.
  • Deleuze, Gilles. (2011). Spinoza Pratik Felsefe. (A. Nahum, U. Baker, Çev.) İstanbul: Norgunk Yayınları.
  • Frank, Arthur. (2013). The Wounded Storyteller Body, Illness and Ethics. Chicago: The University of Chicago Press.
  • Gouma-Peterson, Thalia., Mathews, Patricia. (2014). Sanat Tarihinin Feminist Eleştirisi. Antmen, A. (Ed.). Sanat Cinsiyet: Sanat Tarihi ve Feminist Eleştiri içinde (s.13-118). (E. Soğancılar, A. Antmen, Çev.). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Işık, Emre. (1998). Beden ve Toplum Kuramı Öznenin Sosyolojisinden Bedenin Sosyolojisine. İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • Kristeva, Julia. (2014). Korkunun Güçleri, (N. Tutal, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Sontag, Susan. (2021). Metafor Olarak Hastalık – AIDS ve Metaforları. (O. Akınhay, Çev.) İstanbul: Can Yayınları.
  • Thomas, Halen. (2013). Breast Cancer Autopathograpy: The Laws of the Body and the Body of the Law. Cooke, J. (Ed), Secenes of Intimacy: Reading, Writing and Theorizing Contemporary Literature içinde (s.191-193). London: Bloomsbury Acedemic.
  • Arte Al Limite. Erişim: 05.10.2024. https://www.arteallimite.com/2020/04/22/sin-besos-ni-abrazos/hannah-wilke-1/
  • Dervişcemaloğlu, Bahar. (2012). Edebiyat İle Tıbbın Buluştuğu Nokta: Anlatısal Tıp. Yeni Türk Edebiyatı Dergisi. 6, 101-116. Erişim: 30.11.2023. https://www.academia.edu/2467120/
  • Feldman Gallery. Erişim: 10.05.2024. https://feldmangallery.com/exhibition/098-support-foundation-comfort-wilke-12-1-84-1-5-1985
  • Feldman Gallery. Erişim: 10.05.2024. https://feldmangallery.com/exhibition/164-intra-venus-wilke-1-8-2-19-1994
  • Khalil, Rami Bou., Jayatunge, Ruwan. (2018). Pathography and Autopathography: The case of Nikolai Gogol (1809-1852). Journal of Medical Biography. 26(3), 145-146. Erişim: 30.11.2023. https://doi.org/10.1177/0967772016661130
  • Linton, Jennifer. (2009). The art of Hannah Wilke: ‘Feminist Narcissism’ and the Reclamation of the Erotic Body. York University. Erişim: 30.11.2023. https://www.academia.edu/16833314/
  • Neal, Taylor. (2019). Realism of the Body: Female Agency and Vulnerability in Hannah Wilke’s Intra-Venus. Between Arts and Science. 4, 77-87. Erişim: 30.11.2023. https://static1.squarespace.com/static/6206cd87a88b6f1efa070264/t/6238ca959156d3092fa6f5c5/1647889050131/ASFA-Academic-Journal-2019-6x9.pdf#page=77
  • Princeton University Art Museums Collections Online. Erişim: 30.11.2023. S.O.S. Starification Object Series (Hannah Wilke), 2011-116. https://artmuseum.princeton.edu/collections/objects/61147
  • Tembeck, Tamar. (2008). Exposed Wounds: The Photographic Autopathographies of Hannah Wilke and Jo Spence. RACAR : Revue d'art canadienne / Canadian Art Review. 33(1-2), 87–101. Erişim: 30.11.2023. https://doi.org/10.7202/1069550ar
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Disiplinlerarası Sanat
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şahinde Akkaya 0000-0002-1296-3440

Erken Görünüm Tarihi 30 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2023
Kabul Tarihi 4 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 50

Kaynak Göster

APA Akkaya, Ş. (2024). HANNAH WİLKE’NİN ABJEKT-OLUŞ’U: OTOPATOGRAFİK VENÜS. Sanat Yazıları(50), 171-186. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1410880