The viewer's gaze uses the route created by the painter as it travels across the painting surface. The painter directs the viewer's gaze through the composition order he creates and presents a narrative to him. In this context, it seems that some images are placed in a special posiHon; to the threshold of real and pictorial space. The images at the threshold attract the viewer's gaze by creating an optical illusion due to their position between two spaces. Thus, the gaze goes beyond the boundaries of the real space and enters the pictorial space from this point. Therefore, the painter forces the viewer to analyze the painting starting from this point and thus conveys some messages. The subject of the research is the contribution of images painted between real and pictorial space to the narrative in the viewer-work relationship. In the research, firstly, the concepts of space, frame, and threshold were explained. Immediately afterwards, the works of Francesco del Cossa, Lorenzo Lo'o, Petrus Christus, Hans Memling, and Michelangelo Pistole'o were examined. As a result of the research, it was concluded that the liminal images are important parts of the pictorial narrative with their positions and the special messages they carry.
İzleyicinin bakışı, resim yüzeyinde gezinirken ressamın oluşturduğu rotayı kullanmaktadır. Ressam, oluşturduğu kompozisyon düzeni aracılığıyla izleyicinin bakışını yönlendirerek ona bir anlatı sunmaktadır. Bu bağlamda, bazı imgelerin özel bir konuma yerleştirildiği görülmektedir; gerçek uzam ile resimsel uzamın eşik noktasına. Eşikteki imgeler, iki uzam arasındaki konumlarından dolayı bir göz yanılsaması oluşturarak izleyicinin bakışını üzerine çekmektedir. Böylece bakış, bulunduğu gerçek uzamın sınırlarını aşarak bu noktadan resimsel uzama dahil olmaktadır. Dolayısıyla ressam, izleyiciyi bu noktadan başlayarak resmi çözümlemeye zorlamakta ve bu sayede birtakım mesajlar iletmektedir. Araştırmanın konusu, izleyici-yapıt ilişkisinde gerçek uzam ile resimsel uzam arasına resmedilmiş imgelerin anlatıma olan katkılarıdır. Araştırmada, ilk olarak uzam, çerçeve ve eşik kavramları açıklanmıştır. Hemen ardından Francesco del Cossa, Lorenzo Lotto, Petrus Christus, Hans Memling ve Michelangelo Pistoletto’nun eserleri incelenmiştir. Araştırmanın sonucunda ise eşikteki imgelerin, resmedildikleri konumları ve taşıdıkları özel mesajları ile resimsel anlatının önemli birer parçası oldukları sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Resim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Şubat 2024 |
Kabul Tarihi | 14 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 51 |