Painting has been one of the significant representatives of reality and beauty for centuries. The proliferation of modern cameras toward the end of the 19th century moved these representations from painting to photography. This study is grounded on the argument that just as the invention of photography has liberated painting, painting has saved photography from mimesis. In the study, the photograph “Pepper” (1929) by Edward Weston and the painting “Lovers” (1928) by Rene Magritte were discussed in the light of the aesthetic norms that began to change in the early 20th century. Joel Peter Witkin’s works were evaluated within the scope of the bond of death with aesthetics and beauty and interpreted with “Evelyn Mchale” (1947) by Robert Wiles and “Ophelia” (1851) by Sir John Everett Millais. The painting “Portrait of the Journalist Sylvia von Harden” (1926) by Otto Dix and the photograph “A Couple at Le Monocle” (1932) by Brassaï were compared and the shaken-up gender roles were stressed. Indirect connections were established between the works of the artists who lived unknowingly each other and built similar works. The adventure of aesthetics, beauty, death, and gender concepts that began to transform during the first half of the 20th century were presented through images using the document analysis method.
Photography Painting Beauty Aesthetics Gender Ideal Ugly Death
Resim yüzyıllar boyunca gerçeklik ve güzelliğin önemli temsilcilerinden biri olmuştur. 19. yüzyıl sonlarına doğru modern fotoğraf makinesinin yaygınlaşması bu temsiliyetleri resimden fotoğrafa doğru kaydırmıştır. Çalışma, fotoğrafın icadının resmi özgürleştirdiği gibi resmin de fotoğrafı mimesisten kurtardığı savıyla hareket eder. Çalışmada Edward Weston’un “Pepper” fotoğrafı (1929) ile Rene Magritte’in “Lovers” (1928) adlı tablosu 20. Yüzyılın başında değişmeye başlayan estetik normların ışığında ele alınmıştır. Joel Peter Witkin’in eserleri ölümün estetik ve güzelle olan bağı kapsamında değerlendirilerek Ro-bert Wiles’in “Evelyn Mchale” (1947) ile Sir John Everett Millais’ın “Orpelia” (1851) yapıtlarıyla birlikte yorumlanmıştır. Otto Dix’in “Portrait of the Journalist Sylvia von Harden” (1926) resmi ile Brassaï’nin “A Couple at Le Monocle” (1932) fotoğrafları karşılaştırılarak sarsılan cinsiyet rollerine vurgu yapılmış ve birbirinden habersizce yaşayıp benzer çalışmalara imza atan sanatçıların eserleri arasında dolaylı bağlamlar kurulmuştur. Doküman analizi yöntemi kullanılan çalışmada 20. Yüzyılın ilk yarısında dönüşmeye başlayan estetik, güzel ve cinsiyet kavramlarının serüveni imgeler aracılığıyla sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fotoğraf, Disiplinlerarası Sanat, Resim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Kasım 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Gönderilme Tarihi | 3 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 18 Ekim 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 51 |