Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMPLES OF SYMBOLIC MOTIFS ON ANATOLIAN CERAMICS: SPIRAL MOTIF

Yıl 2024, Sayı: 51, 517 - 533, 30.11.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1512696

Öz

Ceramic decorations, which are Anatolia's cultural heritage, have been constantly changing and evolving, incorporating a wide range of different motifs from prehistoric times to the present day. Decorations made on ceramics by scraping and slipping in the Neolithic Age were initially made in the form of simple lines, and gradually developed into a rich source involving plant motifs, geometric motifs, writings and writing imitations, figurative motifs and symbolic motifs. The geometric shapes and motifs commonly found on ceramics, such as straight and wavy lines, semicircles, triangles, squares, circle networks, checkers, abstract and symbolic motifs, reveal information about Anatolia's culture, historical origins, and interaction with neighboring civilizations In the research, a literature review was conducted on the origin of the spiral/spiral motif, one of the oldest geometric shapes, the symbolic meanings of the motif were examined, and examples of the use of this motif in Anatolian ceramics were analyzed. In addition, the decorative features of spiral motifs on ceramic works were discussed visually and symbolically, and an underglaze-decorated ceramic study was carried out as an application. This study includes a theoretical examination and a practical application.

Kaynakça

  • Ak, Hülya. (2023). Adıyaman Müzesi'ndeki 12. ve 13. yy. Samsat Seramiklerinin Motif Restitüsyonu ve Örnek
  • Uygulamalar. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Akarsu, Bedia. (1998). Felsefe Terimleri Sözlüğü (10. Baskı), İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Arık, Rüçhan. (2007). Selçuklu Saraylarında Çini, Gönül Öney- Zehra Çobanlı (Ed.). Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı. s. 73-101. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1968). Elements of Semiology. New York: Hill and Wang.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri, (Berke Vardar-Mehmet Rıfat Çev.) Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Baş, A., Dursun, Ş. (2019). Keykubadiye Sarayı Kazısı 2015 Yılı Seramik Buluntuları. Akdeniz Sanat, 13, s. 56-77.
  • Cevizci, Ahmet. (2014). Felsefe Sözlüğü, Ankara: Say Yayınları.
  • Cirlot, Juan Eduardo. (1971). A Dictionary of Symbols. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Çeken, Muharrem. (2007). Hasankeyf Kazısı Seramik Fırınları Atölyeleri ve Seramikleri. Gönül Öney- Zehra Çobanlı (Ed.). Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı. s. 245-263. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Çobanlı Z., Demir Oransay, L. (2007). Geleneksel Seramik ve Çömlekçilik. Gönül Öney- Zehra Çobanlı (Ed.). Anado-lu’ da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı. s. 426-489. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Demirci, İnan. (2006). 2004-2005 Yılları Arasında İznik Roma Tiyatrosunda Ortaya Çıkarılan Erken Osmanlı Dönemi Milet İşi Seramikleri. (Yüksek Lisans Tezi). Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ersoy, Necmettin. (2007). Semboller ve Yorumları (3. Baskı). İstanbul: Dönence Yayınları.
  • Gümüştekin, Nuray. (2011). Anadolu ve Diğer Kültürlerde İşaret ve Simgelerde Anlam. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(26), s. 103-118.
  • Humphrey, Alice Edith. (2013). The Classification and Analysis of Spirals in Decorative Designs. (PhD thesis). Uni-versity of Leeds, Leeds.
  • Jung, Carl Gustav. (2020). İnsan ve Sembolleri, (H. M. İlgün, Çev.), İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Işıktan, Figen. (2007). Teknik Dekor Yöntemlerinin Özgün Seramik Yapıtlarda Kullanımı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kızıl, Sezar. (2021). Frig Geometrik Bezemeli Seramik Kültürünün Kökeni Üzerine Düşünceler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Konakçı, Erim. (2016). Geç Tunç Çağı’nda Ayasuluk Tepesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Ek 1), s. 135-165.
  • Leppert, R. (2017). Sanatta Anlamın Görüntüsü: İmgelerin Toplumsal İşlevi, (İsmail Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mellaart, James. (1961). Hacılar: A Neolithic Village Site, Scientific American. 205(2), s. 86-98.
  • Mellaart, James. (1967). Çatal Hüyük: A Neolithic Town in Anatolia. New York: McGraw-Hill Book Company.
  • Morrison, Tessa. (2005). Spiral Patterns in Irish Decoration From Newgrange to the Tenth Century. Australian
  • Conference of Celtic Studies, pp. 309-321.
  • Özbay Demir, E. D. (2020). Kültürlerarası İletişim Aracı Olarak Semboller ve Sarmal Form. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Özsoy, Hamide Nur. (2020). Geleneksel Sanatlarımızdaki Bitkisel Kompozisyonların Temeli Olan Helezonların Tarihçesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 15, s. 459- 476.
  • Pamuk, Serkan. (2021). Yeni Kronoloji ve Yeni Bulgular Işığında Phryg Seramiği ve Yayılım Alanı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Peirce, Charles Sanders. (1991). Peirce on signs: Writings on semiotic. London: UNC Press Books.
  • Saussure, Ferdinand de (2011). Course in general linguistics. (Wade Baskin Çev.) Columbia: Columbia ‎University Press.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (t.y.). Spiral. Güncel Türkçe Sözlük. Erişim Tarihi: 10.01.2024, https://sozluk.gov.tr/?q=spiral&aranan=
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (t.y.). Sembol. Güncel Türkçe Sözlük. Erişim Tarihi: 29.01.2024, https://sozluk.gov.tr/
  • Turani, Adnan. (2019). Sanat Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Whitehead, Alfred North. (2009). Sembolizm: Anlamı ve Etkileri. (Kadir Yılmaz, Çev.). İstanbul: Şule Yayınları.
  • Wilson, Eva. (1999). Roma Tasarımları. British Museum Desen Kitapları. Erişim Tarihi: 20.01.2024. https://buffaloah.com/a/DCTNRY/s/spiral.html
  • Yakar, Jak. (2016). Symbols and Abstract Motifs in Neolithic Art: More than just Fanciful Aesthetic Design, Anato-lian Metal. Der Anschnit. VII, pp. 31, 214.
  • Zen, F. (2013). Semboller-İnsan Tohumu, İstanbul: Destek Yayınevi.
  • Zhushchikhovskaya, I., Danilova, O. (2008). Spiral Patterns on the Neolithic Pottery of East Asia and the Far East. Documenta Praehistorica, 35, pp. 215-226.

SEMBOLİK MOTİFLERİN ANADOLU SERAMİKLERİ ÜZERİNDEKİ ÖRNEKLERİ: SPİRAL/SARMAL MOTİFİ

Yıl 2024, Sayı: 51, 517 - 533, 30.11.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1512696

Öz

Anadolu’nun kültürel mirası olan seramikler üzerindeki dekorlar, tarih öncesi dönemlerden günümüze kadar farklı motif çeşitliliğini barındırarak sürekli bir değişim ve gelişim içerisinde olmuştur. Neolitik Çağda seramikler üzerine kazıma ve astarla yapılan bezemeler, başta basit çizgiler şeklinde işlenmiş, giderek gelişmiş, bitkisel, geometrik, yazı ve yazı taklidi, figüratif, sembolik motif vb. dekorlarla zengin bir kaynak oluşturmuştur. Seramikler üzerinde yaygın olarak kullanılan geometrik şekiller ve motifler; düz-dalgalı çizgiler, yarım daireler, üçgenler, kareler, daire, dama, soyut ve sembolik motifler Anadolu’nun kültürünü, tarihsel kökenlerini ve çevresindeki medeniyetlerle olan etkileşimleri hakkında bilgiler vermekte-dir. Araştırmada, en eski geometrik şekillerden biri olan spiral/sarmal motifinin kökenine dair literatür taraması yapılmış, motifin sembolik anlamlarını incelemiş ve Anadolu seramiklerinde bu motifin kullanımına yönelik örnekler analiz edilmiş-tir. Ayrıca, seramik eserler üzerindeki spiral motiflerinin dekoratif özellikleri görsel ve sembolik açıdan ele alınmış ve bir uygulama olarak sıraltı dekorlu seramik çalışması gerçekleştirilmiştir. Bu çalışma, teorik bir inceleme ve pratik bir uygula-mayı içermektedir.

Kaynakça

  • Ak, Hülya. (2023). Adıyaman Müzesi'ndeki 12. ve 13. yy. Samsat Seramiklerinin Motif Restitüsyonu ve Örnek
  • Uygulamalar. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Akarsu, Bedia. (1998). Felsefe Terimleri Sözlüğü (10. Baskı), İstanbul: İnkılap Kitabevi.
  • Arık, Rüçhan. (2007). Selçuklu Saraylarında Çini, Gönül Öney- Zehra Çobanlı (Ed.). Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı. s. 73-101. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Barthes, R. (1968). Elements of Semiology. New York: Hill and Wang.
  • Barthes, R. (1979). Göstergebilim İlkeleri, (Berke Vardar-Mehmet Rıfat Çev.) Ankara: Kültür Bakanlığı Yayınları.
  • Baş, A., Dursun, Ş. (2019). Keykubadiye Sarayı Kazısı 2015 Yılı Seramik Buluntuları. Akdeniz Sanat, 13, s. 56-77.
  • Cevizci, Ahmet. (2014). Felsefe Sözlüğü, Ankara: Say Yayınları.
  • Cirlot, Juan Eduardo. (1971). A Dictionary of Symbols. London: Routledge & Kegan Paul.
  • Çeken, Muharrem. (2007). Hasankeyf Kazısı Seramik Fırınları Atölyeleri ve Seramikleri. Gönül Öney- Zehra Çobanlı (Ed.). Anadolu’da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı. s. 245-263. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Çobanlı Z., Demir Oransay, L. (2007). Geleneksel Seramik ve Çömlekçilik. Gönül Öney- Zehra Çobanlı (Ed.). Anado-lu’ da Türk Devri Çini ve Seramik Sanatı. s. 426-489. Ankara: T.C. Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Demirci, İnan. (2006). 2004-2005 Yılları Arasında İznik Roma Tiyatrosunda Ortaya Çıkarılan Erken Osmanlı Dönemi Milet İşi Seramikleri. (Yüksek Lisans Tezi). Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.
  • Ersoy, Necmettin. (2007). Semboller ve Yorumları (3. Baskı). İstanbul: Dönence Yayınları.
  • Gümüştekin, Nuray. (2011). Anadolu ve Diğer Kültürlerde İşaret ve Simgelerde Anlam. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(26), s. 103-118.
  • Humphrey, Alice Edith. (2013). The Classification and Analysis of Spirals in Decorative Designs. (PhD thesis). Uni-versity of Leeds, Leeds.
  • Jung, Carl Gustav. (2020). İnsan ve Sembolleri, (H. M. İlgün, Çev.), İstanbul: Kabalcı Yayıncılık.
  • Işıktan, Figen. (2007). Teknik Dekor Yöntemlerinin Özgün Seramik Yapıtlarda Kullanımı. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • Kızıl, Sezar. (2021). Frig Geometrik Bezemeli Seramik Kültürünün Kökeni Üzerine Düşünceler. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Adnan Menderes Üniversitesi, Aydın.
  • Konakçı, Erim. (2016). Geç Tunç Çağı’nda Ayasuluk Tepesi. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (Ek 1), s. 135-165.
  • Leppert, R. (2017). Sanatta Anlamın Görüntüsü: İmgelerin Toplumsal İşlevi, (İsmail Türkmen, Çev.). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Mellaart, James. (1961). Hacılar: A Neolithic Village Site, Scientific American. 205(2), s. 86-98.
  • Mellaart, James. (1967). Çatal Hüyük: A Neolithic Town in Anatolia. New York: McGraw-Hill Book Company.
  • Morrison, Tessa. (2005). Spiral Patterns in Irish Decoration From Newgrange to the Tenth Century. Australian
  • Conference of Celtic Studies, pp. 309-321.
  • Özbay Demir, E. D. (2020). Kültürlerarası İletişim Aracı Olarak Semboller ve Sarmal Form. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Beykent Üniversitesi, İstanbul.
  • Özsoy, Hamide Nur. (2020). Geleneksel Sanatlarımızdaki Bitkisel Kompozisyonların Temeli Olan Helezonların Tarihçesi. FSM İlmi Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, 15, s. 459- 476.
  • Pamuk, Serkan. (2021). Yeni Kronoloji ve Yeni Bulgular Işığında Phryg Seramiği ve Yayılım Alanı. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Antalya.
  • Peirce, Charles Sanders. (1991). Peirce on signs: Writings on semiotic. London: UNC Press Books.
  • Saussure, Ferdinand de (2011). Course in general linguistics. (Wade Baskin Çev.) Columbia: Columbia ‎University Press.
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (t.y.). Spiral. Güncel Türkçe Sözlük. Erişim Tarihi: 10.01.2024, https://sozluk.gov.tr/?q=spiral&aranan=
  • TDK (Türk Dil Kurumu) (t.y.). Sembol. Güncel Türkçe Sözlük. Erişim Tarihi: 29.01.2024, https://sozluk.gov.tr/
  • Turani, Adnan. (2019). Sanat Terimleri Sözlüğü. İstanbul: Remzi Kitabevi.
  • Whitehead, Alfred North. (2009). Sembolizm: Anlamı ve Etkileri. (Kadir Yılmaz, Çev.). İstanbul: Şule Yayınları.
  • Wilson, Eva. (1999). Roma Tasarımları. British Museum Desen Kitapları. Erişim Tarihi: 20.01.2024. https://buffaloah.com/a/DCTNRY/s/spiral.html
  • Yakar, Jak. (2016). Symbols and Abstract Motifs in Neolithic Art: More than just Fanciful Aesthetic Design, Anato-lian Metal. Der Anschnit. VII, pp. 31, 214.
  • Zen, F. (2013). Semboller-İnsan Tohumu, İstanbul: Destek Yayınevi.
  • Zhushchikhovskaya, I., Danilova, O. (2008). Spiral Patterns on the Neolithic Pottery of East Asia and the Far East. Documenta Praehistorica, 35, pp. 215-226.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Seramik Tasarımı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Hülya Ak 0000-0002-4778-3095

Erken Görünüm Tarihi 27 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 8 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 3 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Ak, H. (2024). SEMBOLİK MOTİFLERİN ANADOLU SERAMİKLERİ ÜZERİNDEKİ ÖRNEKLERİ: SPİRAL/SARMAL MOTİFİ. Sanat Yazıları(51), 517-533. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1512696