Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ANIMAL IMAGERY IN HIERONYMUS BOSCH'S "THE GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS" TRIPTYCH

Yıl 2024, Sayı: 51, 456 - 473, 30.11.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1516192

Öz

The animal imagery, which is observed to undergo transformations in Western painting over time, leaves signs of the intellectual infrastructure of the period in symbolic, allegorical, or metaphorical forms of expression. The use of animal imagery began in the Middle Ages to spread Christian doctrine and convey religious messages. Although the transition from the Middle Ages to Renaissance brought new approaches to animals with the rise of science, the fantastical world of the Middle Ages continued to captivate attention. Hieronymus Bosch, who is positioned within early Renaissance painting, created a surreal world by depicting the fantastic creatures and animals of the Middle Ages. The article aims to examine the foundations of the visual language established by Bosch based on the animal imagery in his triptych "The Garden of Earthly Delights". The qualitative research method is used in the study, and the scope of the research is limited to Medieval and Renaissance art. The selected imagery, focusing on Bosch’s animal representations, were evaluated under a separate heading for each panel and suggestions are made on their symbolism. This study offers an overview on the transition period between the Middle Ages and the Renaissance through Bosch's animal imagery.

Kaynakça

  • Akdeniz, Defne. (2017). Resim Sanatında Gastronomi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Alexandrian, Sarane. (1993). Surrealist Art. Londra: Thames and Hudson.
  • Beksaç, A., E. Akkaya, T. (1990). Kaynak ve Kökenleriyle Avrupa Resim Sanatı. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Berger, John. (1980). Why Look at Animals?. New York: Pantheon Books.
  • Berger, John. (2018). Portreler: Sanatçılar Üzerine Yazılar. (B. Eyüboğlu, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bosing, Walter. (2004). Hieronymus Bosch: Between Heaven and Hell. Köln: Taschen.
  • Carr-Gomm, Sarah. (2014). Sanatın Gizli Dili. (S. Zengilli, Ed.) İstanbul: İnkilap Yayınevi.
  • Cohen, Simona. (2014). Review Essay: Animal Imagery in Renaissance Art. Renaissance Quarterly, 164-180. Eri-şim: 12.07.2024. https://www.jstor.org/stable/10.1086/676155
  • Dufour, Alessia Devitini. (2002). Art Book Bosch: Hayal gücünün Derinlikleri. (N. Gökçeoğlu, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Eco, Umberto. (1997). Ortaçağı Düşlemek. (Ş. Karadeniz, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Eyüboğlu, S., İprişoğlu, M. Ş. (2013). Avrupa Resminde Gerçek Duygusu. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gibson, Walter. (1995). Hieronymus Bosch. Londra: Thames and Hudson.
  • Gombrich, E. H. (1969). Bosch’s “GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS”: A Progress Report. Journal of the Warburg and Courtauld Institudes, 162-170. Erişim: 12.07.2024. https://doi.org/10.2307/750611
  • Gülpınar, Şevin. (2024). Rönesans’ta Sürrealizm: Bosch ve Bruegel Sanatı Üzerine Sosyolojik Bir Bakış. İmgelem, 299-335. Erişim: 13.07.2024. Doi: 10.53791/imgelem.1481763
  • Irak, Medine. (2019). Hyreniomus Bosch’un “Yeryüzü Zevkleri Bahçesi” resmi: Gerçeküstücülüğü yeniden Okuma. Sanat Dergisi, 39-46. Erişim: 13.01.2024. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/694971
  • Janson, H. W., Janson, D. J. (1957). The Picture History of Painting: From Cave Painting to Modern Times. New York: Harry N. Abrams.
  • Karol, Nazlı. (2020). Hieronymus Bocsh’un Hayvanları. Bilim ve Gelecek, 2-5. Erişim: 12.09.2024. https://www.academia.edu/76940595/Hieronymus_Boschun_Hayvanlar%C4%B1
  • Kiriş Büyükgüner, Huri. (2021). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Hayvan İmgesi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, İstanbul.
  • Levey, Michael. (1984). From Giotto to Cézanne: A Concise History of Painting. Londra: Thames and Hudson.
  • Linfert, Carl. (1989). Hieronymus Bosch. New York: Harry N. Abrams.
  • Marrow, James H. (1986). Symbol and Meaning in Northen European Art of the Late Middle Ages and Early Rena-issance. Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art, 150-169. Erişim: 01.07.2014. https://www.jstor.org/stable/3780635
  • Muratlı, Sibel Banu. (1996). Bosch’un Sanatına İkonografik Bir Bakış. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marma-ra Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim-İş Eğitimi Anasanat Dalı Resim Eğitimi Sanat Dalı, İstanbul. Erişim: 12.09.2024. https://katalog.marmara.edu.tr/veriler/yordambt/cokluortam/E/F/D/E/D/T0050877.pdf
  • Öndin, Nilüfer. (2017). Rönesans ve Simya. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Öndin, N., Kayaalp, A. (2024). Kuzey Rönesansı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Pignatti, Terisio. (1974). Painting: Through the Eighteenth Century. New York: Newsweek Books.
  • Sullivan, M. A. (2014). The timely art of Hieronymus Bosch: the left panel of “The Garden of Earthly Delights”. Oud Holland, 165-194. Erişim: 12.01.2024. https://031080bzv-y-https-www-jstor-org.msgsu.proxy.deepknowledge.io/stable/24766228?searchText=hieronymus+bosch&searchUri=%2Faction%2FdoBasicSearch%3FQuery%3Dhieronymus%2Bbosch&ab_segments=0%2FSYC-7052%2Ftest&refreqid=fastly-default%3A32ea46d7f16a0ec5f17af42ac4b5862d&seq=13
  • Tanilli, Server. (2003). Yüzyılların Gerçeği ve Mirası II. Cilt. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Varal, S., Uçar A. S. (2023). Geoffrey Chaucer’in The House of Fame ve The Parliament of Birds Eserlerinde Orta Çağ Hayvan Sembolizmi Geleneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Filoloji Ve Çeviribilim Dergi-si, 18-33. Erişim: 09.07.2024. https://doi.org/10.55036/ufced.1268101

Hieronymus Bosch'un "Dünyevi Zevkler Bahçesi" Triptiğindeki Hayvan İmgeleri

Yıl 2024, Sayı: 51, 456 - 473, 30.11.2024
https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1516192

Öz

Batı resim sanatında zaman içerisinde dönüşümler geçirdiği gözlemlenen hayvan imgesi; sembolik, alegorik veya metaforik ifade biçimlerinde dönemin düşünsel altyapısına dair işaretler bırakır. Hayvan imgesi, Orta Çağ’da Hristiyanlık öğretisini yaymak ve dini mesajlar aşılamak amacı ile kullanılmaya başlar. Orta Çağ’dan Rönesans’a geçiş döneminde bilimin önem kazanması, hayvanlara yönelik yeni yaklaşımlar getirse de Orta Çağ’ın fantastik dünyası ilgi çekmeye devam eder. Erken dönem Rönesans resmi içerisinde konumlandırılan Hieronymus Bosch, Orta Çağ’ın fantastik varlıkları ile hayvanları betimleyerek gerçeküstü bir dünya yaratmıştır. Bu makalede, Bosch’un “Dünyevi Zevkler Bahçesi” triptiğindeki hayvan imgelerinden hareketle oluşturduğu görsel dilin temellerinin irdelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, nitel araştırma yöntemi kullanılmış olup, araştırmanın kapsamı Orta Çağ ve Rönesans sanatı ile sınırlandırılmıştır. Bosch’un hayvan temsilleri odağında seçilmiş olan görseller, her bir panel için ayrı başlık altında değerlendirilmiş ve sembolizmi üzerine önermelerde bulunulmuştur. Bu çalışma, Bosch’un hayvan imgeleri üzerinden Orta Çağ ile Rönesans arasındaki geçiş dönemine bir bakış sunmaktadır.

Kaynakça

  • Akdeniz, Defne. (2017). Resim Sanatında Gastronomi. Ankara: Gece Kitaplığı.
  • Alexandrian, Sarane. (1993). Surrealist Art. Londra: Thames and Hudson.
  • Beksaç, A., E. Akkaya, T. (1990). Kaynak ve Kökenleriyle Avrupa Resim Sanatı. İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları.
  • Berger, John. (1980). Why Look at Animals?. New York: Pantheon Books.
  • Berger, John. (2018). Portreler: Sanatçılar Üzerine Yazılar. (B. Eyüboğlu, Çev.). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Bosing, Walter. (2004). Hieronymus Bosch: Between Heaven and Hell. Köln: Taschen.
  • Carr-Gomm, Sarah. (2014). Sanatın Gizli Dili. (S. Zengilli, Ed.) İstanbul: İnkilap Yayınevi.
  • Cohen, Simona. (2014). Review Essay: Animal Imagery in Renaissance Art. Renaissance Quarterly, 164-180. Eri-şim: 12.07.2024. https://www.jstor.org/stable/10.1086/676155
  • Dufour, Alessia Devitini. (2002). Art Book Bosch: Hayal gücünün Derinlikleri. (N. Gökçeoğlu, Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Eco, Umberto. (1997). Ortaçağı Düşlemek. (Ş. Karadeniz, Çev.). İstanbul: Can Yayınları.
  • Eyüboğlu, S., İprişoğlu, M. Ş. (2013). Avrupa Resminde Gerçek Duygusu. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Gibson, Walter. (1995). Hieronymus Bosch. Londra: Thames and Hudson.
  • Gombrich, E. H. (1969). Bosch’s “GARDEN OF EARTHLY DELIGHTS”: A Progress Report. Journal of the Warburg and Courtauld Institudes, 162-170. Erişim: 12.07.2024. https://doi.org/10.2307/750611
  • Gülpınar, Şevin. (2024). Rönesans’ta Sürrealizm: Bosch ve Bruegel Sanatı Üzerine Sosyolojik Bir Bakış. İmgelem, 299-335. Erişim: 13.07.2024. Doi: 10.53791/imgelem.1481763
  • Irak, Medine. (2019). Hyreniomus Bosch’un “Yeryüzü Zevkleri Bahçesi” resmi: Gerçeküstücülüğü yeniden Okuma. Sanat Dergisi, 39-46. Erişim: 13.01.2024. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/694971
  • Janson, H. W., Janson, D. J. (1957). The Picture History of Painting: From Cave Painting to Modern Times. New York: Harry N. Abrams.
  • Karol, Nazlı. (2020). Hieronymus Bocsh’un Hayvanları. Bilim ve Gelecek, 2-5. Erişim: 12.09.2024. https://www.academia.edu/76940595/Hieronymus_Boschun_Hayvanlar%C4%B1
  • Kiriş Büyükgüner, Huri. (2021). 20. Yüzyıl Batı Sanatında Hayvan İmgesi. (Yayımlanmamış Sanatta Yeterlik Tezi). Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Güzel Sanatlar Enstitüsü, Resim Anasanat Dalı, İstanbul.
  • Levey, Michael. (1984). From Giotto to Cézanne: A Concise History of Painting. Londra: Thames and Hudson.
  • Linfert, Carl. (1989). Hieronymus Bosch. New York: Harry N. Abrams.
  • Marrow, James H. (1986). Symbol and Meaning in Northen European Art of the Late Middle Ages and Early Rena-issance. Simiolus: Netherlands Quarterly for the History of Art, 150-169. Erişim: 01.07.2014. https://www.jstor.org/stable/3780635
  • Muratlı, Sibel Banu. (1996). Bosch’un Sanatına İkonografik Bir Bakış. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Marma-ra Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Resim-İş Eğitimi Anasanat Dalı Resim Eğitimi Sanat Dalı, İstanbul. Erişim: 12.09.2024. https://katalog.marmara.edu.tr/veriler/yordambt/cokluortam/E/F/D/E/D/T0050877.pdf
  • Öndin, Nilüfer. (2017). Rönesans ve Simya. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Öndin, N., Kayaalp, A. (2024). Kuzey Rönesansı. İstanbul: Hayalperest Yayınevi.
  • Pignatti, Terisio. (1974). Painting: Through the Eighteenth Century. New York: Newsweek Books.
  • Sullivan, M. A. (2014). The timely art of Hieronymus Bosch: the left panel of “The Garden of Earthly Delights”. Oud Holland, 165-194. Erişim: 12.01.2024. https://031080bzv-y-https-www-jstor-org.msgsu.proxy.deepknowledge.io/stable/24766228?searchText=hieronymus+bosch&searchUri=%2Faction%2FdoBasicSearch%3FQuery%3Dhieronymus%2Bbosch&ab_segments=0%2FSYC-7052%2Ftest&refreqid=fastly-default%3A32ea46d7f16a0ec5f17af42ac4b5862d&seq=13
  • Tanilli, Server. (2003). Yüzyılların Gerçeği ve Mirası II. Cilt. İstanbul: Adam Yayınları.
  • Varal, S., Uçar A. S. (2023). Geoffrey Chaucer’in The House of Fame ve The Parliament of Birds Eserlerinde Orta Çağ Hayvan Sembolizmi Geleneği. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Uluslararası Filoloji Ve Çeviribilim Dergi-si, 18-33. Erişim: 09.07.2024. https://doi.org/10.55036/ufced.1268101
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Resim
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Merve Yenigeldi 0009-0007-2426-3197

Erken Görünüm Tarihi 27 Kasım 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Kasım 2024
Gönderilme Tarihi 17 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 29 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 51

Kaynak Göster

APA Yenigeldi, M. (2024). Hieronymus Bosch’un "Dünyevi Zevkler Bahçesi" Triptiğindeki Hayvan İmgeleri. Sanat Yazıları(51), 456-473. https://doi.org/10.61742/sanatyazilari.1516192