Film müziği temelde bir filmin hem duyusal-duygusal boyutunu hem de genel estetik düzenlemeyi şekillendirmek için kullanılan, anlatıyı destekleyen, ses, titreşim, ritm, melodi ve enstrümantal-vokal müziğin bütünüdür. Bu araştırma; film müziğinin beste ve teknik analizi üzerine değil, müziğin sinemada görsel duyusal atmosferi etkileme anlamında nasıl kullanıldığı ile ilgili semiyoloji, duyusallaştırma, metafor olarak kullanımı ve en nihayetinde “leit-motif (küçük motif)” olarak geliştirilmesi üzerine yapılmıştır. Ayrıca bu incelemede, Kieslowski Sineması’nda ses, nüans, müzik, tını ve duyusal-laştırılmış müzikal estetizasyonun diyaelektik gelişimi de ayrıntılı bir şekilde analiz edilmektedir. Bu amaçla, müziğin tınısal, semiyotik ve görsel bağlamda oynadığı uyarıcı etkinin, estetik yönüne ve etkisine odaklanılır. Sinema üzerine düşünen filozof yönetmenin eserlerinin bütünlüklü analizine odaklanıldığında; doğrudan dikkati çeken ilk konu Kieslowski’nin bütünlüklü bir sanat idealiyle hareket ettiği ve sinemayla, müziği kutsayarak, tıpkı Yunan idealindeki gibi, “Sanatlar Birliği” idealine yaklaştığı görülür. Kieslowski’nin yapmış olduğu estetik inceleme; insan doğasının değişmediği üzerine olup, bu olgunun sinema aracılığıyla aktarılması amacına odaklanmıştır.
Krzysztof Kieslowski Kieslowski Sineması Film Müziği Sinema ve Müzik Zbigniew Preisner.
Film music is basically the totality of sound, vibration, rhythm, melody and instrumental-vocal music used to shape both the sensory-emotional dimension and the overall aesthetic arrangement of a film, supporting the narrative. This research is not on the compositional and technical analysis of film music, but on how music is used in cinema to affect the visual sensory atmosphere in terms of semiology, sensorialisation, use as metaphor and ultimately its development as a ‘leit-motif’. Furthermore, the dialectical development of sound, nuance, music, timbre and sensorialised musical aestheticisa-tion in Kieslowski's cinema is analysed in detail. For this purpose, the focus is on the aesthetic aspect and impact of the stimulating effect played by music in timbral, semiotic and visual contexts. Focusing on the holistic analysis of the works of the philosopher-director who thinks about cinema, the first thing that draws attention directly is that Kieslowski acts with the ideal of a unified art and approaches the ideal of the ‘Unity of the Arts’, just like the Greek ideal, by blessing cinema and music. Kieslowski's aesthetic analysis is based on the fact that human nature does not change and focuses on the aim of conveying this phenomenon through cinema.
Krzysztof Kieslowski Kieslowski Cinema Film Music Cinema and Music Zbigniew Preisner
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Ekran ve Dijital Medya (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 19 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 22 Mayıs 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 52 |