Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Views of Managers, Teachers, Students, and Parents About Visual Arts Education in Science and Art Centers

Yıl 2022, Sayı: 40, 2 - 22, 31.10.2022

Öz

The purpose of the research is to determine the views of administrators, teachers, students,
and parents regarding the building and physical equipment, education program and diagnosis
in Visual Arts education given in Science and Art Centers. Research, in the academic years of
2016−2017 and 2017−2018, was carried out with 7 administrators and 12 teachers, 71 3rd and
4th grade students, and 70 parents working in 7 Science and Art Centers (Ankara, Trabzon, Hatay,
İstanbul, İzmir, Elaziğ, Gaziantep) from 7 different regions of Turkey. In research, an explanatory
mixed design, in which quantitative and qualitative research methods are used together, was
used. Science and Art Center-Visual Arts Interview Questionnaire (BİLSEM-GSGA) was used to collect
quantitative data, and a questionnaire and interview form Science and Art Center-Visual Arts
Interview Form (BİLSEM-GSGF) was used to collect qualitative data. In the evaluation of quantitative
data, descriptive statistical frequency and percentage, arithmetic mean, standard deviation,
Kruskal Wallis H-Test and Mann Whitney U-test were used. The qualitative data of the research
were analyzed by descriptive analysis method. Considering all the evaluation criteria, regarding
the size of the building and physical equipment of the administrators, teachers, students, and
parents, the schools are sufficient in terms of equipment, but they do not have an area outside
the workshop to make Visual Arts practices. In their views on education programs, it would be
more appropriate to give the lack of Visual Arts course hours and to give equal proportions of
art and science courses. In the opinion about the diagnostic methods, it was concluded that
it is not correct for a student who is diagnosed with art to take the exam from science.

Kaynakça

  • Ayhan, Ö.Ö. (2008). Üstün yetenekli çocuklarda çizgisel gelişim (9–12 yaş grubu çocuklar üzerine bir araştırma) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Bildiren, A. (2016). Üstün yetenekli çocuklar. Doğan Kitap.
  • Buyurgan, S. (2021). Üstün yetenekli çocuklar, sanat eğitimi ve yaratıcılık.
  • T. Akalan (Ed.), Sanat eğitimi “çocuğun sanatsal gelişiminden yüksek öğretimdeki sanal sınıflara (s. 79–100) içinde. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133–151.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Clark, G. & Zimmerman, E. (1986). A framework for educating artistically talented students based on Feldman’s and Clark and Zimmerman’s models. Studies in Art Education A Journal of Issues and Research, 27(3), 115–122.
  • Clark, G. (1989). Screening and identifying students talented in the visual arts: Clark’s Drawing Abilities Test. Sage Journal, 33 (3), 98–105.
  • Clark, G. & Zimmerman, E. (1992). Issues and practices related to identification of gifted and talented students in the visual arts. The National Research Center On The Gıfted And Talented.
  • Creswell, J. W. (2008). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (3rd. ed.). Sage.
  • Coşkun, B. (2007). Görsel sanatlarda üstün yetenekli çocukların eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri ve değerlendirmesi [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Çamdeviren, Ş. (2014). Bilim ve sanat merkezine devam eden üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Çelik, F.K. (2015). Üstün zekâlı bireylerin görsel sanatlar eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi (Şanlıurfa ve İstanbul ili örneği) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Çelikten, Y. (2017). Üstün yetenekli çocuklar ve bilsem. Turkish Journal of Educational Studies. 4(3), 87–104.
  • Dağlıoğlu, H.E. (2010). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde öğretmen yeterlikleri ve özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 40 (186), 72–84.
  • Daşdemir, A. (2021). Görsel sanatlar eğitiminde görsel kültürün bilsem öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine katkısı [Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Eriş, B. (2015). Her çocuk üstün yeteneklidir. Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Erişti, B. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerin öğrenme, öğretme, öğretmenlik mesleği ve öğretmen özellikleri ile ilgili görüşleri. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2(1), 18–36.
  • Genç, A.M. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitiminde disiplinlerarası öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi (Konya bilsem örneği) [Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Genç, A.M. (2014). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitiminde disiplinler arası öğret imetk inlik lerin in değerlendirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1), 142–168.
  • Karabulut, R. (2010). Türkiye’de üstün yetenekliler eğitiminin tarihi süreci [Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Karaer, G. (2016). Fen laboratuvarında sınıf öğretmeni adaylarına uygulanan argümantasyon ve proje tabanlı öğretim yöntemlerinin etkililiğinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Keskin, M.Ö., Samancı, N.K. & Aydın, S. (2013). Bilim sanat merkezleri mevcut durumları, sorunları ve çözüm önerileri. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırma Dergisi, 1 (2), 78–96.
  • Kontaş, H. (2009). Bilsem öğretmenlerinin program geliştirme ihtiyaçlarına ilişkin geliştirilen programın etkililiği [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Levent, F. (2013). Üstün yetenekli çocukları anlamak. Nobel Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). 2015–2016 Bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama kılavuzu. https ://or gm.me b.gov .tr/w ww/20 15-20 16-bi lim-v e-san at-me rkezl eri-o grenc i-tan ilama -kila vuzu- yayim landi /icer ik/61 9 Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama kılavuzu. https ://or gm.me b.gov .tr/m eb_iy s_dos yalar /2017 10/2 81507 42_20 17 2018_ bilse m_tan ilama kila vuzu. pdf
  • Özgüler, N. (2009). 7–12 yaş arası üstün yetenekli çocukların eğitimi ve bir yöntem önerisi (İstanbul ili örneği). [Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Öztürk, D., Peker, A. & Gökdaş, Y. (2017). Üstün zekâlı öğrencilerin gözüyle görsel sanatlar dersi: Bayburt örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(19), 114–128.
  • Pariser, D. & Zimmerman, E. (2004). Learning in the visual arts: Char acter istic s of gifte d and tale nted individuals. E. W. Eisner & M. D. Day (Eds.), Handbook of research and policy in art education (ss. 379-412) içinde. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Şener, Z. (2017). Ortaokul matematik öğretmen adaylarının tasarladıkları model oluşturma etkinliklerinin incelenmesi ve bu etkinliklerin öğretim sürecinde kullanımlarına ilişkin görüşleri [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Şenol, C. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (bilsem örneği) [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Tuna, S. (2009). Yetenekli çocukların keşfi. A.O. Alakuş & L. Mercin (Eds.), Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi (s. 163–169) içinde. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2016). Lise öğrencilerinin ders dışı sportif etkinliklere katılımlarına yönelik ebeveyn tutum ve görüşleri. [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Yücel, H.S. (2012). Bilim sanat merkezlerinde sanat(resim) alanında proje tabanlı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan görsel sanatlar eğitimi uygulamasının bir değerlendirilmesi (Yasemin Karakaya bilsem örneği). [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].

Bilim ve Sanat Merkezlerinde Verilen Görsel Sanatlar Eğitimine Yönelik Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Velilerin Görüşleri

Yıl 2022, Sayı: 40, 2 - 22, 31.10.2022

Öz

Araştırmanın amacı, Bilim ve Sanat Merkezlerinde verilen Görsel Sanatlar eğitiminde bina ve fiziki
donanım, eğitim-öğretim programı ve tanılamaya ilişkin yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin
görüşlerini belirlemektir. Araştırma, 2016–2017 ve 2017–2018 eğitim-öğretim yıllarında Türkiye’nin
7 farklı bölgesinden 7 Bilim ve Sanat Merkezinde (Ankara, Trabzon, Hatay, İstanbul, İzmir, Elazığ,
Gaziantep) görev yapmakta olan 7 yönetici ve 12 öğretmen, 3 ve 4. sınıfta eğitime devam eden
71 öğrenci ve 70 veli ile yürütülmüştür. Araştırmada, nicel-nitel araştırma yöntemlerinin birlikte
kullanıldığı açıklayıcı karma desen kullanılmıştır. Nicel verileri toplamak için Bilim ve Sanat Merkezi-
Görsel Sanatlar Görüşme Anketi (BİLSEM-GSGA), nitel verileri toplamak için ise, Bilim ve Sanat
Merkezi- Görsel Sanatlar Görüşme Formu (BİLSEM-GSGF) başlıklı anket ve görüşme formu kullanılmıştır.
Nicel verilerin değer lendi rilme sinde , betimsel istatistiksel frekans ve yüzde, aritmetik
ortalama, standart sapma, KWH (Kruskal Wallis H-Testi) ve MWU (Mann Whitney U-Testi) kullanılmıştır.
Araştırmanın nitel verileri, betimsel analiz yöntemi ile çözümlenmiştir. Tüm değerlendirme
ölçütlerine bakıldığında, yönetici, öğretmen, öğrenci ve velilerin bina ve fiziki donanım boyutuna
ilişkin olarak okulların araç gereç bakımından yeterli ancak Görsel Sanatlar uygulamaları yapmak
için atölye dışı bir alana sahip olmadıkları, eğitim programlarına ilişkin görüşlerinde, Görsel Sanatlar
ders saatlerinin yetersizliği ve sanat dersleri ile bilim derslerinin eşit oranlarda verilmesinin daha
doğru olacağı, tanılama yöntemlerine ilişkin görüşlerde ise sanattan tanılanan bir öğrencinin bilimden
sınava girme zorunluluğunun doğru olmadığı şeklinde sonuçlara varılmıştır.

Kaynakça

  • Ayhan, Ö.Ö. (2008). Üstün yetenekli çocuklarda çizgisel gelişim (9–12 yaş grubu çocuklar üzerine bir araştırma) [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Bildiren, A. (2016). Üstün yetenekli çocuklar. Doğan Kitap.
  • Buyurgan, S. (2021). Üstün yetenekli çocuklar, sanat eğitimi ve yaratıcılık.
  • T. Akalan (Ed.), Sanat eğitimi “çocuğun sanatsal gelişiminden yüksek öğretimdeki sanal sınıflara (s. 79–100) içinde. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş. (2005). Anket geliştirme. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(2), 133–151.
  • Büyüköztürk, Ş. (2013). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Clark, G. & Zimmerman, E. (1986). A framework for educating artistically talented students based on Feldman’s and Clark and Zimmerman’s models. Studies in Art Education A Journal of Issues and Research, 27(3), 115–122.
  • Clark, G. (1989). Screening and identifying students talented in the visual arts: Clark’s Drawing Abilities Test. Sage Journal, 33 (3), 98–105.
  • Clark, G. & Zimmerman, E. (1992). Issues and practices related to identification of gifted and talented students in the visual arts. The National Research Center On The Gıfted And Talented.
  • Creswell, J. W. (2008). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (3rd. ed.). Sage.
  • Coşkun, B. (2007). Görsel sanatlarda üstün yetenekli çocukların eğitimi ile ilgili öğretmen görüşleri ve değerlendirmesi [Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Çamdeviren, Ş. (2014). Bilim ve sanat merkezine devam eden üstün yetenekli çocukların anne babalarının karşılaştıkları güçlükler [Yüksek Lisans Tezi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Çelik, F.K. (2015). Üstün zekâlı bireylerin görsel sanatlar eğitimine ilişkin tutumlarının incelenmesi (Şanlıurfa ve İstanbul ili örneği) [Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Çelikten, Y. (2017). Üstün yetenekli çocuklar ve bilsem. Turkish Journal of Educational Studies. 4(3), 87–104.
  • Dağlıoğlu, H.E. (2010). Üstün yetenekli çocukların eğitiminde öğretmen yeterlikleri ve özellikleri. Milli Eğitim Dergisi, 40 (186), 72–84.
  • Daşdemir, A. (2021). Görsel sanatlar eğitiminde görsel kültürün bilsem öğrencilerinin eleştirel düşünme becerilerine katkısı [Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Eriş, B. (2015). Her çocuk üstün yeteneklidir. Alfa Basım Yayım Dağıtım.
  • Erişti, B. (2012). Üstün yetenekli öğrencilerin öğrenme, öğretme, öğretmenlik mesleği ve öğretmen özellikleri ile ilgili görüşleri. Türk Üstün Zekâ ve Eğitim Dergisi, 2(1), 18–36.
  • Genç, A.M. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitiminde disiplinlerarası öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi (Konya bilsem örneği) [Doktora Tezi, Selçuk Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Genç, A.M. (2014). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitiminde disiplinler arası öğret imetk inlik lerin in değerlendirilmesi. Sanat Eğitimi Dergisi, 2(1), 142–168.
  • Karabulut, R. (2010). Türkiye’de üstün yetenekliler eğitiminin tarihi süreci [Yüksek Lisans Tezi, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Karaer, G. (2016). Fen laboratuvarında sınıf öğretmeni adaylarına uygulanan argümantasyon ve proje tabanlı öğretim yöntemlerinin etkililiğinin incelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Keskin, M.Ö., Samancı, N.K. & Aydın, S. (2013). Bilim sanat merkezleri mevcut durumları, sorunları ve çözüm önerileri. Üstün Yetenekli Eğitimi Araştırma Dergisi, 1 (2), 78–96.
  • Kontaş, H. (2009). Bilsem öğretmenlerinin program geliştirme ihtiyaçlarına ilişkin geliştirilen programın etkililiği [Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Levent, F. (2013). Üstün yetenekli çocukları anlamak. Nobel Yayıncılık.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2015). 2015–2016 Bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama kılavuzu. https ://or gm.me b.gov .tr/w ww/20 15-20 16-bi lim-v e-san at-me rkezl eri-o grenc i-tan ilama -kila vuzu- yayim landi /icer ik/61 9 Milli Eğitim Bakanlığı (2017). Bilim ve sanat merkezleri öğrenci tanılama kılavuzu. https ://or gm.me b.gov .tr/m eb_iy s_dos yalar /2017 10/2 81507 42_20 17 2018_ bilse m_tan ilama kila vuzu. pdf
  • Özgüler, N. (2009). 7–12 yaş arası üstün yetenekli çocukların eğitimi ve bir yöntem önerisi (İstanbul ili örneği). [Yüksek Lisans Tezi, Beykent Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Öztürk, D., Peker, A. & Gökdaş, Y. (2017). Üstün zekâlı öğrencilerin gözüyle görsel sanatlar dersi: Bayburt örneği. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Elektronik Dergisi, 8(19), 114–128.
  • Pariser, D. & Zimmerman, E. (2004). Learning in the visual arts: Char acter istic s of gifte d and tale nted individuals. E. W. Eisner & M. D. Day (Eds.), Handbook of research and policy in art education (ss. 379-412) içinde. Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Şener, Z. (2017). Ortaokul matematik öğretmen adaylarının tasarladıkları model oluşturma etkinliklerinin incelenmesi ve bu etkinliklerin öğretim sürecinde kullanımlarına ilişkin görüşleri [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Şenol, C. (2011). Üstün yetenekliler eğitim programlarına ilişkin öğretmen görüşleri (bilsem örneği) [Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Tuna, S. (2009). Yetenekli çocukların keşfi. A.O. Alakuş & L. Mercin (Eds.), Sanat eğitimi ve görsel sanatlar öğretimi (s. 163–169) içinde. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Yılmaz, A. (2016). Lise öğrencilerinin ders dışı sportif etkinliklere katılımlarına yönelik ebeveyn tutum ve görüşleri. [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
  • Yücel, H.S. (2012). Bilim sanat merkezlerinde sanat(resim) alanında proje tabanlı öğrenme yaklaşımına göre hazırlanan görsel sanatlar eğitimi uygulamasının bir değerlendirilmesi (Yasemin Karakaya bilsem örneği). [Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü].
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yelda Usal 0000-0002-1892-0724

Serap Buyurgan Bu kişi benim 0000-0001-8858-2161

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 8 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Usal, Y., & Buyurgan, S. (2022). Bilim ve Sanat Merkezlerinde Verilen Görsel Sanatlar Eğitimine Yönelik Yönetici, Öğretmen, Öğrenci ve Velilerin Görüşleri. Sanat Ve Yorum(40), 2-22.

25650   Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

      26879     29742