Konferans Bildirisi
BibTex RIS Kaynak Göster

Konservatuvar Öğrencilerinin Empatik Öfke Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2022, Sayı: 40, 115 - 123, 31.10.2022
https://doi.org/10.5152/AI.2022.995335

Öz

Empatik öfke, olumsuz olan herhangi bir durum karşısında sözlü ve farklı bir şekilde mağdur olan
kişi için empati duyulması olarak tanımlanabilir. Bu çalışmanın amacı konservatuvarda öğrenim
gören ve müzik eğitimi alan öğrencilerin empatik öfke düzeylerini tespit edebilmektir. Araştırma
deseni, genel tarama ve nedensel karşılaştırma yaklaşımları temel alınarak tasarlanmıştır. Kafkas
Üniversitesi Devlet Konservatuvarında 2020–2021 eğitim yılında öğrenim gören öğrenciler
çalışma grubunu oluşturmuştur. Veri toplama aracı olarak kişisel bilgi formu ve “Empatik Öfke
Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, t testi, tek yönlü varyans (ANOVA) analizi
yapılmıştır. Araştırmanın etki büyüklüğü değerinede bakılmıştır. Araştırma sonucunda, müzik
bölümünde öğrenim gören öğrencilerin, empatik öfke düzeylerinin ortalamanın üzerinde olduğu
görülmüştür. Araştırmada sadece anne meslek durumunun empatik öfke düzeyinde anlamlı farklılık
tespit edilmiştir. Konservatuvarda öğrenim gören öğrencilerin empatik öfke düzeylerinin; cinsiyet,
yaş, sınıf, bölüm, mezun olunan lise türü, anne ve babanın eğitim durumu, baba mesleği,
ailenin aylık gelir durumu, aile yapısı ve ailenin yaşadığı bölge gibi demografik bilgilerinde anlamlı
farklılık olmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aaker, D. A., Kumar, V., & Day, G. S. (2007). Marketing research (9. Edition). John Wiley & Sons.
  • Akbulut, E., & Sağlam, H. İ. (2010). Sınıf öğretmenlerinin empatik eğilim düzeylerinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 1068–1083.
  • Arslan, A. (2020). Beliren yetişkinlik dönemindeki bireylerin ahlaki gelişim düzeylerinin eleştirel düşünme becerisi, empatik eğilim ve demografik değişkenlere göre incelenmesi (Tez No.606924) [Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Aykora, E., Tekin, A., Özdağ, S., Dereceli, Ç., & Uzunkaya, D. (2010).Communication skills and emphatic tendency: Physical education and fine arts students. Science, Movement and Health, 2, 639–643.
  • Barut, Y. (2004). Orta öğretim kurumlarında çalışan öğretmenlerin empatik eğilim düzeyleri ile çatışma eğilim düzeylerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. 13. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı. Malatya Üniversitesi.
  • Baştürk, S., & Taştepe, M. (2013). Evren ve örneklem. In S. Baştürk (Ed.), Bilimsel araştırma yöntemleri (ss. 129–159). Vize Yayıncılık.
  • Batson, C. D. (2009). These things called empathy: Eight related but distinct phenomena. In J. Decety & W. Ickes (Eds.). The social neuroscience of empathy (pp. 3–15). MIT Press.
  • Büyüköztürk, Ş. (2015). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Pegem Akademi.
  • Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri (1 Baskı). Pegem Akademi.
  • Büyükşahin-Çevik, G. (2017). Okul yöneticilerin empatik eğilimlerini yordamada öfke, yaşam doyumu ve stresle başa çıkma rolü. Eğitim ve Bilim Dergisi, 42(191), 283–305.
  • Can, A. (2014). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Pegem Akademi.
  • Çevik, S. (1989). Ortaöğretim kurumlarında müzik öğretimi ve sorunları müzik eğitiminde başlıca sorunlar paneli. Türk Eğitim Derneği Yayınları. Cohen, J. (1988). The T test for means. Statistical power analysis for the behavioural sciences.
  • Conway, T., & Swift, J. S. (2000). International relationship marketing. The importance of psychic distance. European Journal of Marketing, 34(11/12), 1391–1414. [CrossRef]
  • Davis, M. H. (1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 10, 85.
  • Dökmen, Ü. (1988). Empatinin yeni bir modele dayanılarak ölçülmesi ve psikodrama ile ölçülmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 21(1–2), 155–190.
  • Dökmen, Ü. (2006). İletişim çatışmaları ve empati. Sistem Yayıncılık.
  • Dökmen, Ü. (2009). Sanatta ve günlük yaşamda iletişim çatışmaları ve empati (40 Basım). Remzi Kitapevi.
  • Eisenberg, N., & Strayer, J. (1987). Critical issues in the study of empathy. Empathy and its development. Cambridge University Press.
  • Elikesik, M., & Alım, M. (2013). Sosyal bilgiler öğretmenlerinin empatik becerilerinin bazı değişkenlere göre incelenmesi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 17/3, 167–180.
  • Genç, S. Z., & Kalafat, T. (2010). Öğretmen adaylarının empatik becerileri ile problem çözme becerileri. Eğitim Bilim, 3(2), 135–147.
  • George, D., & Mallery, M. (2010). SPSS for Windows step by step: A simple guide and reference, 17.0 update (10a ed.). Pearson.
  • Haşıloğlu, S., Baran, T., & Aydın, O. (2015). Pazarlama araştırmalarındaki potansiyel problemlere yönelik bir araştırma: Kolayda örnekleme ve sıklık ifadeli ölçek maddeleri. Pamukkale İşletme ve Bilişim Yönetimi Dergisi, 1, 19–28.
  • Hietolahti-Ansten, M., & Kalliopuska, M. (1990). Self-Esteem ans empathy among children actively involved in music. Perceptual and Motors Skilss, 72, 1364–1366.
  • Hoffman, M. L. (1984). Interaction of affect and cognition in empathy. C. E. Izard & J. (Eds.) Cambridge University Press.
  • Hogan, R. (1969). Development of an empathy scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 33(3), 307–316. [CrossRef]
  • İkiz, E. F. (2006). Danışma becerileri eğitiminin danışmanların empatik eğilim, empatik beceri ve tükenmişlik düzeyleri üzerindeki etkisi (Tez No.189854) [Doktora Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kalaycı, Ş. (2010). SPSS uygulamalı çok değişkenli istatistik teknikleri (5 Baskı). Asil.
  • Karaman, F. (2018). Almanca öğretmen adaylarının empatik eğilim düzeyi. Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 8(1/1), 52–57.
  • Karasar, N. (2012). Bilimsel araştırma yöntemi (24 baskı). Nobel Yayıncılık.
  • Koca, Ş. (2010). Müzik eğitimi alan ve almayan lise öğrencilerinin sosyal uyum düzeylerinin incelenmesi. Selçuk Üniversitesi Ahmet Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 49–63.
  • Köksal, A. (1997). Müzik eğitimi alan ve almayan ergenlerin empatik becerileri ve uyum düzeylerinin incelenmesi (Tez No. 58407) [Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Köksal, A. (2000). Müzik eğitimi alma cinsiyet ve sınıf değişkenlerine göre ergenlerin empatik becerilerin ve uyum düzeylerinin incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitimi Fakültesi Dergisi, 18, 99–107.
  • Köksal, H. (2009). Hemşirelerin empatik eğilim ve tükenmişlik düzeyleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi (Tez. No. 266923) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Kortan, S. (2010). Müzikli dramatizasyon ilköğretim ikinci kademe öğrencilerinin empatik eğilimleri üzerine etkisi (Tez No. 270096) [Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Maden, S., & Durukan, E. (2011). Türkçe öğretmeni adaylarının empatik eğilim düzeyleri üzerine bir araştırma. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3(40), 19–25.
  • Malhotra, N. K. (2004). Marketing research an applied orientation (4 Edition). Pearson Prentice Hall.
  • Mehrabian, A., & Epstein, N. (1972). A measure of emotional empathy. Journal of Personality, 40(4), 525–543. [CrossRef]
  • Okutan, N. (2019). (Özellik) Empatik Öfke Ölçeği’nin Türkçe geçerlik ve güvenirlik çalışması. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi, 3(6), 237–250. [CrossRef]
  • Özen, N. (2004). Çalgı eğitiminde yararlanılan müzik eğitimi yöntemleri. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(2), 57–63.
  • Pala, A. (2008). Öğretmen adaylarının empati kurma düzeyleri üzerine. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(1), 13–23.
  • Piji-Küçük, D. (2011). Müzik öğretmeni adaylarının empatik eğilimleri ile iletişim becerileri arasındaki ilişkinin incelenmesi. 2nd international conference on new trends in education and their implications. Siyasal Kitabevi.
  • Preston, S. D., & De Waal, F. B. M. (2002). Empathy: Its ultimate and proximate bases. Behavioral and Brain Sciences, 25(1), 1–20. [CrossRef]
  • Rogers, C. R. (1975). Empatik olmak değeri anlaşılmamış bir varoluş şeklidir F. Akkoyun (Çev.). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 16, 001–022. [CrossRef]
  • Sezer, F. (2009). Müzikle terapinin sınav kaygısı, öfke ve psikolojik belirtiler üzerindeki etkisi (Tez No. 235795) [Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi]. Yükseköğretim Kurulu Ulusal Tez Merkezi.
  • Singleton, R. A., & Straits, B. C. (2005). Approaches to social research (4th ed). Oxford University Press.
  • Staub, E. (1987). Commentary on part I. In N. Eisenberg & J. Strayer (Eds.), Empathy and its development. Cambridge studies in social and emotional development (pp. 195–217). Cambridge University Press.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics (5th ed). Allyn and Bacon.
  • Topçu, Ç., Erdur-Baker, Ö., & Çapa-Aydın, Y. (2010). Temel Empati Ölçeği Türkçe uyarlaması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(34), 174–182.
  • Vitaglione, G. D., & Barnett, M. A. (2003). Assessing a new dimension of empathy: Empathic anger as a predictor of helping and punishing desires. Motivation and Emotion, 27(4), 301–325. [CrossRef]
  • Wilt, D. L., Evans, G. W., Muenchen, R., & Guegold, G. (1995). Teaching wilth entertainment films: An empathetic focus. Journal of Psychosocial Nursing, 33(6), 5–14.
  • Yaşar, M., & Erol, A. (2015). Okul öncesi eğitimi öğretmen adaylarının empatik eğilim düzeyleri ile düşünme stilleri arasındaki ilişkinin belirlenmesi. International Journal of Assessment Tools in Education, 2(2), 38–65.
  • Yazıcı, D. (2017). Müziğin insan beyni üzerine etkisi. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3(1), 88–103.
  • Zikmund, W. G. (1997). Business research methods (5 Edition). The Dryden Press.
Toplam 53 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Konferans Bildirisi
Yazarlar

Hüseyin Yılmaz 0000-0001-8481-755X

Perçin Demirkol Yalçın 0000-0001-9422-3800

Onur Zahal 0000-0003-0702-9159

Yayımlanma Tarihi 31 Ekim 2022
Gönderilme Tarihi 14 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 40

Kaynak Göster

APA Yılmaz, H., Demirkol Yalçın, P., & Zahal, O. (2022). Konservatuvar Öğrencilerinin Empatik Öfke Düzeylerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Sanat Ve Yorum(40), 115-123. https://doi.org/10.5152/AI.2022.995335

25650   Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

           32023    32024    26879     29742