Grafik tasarım tarihi, büyük kentlerin ve büyük aktörlerin ön planda olduğu ve yerel aktörlerin
çoğu zaman göz ardı edildiği ulusal bir perspektiften yazılır. Sektörün büyük kentlere kıyasla
gelişmediği taşra bölgelerinde, formal bir sanat veya tasarım eğitimi almayan, mesleği usta-çırak
ilişkisiyle öğrenen ressamlar tarafından yapılan ürünler, dar anlamda yerelin günlük görsel
iletişim ihtiyacını karşılamaktadırlar. Geniş anlamda ise yerelin sosyal, kültürel, ekonomik ve
estetik tercihlerini gözler öne sererek kentlerin görsel kültürünü oluştururlar. Bu nedenle yerelin
görsel kültürüne katkı sunan aktörlerin özgeçmişlerinin ve çalışmalarının belgelenmesi hem
ulusal grafik tasarım tarihinin yetkinleşmesi hem de kentlerin vernakülerine yönelik farkındalığı
artırmak adına önemlidir.
Bu çalışmada, 1940’lardan itibaren Sakarya ilinde unvan levhaları, dükkân tabelaları, cam yazıları,
apartman isimlikleri, duvar yazıları ve film afişleri yaparak adından söz ettiren tabela ressamları
Cemalettin Vural, Osman Nuri Piliççi ve kardeşleri ele alınmıştır. Adı geçen sanatkârların birinci
dereceden akrabalarıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılarak ilgili bilgi ve belgelere ulaşılmış,
yerel grafik tasarım tarihinin yazım çalışmalarına katkı sunması amaçlanmıştır.
Cemalettin Vural fırça tabela fırça tabela ressamı Osman Nuri Piliççi Sakarya
The history of graphic design is written from a national perspective where big cities and prominent
actors are at the forefront and local actors are often ignored. In provincial regions, where
the sector is not as developed as in big cities, products made by artists who do not receive
formal art or design education, and learn the profession through master–apprentice relationships
meet the daily visual communication needs of the local community in a narrow sense. In
a broader sense, they create the visual culture of cities by revealing the locals' social, cultural,
economic, and aesthetic preferences. For this reason, it is essential to document the backgrounds
and works of the actors who contribute to the visual culture of the locality, both for the
competence of the national graphic design history and to increase awareness of the vernaculars
of cities. This study focuses on the sign painters Cemalettin Vural, Osman Nuri Piliççi and his
brothers, who have made a name for themselves by making nameplates, shop signs, window
signages, building signs, wall signs, and movie posters in Sakarya province since the 1940s.
Semi-structured interviews were conducted with the first-degree relatives of the artists above
to access relevant information and documents. It aimed to contribute to writing the history of
local graphic design.
Cemalettin Vural sign painting sign painters Osman Nuri Piliççi Sakarya
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Görsel Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 42 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.