Metin Erksan ve sineması Türk sinema tarihinde kendine has bir yere sahiptir. İlk filmlerinden itibaren
sinemamızda bir dil kurma istenciyle birbirinden farklı yapımlara imza atmıştır. Sıra dışı duruşuyla
ve zihniyle sürekli tartışmaların odağında olan yönetmen, sinema kronolojimize de öncü ya
da popüler tabirle avangart işler bağışlamıştır. Sinemanın icadından bugüne farklı dönemlerde
avangart yani sıra dışı, deneysel, yenilikçi yapımlar sinema serüveninin seyrini değiştirmiştir. Metin
Erksan ve sineması değerlendirilirken yönetmenin estetik ve yenilikçi tavrının daha iyi anlaşılması
için 1973 yılında TRT için yaptığı beş öyküden uyarladığı beş televizyon filmi (Bir İntihar, Geçmiş
Zaman Elbisleri, Hanende Melek, Müthiş Bir Tren ve Sazlık) de dikkati çekmektedir. Sanatçının kendini
daha iyi ifade edebildiği ve maddi kaygı gütmeden “motor” dediği bu filmler hem sinema tarihimiz
açısından hem de Metin Erksan filmografisi açısından dönüm noktasıdır. Çalışmada, Metin
Erksan sineması ve TRT için yaptığı televizyon filmleri incelenirken yönetmenin “öncü” ve “deneysel”
bakış açısına odaklanılacak ve bu bakış açısının televizyon filmlerinde nasıl ortaya çıktığı öykü,
zaman, mekân, sanat yönetimi, oyuncu tercihi ve sinematografi açısından değerlendirilecektir.
Metin Erksan and his movies have a special role in the history of Turkish cinema. Since his first
movies, he has produced different productions which have a language peculiar to him. With his
extraordinary stance and mind, the director has always been the focus of discussions and has presented
avant-garde works to Turkish cinema. Avant-garde, in other words, extraordinary, experimental,
innovative productions have had profound effects in different periods since the invention
of cinema. While evaluating Metin Erksan and his movies, five television movies (Bir İntihar, Geçmiş
Zaman Elbiseleri, Hanende Melek, Müthiş Bir Tren, and Sazlık) which were made for TRT (Turkish
Radio and Television Corporation) in 1973 drew attention in order to understand the director’s
aesthetic and innovative perspective. Metin Erksan made these movies without earning profit.
Moreover, in these movies, he expressed himself successfully. These movies were regarded as the
milestones of Turkish cinema and Metin Erksan’s filmography. This study will focus on the point
of “pioneering” and “experimental” view of Metin Erksan’s movies and television movies he made
for TRT and will be evaluated in terms of story, time, place, art direction, actor preference, and
cinematography of the television movies.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Görsel Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Gönderilme Tarihi | 6 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 42 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.