Fırat ile Dicle nehirleri arasındaki bölgenin adı olan Mezopotamya; Sümer-Akad, Babil ve Asur gibi birçok medeniyete ev sahipliği yapmıştır. Mezopotamya kültürü, ortak bir dinî görüşe dayanır ve tanrı-kralların yönettiği teokratik devletlerden oluşur. Mezopotamya, tarihin sanatla aydınlatıldığı önemli coğrafyalardan biridir. Bu sanat, insanların duygularını ve düşüncelerini yansıtarak, onların dünyası hakkında önemli ipuçları sunar. Sumerlerin yazıyı bulmaları çok önemli bir gelişme olmakla birlikte Mezopotamya’da ki diğer gelişme ve yeniliklerle de Ortadoğu ve Anadolu gibi Eski Çağ toplumlarını etkilemiştir. Sanat ise bu gelişim ve yeniliklerin başında gelmektedir. Göbeklitepe, Kuruçay, Nevali Çori, Çayönü, Hacılar ve Eriha- Jericho gibi merkezler bu sanatının erken dönem örneklerini barındırır. Akbabalar Steli, Ur Standardı, Uruk Warka Vazosu, Naram-Sin Zafer Steli, Aslan Avı Steli gibi sanat eserleri ise barındırdığı tanrı, kral ve kahraman tasvirleriyle konumuz için önemli örnekleri oluşturmuştur. Mezopotamya’nın bu görsel sanatı, binlerce yazılı belgenin aktaramayacağı bilgileri sunması bakımından Eski Çağ tarihi için ayrı bir önem taşımaktadır.
Neolitik Çağ'dan Eski Tunç Çağı'na kadar tanrı ve kahramanların (kral) görüldüğü Mezopotamya sanatında tanrı ve kral kavramlarının sanatta merkezî bir yer tuttuğu görülür. Ancak bu tasvirlerin zamanla geliştiği ve değiştiği de ortadadır. Bu tasvirlere bakıldığında Tanrılar, ruh dünyasını ve inançları temsil ederken, kahramanlar (kral veya imparator) dünyevi gücü simgelediği anlaşılmaktadır. Bu sanat eserlerinde kahramanlar genellikle avcı, savaşçı veya kral olarak betimlenmiştir. Tanrı ya da tanrılık iddiasına kadar uzanan bu kahramanlık, yeni idari güçlerin, ekonomik refahın ve askerî gelişimin bir yansımasıdır.
Mesopotamia, the region between the Euphrates and Tigris rivers, was home to many civilizations such as Sumer-Akkadian, Babylonia, and Assyria. Mesopotamian culture is based on a common religious view and consists of theocratic states ruled first by priest-kings. Mesopotamia is one of the crucial geographies where history is illuminated by art. This art reflects the feelings and thoughts of people and provides important clues about their world. The Sumerians' invention of writing was a significant development, but other developments and innovations in Mesopotamia also affected ancient societies such as the Middle East and Anatolia. Art is at the forefront of these developments and innovations. Centers such as Göbeklitepe, Kuruçay, Nevali Çori, Çayönü, Hacılar, and Eriha-Jericho contain early examples of this art. Works of art such as the Vultures Stele, Ur Standard, Uruk Warka Vase, Naram-Sin Victory Stele, and Lion Hunt Stele are essential examples for our subject with their depictions of gods, kings, and heroes. This visual art of Mesopotamia is essential for the history of the Ancient Age as it provides information that thousands of written documents cannot convey.
In Mesopotamian art, where gods and heroes (kings) are seen from the Neolithic Age to the Early Bronze Age, the concepts of gods and kings occupy a central place in art. However, it is also evident that these depictions developed and changed over time. Looking at these depictions, it is understood that while gods represent the spirit world and beliefs, heroes (king or emperor) symbolize earthly power. In these works of art, heroes are usually depicted as hunters, warriors, or kings. This heroism, which extends to the claim of god or godhood, reflects new administrative powers, economic prosperity, and military development.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar, Görsel Sanatlar (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 44 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.