Postcolonialism is a theoretical framework that deals with the analysis of cultural, social, and political
dynamics in the post-colonial period. This approach, especially in the field of art, examines in depth
issues such as the construction of identities, problems of representation, and power relations, and
investigates the role of art in social transformation. In the context of postcolonial critique, art enables
the visibility of different identities, experiences, and social realities. In this regard, postcolonial art
contributes to the reconstruction of cultural identities and the strengthening of social criticism. Art
challenges the West’s stereotypical representations of the East and other cultures, emphasizing the
dynamic and constantly changing structure of different cultural identities. Artists, while questioning
their own cultural heritage and historical realities in their works, stand against the hegemonic discourses of the West and offer alternative perspectives. These works draw attention to social justice,
inequality, and the traumas experienced by societies in the postcolonial era. Postcolonial art enables
individuals to reconstruct their identities and to question the future by confronting the past. The
main aim of this article is to understand the role of postcolonial art in social transformation through the works of Yinka Shonibare. In the research, both visual analysis and content review methods
were used. In this study, identity, culture, and power relations were addressed through a literature
review and visual analysis of the artist’s works. The findings show that the symbols and themes used
in Shonibare’s works offer a critical narrative against Western colonial discourses and include a call
to confront the past.
art postcolonialism identity construction cultural critique visual narrative
ÖZ
Postkolonyalizm, sömürgecilik sonrası dönemde kültürel, sosyal ve politik dinamiklerin analiziyle
ilgilenen bir teorik çerçevedir. Bu yaklaşım, özellikle sanat alanında, kimliklerin inşası, temsil sorunları ve güç ilişkileri gibi konuları derinlemesine inceleyerek sanatın toplumsal dönüşümdeki rolünü araştırır. Sanat, postkolonyal eleştiri bağlamında farklı kimliklerin, deneyimlerin ve toplumsal
gerçekliklerin görünür kılınmasına olanak tanır. Bu bağlamda, postkolonyal sanat, kültürel kimliklerin yeniden inşasına ve toplumsal eleştirinin güçlendirilmesine katkıda bulunur.Sanat, Batı’nın
Doğu’ya ve diğer kültürlere yönelik stereotipik temsillerine meydan okuyarak, farklı kültürel kimliklerin dinamik ve sürekli değişen yapısını vurgular. Sanatçılar, eserlerinde kendi kültürel miraslarını ve tarihsel gerçekliklerini sorgularken, Batı’nın hegemonik söylemlerine karşı durmakta ve
alternatif bakış açıları sunmaktadır. Bu eserler, sosyal adalet, eşitsizlik ve sömürgecilik sonrası toplumların yaşadığı travmalara dikkat çekmektedir. Postkolonyal sanat, bireylerin kimliklerini yeniden
inşa etmelerine ve geçmişle yüzleşerek geleceği sorgulamalarına olanak tanır. Bu makalenin temel
amacı, Yinka Shonibare’nin eserleri üzerinden postkolonyal sanatın toplumsal dönüşümdeki rolünü
anlamaktır. Araştırmada görsel analiz ve içerik incelemesi yöntemleri bir arada kullanılmıştır. Bu
araştırmada, literatür taraması ve sanatçının eserlerine yönelik görsel analiz yoluyla kimlik, kültür
ve güç ilişkileri ele alınmıştır. Elde edilen bulgular, Shonibare’nin eserlerinde kullanılan sembol ve
temaların, Batı’nın kolonyal söylemlerine karşı eleştirel bir anlatı sunduğunu ve geçmişle yüzleşme çağrısı içerdiğini göstermektedir. Shonibare’nin eserlerinde kullanılan kumaşlar, bu bağlamda,
hem sömürgecilik tarihine hem de kültürel kimliklerin melez doğasına bir gönderme niteliğindedir.
Shonibare’nin eserleri, postkolonyal sanatın eleştirel gücünü gözler önüne sermektedir. Bu eserler, izleyicilere hem geçmişle yüzleşme ve toplumsal adaletsizlikleri sorgulamasını hem de kültürel
kimliklerin yeniden inşasına katkıda bulunduğu sonucuna varılmıştır.
sanat postkolonyalizm kimlik inşası kültürel eleştiri görsel anlatı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Güzel Sanatlar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 26 Ağustos 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 11 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 46 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.