Bu çalışmada Kars Müzesi’nde sergilenen Orta Çağ’a ait bir grup sırlı seramik ele alınmıştır. Bu eserler 1965-1966 yıllarında Ani Örenyeri kazılarından çıkarılmış olan sırlı seramikler ile 1967 yılında Paşaçayırı ve merkez ilçede inşa edilecek olan 30 Ekim Ortaokulu’nun temel kazısı sırasında çıkarılmış eserlerden oluşmaktadır. Orta Çağ’da Anadolu seramik sanatının erken örneklerinden oluşan bu eserler genel olarak 11-13. yüzyılda bölgede yaşamış olan Bagratlı, Bizans, Büyük Selçuklu ve Gürcü dönemine tarihlendirilmektedir. Kâse, tabak, çanak, testi ve matara gibi farklı türden oluşan bu eserlerin sadece bazıları daha önce Ani seramikleri kapsamında ve Selçuklu seramikleri adlı çalışmada bezeme ve kompozisyon açısından değerlendirilmiştir. Bu çalışmada ise teşhir bölümündeki mutfak kaplarından oluşan sırlı seramiklerin tamamı ele alınmıştır. Eserlerin, müzede kayıtlı olan envanter bilgileri doğrultusunda müzeye geliş tarihleri ve yerleri belirlenmiştir. Eserler tekniklerine göre gruplandırılarak hamur, form ve süsleme özellikleri bakımından değerlendirilmiş form ve desen çizmleri yapılmıştır. Eserler sahip oldukları özellikler doğrultusunda Bagratlı, Bizans, Gürcü, Büyük Selçuklu, Anadolu Selçulu dönemi ve çevre kültürler olan İran ve Suriye örnekleri karşılaştırılarak benzer farklı özellikleri ortaya konulmaya çalışılmıştır. Kars Müzesi’nde sergilenen bu eserlerden sgraffito, slip ve terk renk sırlı seramikler, Bagratlı, Bizans, Gürcü, Büyük Selçuklu ve Anadolu’da yaygın olarak üretilmekteyken İran’da Büyük Selçuklu’nun seramik sanatında zirve yaptığı lüster tekniği ile yine İran, Suriye (Rakka) ve Anadoluda İslam ustaları tarafından üretildiği bilinen turkuaz sıraltı tekniğindeki örneklere Bagraftlı, Bizans ve Gürcü dönemi seramiklerinde pek fazla rastlanmamaktadır. İran’da İslam ustaları sırlı seramik sanatını geliştirerek çok kısa sürede sır tekniklerinin önemli buluşlarını ortaya koyarken, belirli teknikler dışına çıkamamış ve kendine has bir teknik geliştiremediği gibi İslam seramik sanatının da etkisinde kalmış olan Bagratlı, Gürcü ve Bizans seramik sanatı Büyük Selçuklu seramik sanatının gerisinde kalmıştır. Ayrıca bahsedilen kültürlerin şehirde yaşadıkları süreç, şehrin ekonomik ve ticari durumu da değerlendirildiğinde Kars Müzesi’nde sergilenen sırlı sereamiklerin birçoğunun Büyük Selçuklu dönemine ait olduğu söylenebilir.
This study focuses on a group of glazed ceramics from the Middle Age exhibited in the ceramics section of the Kars Museum. These artifacts consist of glazed ceramics excavated during the 1965-1966 excavations at Ani Ruins and artifacts excavated in 1967 during the excavation of the foundations of Paşaçayırı and the 30 October Secondary School to be built in the central district of Kars. These early examples of medieval Anatolian ceramic art are generally dated to the Armenian, Byzantine, Great Seljuk and Georgian periods of the 11th-13th centuries. Only some of these artifacts, including bowls, plates, jugs and flasks, have been previously evaluated in terms of decoration and composition within the scope of Ani ceramics and in the study titled Seljuk ceramics. In this study, all of the glazed ceramics consisting of kitchen utensils in the exhibition section were analyzed. The dates and locations of the artifacts were determined in line with the inventory information recorded in the museum. The artifacts were grouped according to their techniques and evaluated in terms of paste, form and ornamentation features and form and pattern drawings were made. In line with their characteristics, the works were compared with Armenian, Byzantine, Georgian, Great Seljuk, Anatolian and neighboring cultures of Iran and Syria in order to reveal their similar and different characteristics. While sgraffito, slip and abandon-colored glazed ceramics were widely produced in Armenian, Byzantine, Georgian, Great Seljuk and Anatolian periods, the luster technique in Iran, where the Great Seljuks reached the peak of ceramic art, and the turquoise underglaze technique, which is known to have been produced by Islamic masters in Iran, Syria (Raqqa) and Anatolia, are not commonly encountered in Armenian, Byzantine and Georgian ceramicsWhile Islamic masters in Iran developed the art of glazed ceramics and made important discoveries in glaze techniques in a very short time, Armenian, Georgian and Byzantine ceramic art, which could not go beyond certain techniques and could not develop a unique technique, and which was also influenced by Islamic ceramic art, could not reach the level reached by the Great Seljuk ceramic art.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | El Sanatları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 20 Eylül 2025 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 16 Haziran 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 46 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.