Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YARATICI KODLAMANIN DİNAMİK DÜNYASINDA SANATSAL ÜRETİM

Yıl 2025, Sayı: 46, 138 - 146, 24.09.2025
https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1630092

Öz

İletişim ve teknolojiye dair gelişmelerle ortaya çıkan yazılım ve bilişime dayalı yeni araçlar, gündelik hayatta kullanılmakta ve insanın yaşamını dönüştüren bir hale bürünmektedir. Bilgisayar teknolojilerinde meydana gelen bu gelişmeler, sanat ve tasarım alanlarında da yeni ifade araçlarının oluşmasını sağlamıştır. Bu durumun bir sonucu olarak farklı alanlarda çalışan sanatçı ve tasarımcıların sanatsal ifadelerini ortaya koyarken kullandığı araçların dijital bir dönüşümü de söz konusu olmaktadır.
İleri bilgisayar teknolojilerine ulaşmada bir araç olarak kullanılan kodlama, geçmişte bilgisayar teknolojilerine erişmenin zorluğu neticesinde bilim insanlarının estetik kaygılarla oluşturduğu çalışmalarla sanatsal ifade amacıyla kullanılmıştır. Bilgisayar, matematik, mühendislik ve mimarlık alanlarında işlevsel olarak bir sorun çözme amaçlı kullanılan kodlama, gerçek amacı dışında sanatsal ifadenin bir sunumu olarak da kullanılmaktadır. Yaratıcı kodlama olarak tanımlanan bu kavram, kod tabanlı sanatsal uygulamalar için tercih edilen ve farklı disiplinlerin bir arada çalışmasını mümkün kılan bir unsur olarak literatürde yer almaktadır. Yaratıcı kodlama, kodu sanatsal ifadenin ortaya koyulması için bir araç olarak kullanırken aynı zamanda bilgisayarı da sanatsal ifadenin oluşturulduğu bir ortam olarak yansıtmaktadır. Yaratıcı kodlama grafik tasarımda, tasarımcıların fikirlerini ürüne dönüştürmede bir araç olarak kullanılmaktadır. Yaratıcı kodlama, grafik tasarımcılara iş yürütme süreçlerinde kolaylık sağlarken diğer taraftan çalışmalarına farklı değişkenler ve özellikler kazandırmayı mümkün kılmaktadır. Çalışmada literatür tarama yöntemi kullanılarak elde edilen veriler doğrultusunda öncelikle sanatsal dışavurum için bir ortam olarak kullanılan bilgisayar, kod ve yaratıcı kod kavramları üzerinde durulmakta ve bu kavramın sanata ve grafik tasarıma yansımaları üzerine odaklanılmaktadır. Dijitalleşmenin bir sonucu olarak sanatı ve grafik tasarımı dönüştüren bu yeni dinamik ifade dilinin, insanoğlunun dünyayı kavrayış şeklini de etkilediği düşünülmekte ve dünyadaki bu değişimin yeniden anlamlandırmasında yaratıcı kodlamanın önemli olduğu düşüncesi vurgulanmaktadır.

Kaynakça

  • Avcı Tuğal, S. (2018). Oluşum süreci içinde dijital sanat.Hayalperest Yayınevi.
  • Aytekin, A., Sönmez Çakır, F., Yücel, Y. B., & Kulaözü, İ. (2018). Geleceğe yön veren kodlama bilimi ve kodlama öğrenmede kullanılabilecek bazı yöntemler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 24-41.
  • Chibalashvili, A., Sauchuk, I., Olianina, S., Shalinskyi, I., & Korenyuk, Y. (2023). Creative coding as a modern art tool. Brain.Broad Research in Artificial Intelligence And Neuroscience, 115-127. http://doi.org/10.18662/brain/14.2/447
  • Conrad, D. (2023). Graphic design in the post-digital age a survey of practices fuelled by creative coding.Set Margins’ Publications .
  • Demirer, V., & Sak, N. (2016). Dünyada ve Türkiye’de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 521-546.
  • Hansen, S. (2019). Public class graphic design implements code (Yes, but how?) An investigation towards bespoke creative coding programming courses in graphic design education . Aarhus University.
  • Heller, S., & Womack, D. (2008). Becoming a digital designer.John Wiley&Son.
  • Lupton, E., & Phillips, J. (2008). Graphic design the new basics.Princeton Architectural Press.
  • Maeda, J. (2004). Creative code.Thames&Hudson.
  • Meggs, P., & Purwis, A. (2012). Megg’s history of graphic design .John Wiley & Sons.
  • Mitchell, M., & Bown, O. (2013). Towards a creativity support tool in processing : understanding the needs of creative coders. In Proceedings of the 25thAustralian Computer - Human Interaction Conference:Augmentation,Application, Innovation,Collaboration (OzCHI’13). (s. 143-146). New York: Association for Computing Machinery.https://doi.org/10.1145/2541016.2541096
  • Müller, B. (2009). VisualPoetry - generative graphic design for po145etry on the road. In ACM SIGGRAPH 2009 Art Gallery (SIGGRAPH ‘09). (s. 1). Association for Computing Machinery.http://doi.org/10.1145/1667265.1667310
  • Noll, A. (1970). Art ex machine. IEEE Student Journal, 10-14.
  • Noll, A. (1994). The beginnings of computer art in the United States:A memoir. The MIT Press, 39-44.
  • Paul, C. (2008). Dijital art.Thames & Hudson.
  • Reas, C., & Fry, B. (2014). Processing a programming handbook for visual designers and artists.The MIT Press.
  • Reas, C., & McWilliams, C. (2010). Form + code in design, art and architecture. Princeton Architectural Press.
  • Richardson, A. (2016). Data driven graphic design: creative coding for visual communication .Bloomsbury Publishing Plc.
  • Shim, K. (2020). Computational approach to graphic design. The International Journal of Visual Design, 14(1), 1- 10.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakça
  • Müller, B. (2006, Ocak 28). Poetry on the Road 2006. https://esono.com/boris/projects/poetry06/: https://esono.com/boris/projects/poetry06/ adresinden alındı.
  • Görsel Kaynakça Görsel 1. https://www.nybooks.com/articles/2023/06/22/art-or-research/
  • Görsel 2. https://collections.vam.ac.uk/item/O152650/walk-through-raster-print-nake-frieder/
  • Görsel 3. https://www.piyon.co/issue-1/ai-production-as-art/
  • Görsel 4. https://dam.org/museum/artists_ui/artists/molnar-vera/des-ordres/
  • Görsel 5. https://cs.calvin.edu/courses/idis/110/vnorman/02software/processing/processingExercise.html
  • Görsel 6. https://archive.p5js.org/get-started/
  • Görsel 7. https://dribbble.com/shots/2015254-The-Reactive-Square-1995
  • Görsel 8. https://medium.com/@ramandpe/the-reactive-books-56c897f5859b
  • Görsel 9. https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/225467
  • Görsel 10. https://www.sfmoma.org/read/flying-letters/
  • Görsel 11. https://www.sfmoma.org/artwork/99.552.A-C/
  • Görsel 12. https://www.esono.com/boris/projects/poetry06/
  • Görsel 13. https://www.esono.com/boris/projects/poetry06/

ARTISTIC PRODUCTION IN THE DYNAMIC WORLD OF CREATIVE CODING

Yıl 2025, Sayı: 46, 138 - 146, 24.09.2025
https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1630092

Öz

New tools based on software and informatics, which have emerged with developments in communication and technology, are used in daily life and are transforming people's lives. These developments in computer technologies have enabled the creation of new means of expression in the fields of art and design. As a result of this situation, there is a digital transformation of the tools used by artists and designers working in different fields to express their artistic expressions.
Coding, which is used as a tool to reach advanced computer technologies, has been used for artistic expression in the past, with works created by scientists with aesthetic concerns, as a result of the difficulty of accessing computer technologies. Coding, which is used functionally to solve a problem in the fields of computers, mathematics, engineering and architecture, is also used as a presentation of artistic expression other than its real purpose. This concept, defined as creative coding, is included in the literature as an element that is preferred for code-based artistic applications and enables different disciplines to work together. While creative coding uses the code as a tool to reveal artistic expression, it also reflects the computer as an environment in which artistic expression is created. Creative coding is used in graphic design as a tool to transform designers' ideas into products. This new language provides a transformation in graphic design that preserves the essence of design. While creative coding provides convenience to graphic designers in their work execution processes, it also makes it possible to add different variables and features to their work. In line with the data obtained using the literature review method, the study primarily focuses on the concepts of computer, code and creative code, which are used as a medium for artistic expression, and focuses on the reflections of this concept on art and graphic design. It is thought that this new dynamic expression language, which transforms art and graphic design as a result of digitalization, also affects the way human beings understand the world, and the idea that creative coding is important in reinterpreting this change in the world is emphasized.

Kaynakça

  • Avcı Tuğal, S. (2018). Oluşum süreci içinde dijital sanat.Hayalperest Yayınevi.
  • Aytekin, A., Sönmez Çakır, F., Yücel, Y. B., & Kulaözü, İ. (2018). Geleceğe yön veren kodlama bilimi ve kodlama öğrenmede kullanılabilecek bazı yöntemler. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 24-41.
  • Chibalashvili, A., Sauchuk, I., Olianina, S., Shalinskyi, I., & Korenyuk, Y. (2023). Creative coding as a modern art tool. Brain.Broad Research in Artificial Intelligence And Neuroscience, 115-127. http://doi.org/10.18662/brain/14.2/447
  • Conrad, D. (2023). Graphic design in the post-digital age a survey of practices fuelled by creative coding.Set Margins’ Publications .
  • Demirer, V., & Sak, N. (2016). Dünyada ve Türkiye’de programlama eğitimi ve yeni yaklaşımlar. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 521-546.
  • Hansen, S. (2019). Public class graphic design implements code (Yes, but how?) An investigation towards bespoke creative coding programming courses in graphic design education . Aarhus University.
  • Heller, S., & Womack, D. (2008). Becoming a digital designer.John Wiley&Son.
  • Lupton, E., & Phillips, J. (2008). Graphic design the new basics.Princeton Architectural Press.
  • Maeda, J. (2004). Creative code.Thames&Hudson.
  • Meggs, P., & Purwis, A. (2012). Megg’s history of graphic design .John Wiley & Sons.
  • Mitchell, M., & Bown, O. (2013). Towards a creativity support tool in processing : understanding the needs of creative coders. In Proceedings of the 25thAustralian Computer - Human Interaction Conference:Augmentation,Application, Innovation,Collaboration (OzCHI’13). (s. 143-146). New York: Association for Computing Machinery.https://doi.org/10.1145/2541016.2541096
  • Müller, B. (2009). VisualPoetry - generative graphic design for po145etry on the road. In ACM SIGGRAPH 2009 Art Gallery (SIGGRAPH ‘09). (s. 1). Association for Computing Machinery.http://doi.org/10.1145/1667265.1667310
  • Noll, A. (1970). Art ex machine. IEEE Student Journal, 10-14.
  • Noll, A. (1994). The beginnings of computer art in the United States:A memoir. The MIT Press, 39-44.
  • Paul, C. (2008). Dijital art.Thames & Hudson.
  • Reas, C., & Fry, B. (2014). Processing a programming handbook for visual designers and artists.The MIT Press.
  • Reas, C., & McWilliams, C. (2010). Form + code in design, art and architecture. Princeton Architectural Press.
  • Richardson, A. (2016). Data driven graphic design: creative coding for visual communication .Bloomsbury Publishing Plc.
  • Shim, K. (2020). Computational approach to graphic design. The International Journal of Visual Design, 14(1), 1- 10.
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
  • İnternet Kaynakça
  • Müller, B. (2006, Ocak 28). Poetry on the Road 2006. https://esono.com/boris/projects/poetry06/: https://esono.com/boris/projects/poetry06/ adresinden alındı.
  • Görsel Kaynakça Görsel 1. https://www.nybooks.com/articles/2023/06/22/art-or-research/
  • Görsel 2. https://collections.vam.ac.uk/item/O152650/walk-through-raster-print-nake-frieder/
  • Görsel 3. https://www.piyon.co/issue-1/ai-production-as-art/
  • Görsel 4. https://dam.org/museum/artists_ui/artists/molnar-vera/des-ordres/
  • Görsel 5. https://cs.calvin.edu/courses/idis/110/vnorman/02software/processing/processingExercise.html
  • Görsel 6. https://archive.p5js.org/get-started/
  • Görsel 7. https://dribbble.com/shots/2015254-The-Reactive-Square-1995
  • Görsel 8. https://medium.com/@ramandpe/the-reactive-books-56c897f5859b
  • Görsel 9. https://www.brooklynmuseum.org/opencollection/objects/225467
  • Görsel 10. https://www.sfmoma.org/read/flying-letters/
  • Görsel 11. https://www.sfmoma.org/artwork/99.552.A-C/
  • Görsel 12. https://www.esono.com/boris/projects/poetry06/
  • Görsel 13. https://www.esono.com/boris/projects/poetry06/
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Güzel Sanatlar
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşegül Sezer 0000-0002-2117-7820

Erken Görünüm Tarihi 20 Eylül 2025
Yayımlanma Tarihi 24 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 30 Ocak 2025
Kabul Tarihi 12 Eylül 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 46

Kaynak Göster

APA Sezer, A. (2025). YARATICI KODLAMANIN DİNAMİK DÜNYASINDA SANATSAL ÜRETİM. Sanat ve Yorum(46), 138-146. https://doi.org/10.47571/sanatyorum.1630092

25650   Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.                                                                34400                   34334                            

           32023    32024    26879     29742