İnceleme Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’ de Sağlık Alanında Yapılan Stratejik Yönetim İle İlgili Araştırma Sonuçlarının Hemşirelik Perspektifinden Değerlendirilmesi

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 51 - 59, 03.01.2019

Öz

Strateji
geleceği ele almak garantilemek adına oluşturulan düşünce ve faaliyetlerin bütününe
denir. Globalleşen dünya da sağlık hizmetlerinde rekabetin artması bu alanda da
stratejik yönetimi önemli bir olgu haline getirmektedir. Gelişen teknoloji,
tedavi hizmetlerine ayrılan kaynakların tüm sağlık harcamaları içinde payının
yüksek olması ve sosyal güvenlik kurumlarının ödeme problemleri yaşaması,
tedavi hizmetlerinin maliyetleri düşürmesini ve kaynakları verimli kullanmasını
zorunlu hale getirmiştir. Bu da stratejik yönetime duyulan ihtiyacı
arttırmıştır. Hemşirelerinde tedavi hizmetlerinde 24 saat görevli insan kaynağı
olduğu düşünüldüğünde tedavi hizmetlerinin kalitesinin artması ve maliyetinin
düşürülmesi adına stratejik yönetime daha çok önem vermesi gerekmektedir. Bu makale
sağlık alanında stratejik yönetim ile ilgili yapılmış olan çalışma sonuçlarının
literatür ışığında hemşirelik perspektifinden değerlendirilmesi amaçlanmıştır.
Tedavi hizmetlerinde en kalabalık insan gücünü oluşturan hemşirelik mesleğinin
de stratejik yönetim olgusuna eğilmesi ve bu konuda daha çok çalışmalar yapması
gerekmektedir.

Kaynakça

  • Akbolat, M. Ve Isık, O. (2012). Hastanelerde rekabet stratejileri ve performans. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1):401-424.Altay A. (2007). Sağlık hizmetlerinin sunumunda yeni acılımlar ve türkiye acısından değerlendirilmesi, Sayıstay Dergisi,64:33-58.Barca, M. Akdeve, E., Balay, G. İ. (2013). Türkiye sağlık turizm sektörünün analizi ve strateji önerileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3):64-92Başol, E.(2015). Gelişmekte olan ülkelerde strateji: Sağlık sisteminde sevk zinciri. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8): 128-140Bayın, G. (2014). Sistem yaklaşımı bakış açısıyla sağlık kurumlarında dış çevre analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2): 99-120Can, E. ve Eroğlu, S. (2016). Türkiye’deki özel hastaneler için küresel pazara giriş stratejileri üzerine bir model önerisi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2(3):2149-6161Chahal, H., Kumari, N. (2011). Evaluating Customer Relationship Dynamics in Healthcare Sector through Indoor Patients’ Judgement. Management Research Review, 34 (6), 626-648.Cho D.-S. and Moon H.-C., (2005). National competitiveness: ımplications for different groups and strategies. International Journal Of Global Business And Competitiveness, 1(1):1-11.Doğan F. İ., Bakan, İ., Hayva, S. (2017). Sağlık sektörunun temel aktörleri olan hastanelerde rekabet stratejilerinin kaliteye etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi.16(62): 817-835Godin S. Mor Inek, Cev. Oya Gürbahce, İstanbul: Elma Yayınevi, 2003. Kandemir, A., Uğurluoğlu, Ö. (2017). Sağlık kurumları yönetimi literatüründe stratejik yönetim üzerine yürütülen çalışmaların içerik analizi ile incelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20 (1), 49-68. Retrieved from: http://dergipark.gov.tr/hacettepesid/issue/39649/469331Karahan A. ve Lamba M. (2009). Toplam kalite yönetimi çalışmalarının hasta memnuniyetsizliğine etkileri: hasta hakları örneği, Edit: Harun KIRILMAZ, Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi, Bildiriler Kitabı, Ankara, 2:339-346.Kayral, H. İ. ve Beylik, U.(2016). Kurumsal yönetim standartları ağırlıklandırılmış kalite analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(1):208-222Kayral, H. İ. (2015). Hizmet Kalitesi ve Sağlık Hizmetlerinde Çok Boyutlu Kalite, Detay Yayıncılık: Ankara Kördeve, M. (2018). Hastanelerde stratejik yönetim swot analizi: özel bir hastane uygulaması. Sağlık Yönetimi Dergisi, 2 (1), 67-78. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/saglik/issue/38403/445531Macmillan, H., Tampoe, M. (2000). Strategic Management. New York: Oxford University Pres.Porter, M.E., (2008). Rekabet Stratejileri, Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri, Cev. Gülen Ulubilgen, Sistem Yayıncılık :İstanbulSaylı, H., Kurt, M. ve Baytok, A. (2006). Şebeke (Network) Organizasyon yapılarının rekabet gücü kazandırma rolü ve afyonkarahisar mermer sektöründe bir uygulama örneği. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 16:31-46.Soylu Y. ve İleri H. (2010) Hastanelerde Stratejik Yönetim Uygulamaları Selçuk Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi 13(1-2): 79-96.Swayne, Linda E., Duncan, W. Jack & Ginter, Peter M. (2006). Strategic Management of Health Care Organization. Fifth edition, Blackwell Publishing.Ülgen H., Mirze K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul: Literatür Yayınları

Evaluation Results of Strategic Management Research Made Related Health Fields in Turkey By Nursing Perspective

Yıl 2019, Cilt: 1 Sayı: 1, 51 - 59, 03.01.2019

Öz

The strategy is called
the whole of thought and activities created to guarantee the future. Increasing
competition in health services in the globalizing world also makes strategic
management an important fact in this field. Emerging technology, the allocation
of resources allocated to treatment services in all of the health expenditures and
the social security institutions to have problems in payment, reduce the costs
of treatment services and make it necessary to use resources efficiently. These
have increased the need for strategic management. Considering that the nurses
are the 24-hour human resources in the treatment services, they need to give
more importance to the strategic management in order to increase the quality of
the treatment services and to reduce the cost. This article aims to evaluate
the results of the study related to strategic management in the field of health
from the perspective of nursing in the light of literature.  The nursing profession, which constitutes the
most crowded manpower in treatment services, needs to focus on strategic
management and to do more studies on this subject.

Kaynakça

  • Akbolat, M. Ve Isık, O. (2012). Hastanelerde rekabet stratejileri ve performans. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1):401-424.Altay A. (2007). Sağlık hizmetlerinin sunumunda yeni acılımlar ve türkiye acısından değerlendirilmesi, Sayıstay Dergisi,64:33-58.Barca, M. Akdeve, E., Balay, G. İ. (2013). Türkiye sağlık turizm sektörünün analizi ve strateji önerileri. İşletme Araştırmaları Dergisi, 5(3):64-92Başol, E.(2015). Gelişmekte olan ülkelerde strateji: Sağlık sisteminde sevk zinciri. Balkan Sosyal Bilimler Dergisi, 4(8): 128-140Bayın, G. (2014). Sistem yaklaşımı bakış açısıyla sağlık kurumlarında dış çevre analizi. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 4(2): 99-120Can, E. ve Eroğlu, S. (2016). Türkiye’deki özel hastaneler için küresel pazara giriş stratejileri üzerine bir model önerisi. Uluslararası Sağlık Yönetimi ve Stratejileri Araştırma Dergisi, 2(3):2149-6161Chahal, H., Kumari, N. (2011). Evaluating Customer Relationship Dynamics in Healthcare Sector through Indoor Patients’ Judgement. Management Research Review, 34 (6), 626-648.Cho D.-S. and Moon H.-C., (2005). National competitiveness: ımplications for different groups and strategies. International Journal Of Global Business And Competitiveness, 1(1):1-11.Doğan F. İ., Bakan, İ., Hayva, S. (2017). Sağlık sektörunun temel aktörleri olan hastanelerde rekabet stratejilerinin kaliteye etkisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi.16(62): 817-835Godin S. Mor Inek, Cev. Oya Gürbahce, İstanbul: Elma Yayınevi, 2003. Kandemir, A., Uğurluoğlu, Ö. (2017). Sağlık kurumları yönetimi literatüründe stratejik yönetim üzerine yürütülen çalışmaların içerik analizi ile incelenmesi. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 20 (1), 49-68. Retrieved from: http://dergipark.gov.tr/hacettepesid/issue/39649/469331Karahan A. ve Lamba M. (2009). Toplam kalite yönetimi çalışmalarının hasta memnuniyetsizliğine etkileri: hasta hakları örneği, Edit: Harun KIRILMAZ, Uluslararası Sağlıkta Performans ve Kalite Kongresi, Bildiriler Kitabı, Ankara, 2:339-346.Kayral, H. İ. ve Beylik, U.(2016). Kurumsal yönetim standartları ağırlıklandırılmış kalite analizi. İşletme Araştırmaları Dergisi, 8(1):208-222Kayral, H. İ. (2015). Hizmet Kalitesi ve Sağlık Hizmetlerinde Çok Boyutlu Kalite, Detay Yayıncılık: Ankara Kördeve, M. (2018). Hastanelerde stratejik yönetim swot analizi: özel bir hastane uygulaması. Sağlık Yönetimi Dergisi, 2 (1), 67-78. Retrieved from http://dergipark.gov.tr/saglik/issue/38403/445531Macmillan, H., Tampoe, M. (2000). Strategic Management. New York: Oxford University Pres.Porter, M.E., (2008). Rekabet Stratejileri, Sektör ve Rakip Analizi Teknikleri, Cev. Gülen Ulubilgen, Sistem Yayıncılık :İstanbulSaylı, H., Kurt, M. ve Baytok, A. (2006). Şebeke (Network) Organizasyon yapılarının rekabet gücü kazandırma rolü ve afyonkarahisar mermer sektöründe bir uygulama örneği. Dumlupınar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 16:31-46.Soylu Y. ve İleri H. (2010) Hastanelerde Stratejik Yönetim Uygulamaları Selçuk Üniversitesi Meram Tıp Fakültesi Örneği. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi 13(1-2): 79-96.Swayne, Linda E., Duncan, W. Jack & Ginter, Peter M. (2006). Strategic Management of Health Care Organization. Fifth edition, Blackwell Publishing.Ülgen H., Mirze K. (2004). İşletmelerde Stratejik Yönetim, İstanbul: Literatür Yayınları
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bircan Kara

Yayımlanma Tarihi 3 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 19 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kara, B. (2019). Türkiye’ de Sağlık Alanında Yapılan Stratejik Yönetim İle İlgili Araştırma Sonuçlarının Hemşirelik Perspektifinden Değerlendirilmesi. Sağlık Ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 1(1), 51-59.


Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC 4.0 ) International License kapsamında lisanslanmıştır. 

Bu lisansın bir kopyasını görüntülemek için http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ adresini ziyaret edin.