Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Sağlık Yönetimi Öğrencilerinin Finansal Davranış ve Finansal Tutum Düzeylerinin Belirlenmesi: KTÜ Örneği

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 145 - 152, 30.06.2021

Öz

Amaç: Toplumun geleceği olarak görülen üniversite öğrencileri, finansal sistemlerin sürdürülebilirliği için ayrı bir öneme sahiptir. Finansal davranış ve finansal tutum, bireylerin ekonomik açıdan güçlenmesi, finansal sistemlerin sürdürülebilirliğinin sağlanması ve ekonomik sistemlerin sağlıklı işleyişi için gerekli olduğu düşünülmektedir. Bu nedenle finansal okuryazarlık, davranış ve tutum düzeylerinin ölçülmesi politika ve strateji geliştirmek için önem kazanmaktadır. Bu doğrultuda yapılan çalışmada Karadeniz Teknik Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sağlık Yönetimi Bölümü’nde öğrenim gören katılımcıların finansal davranış ve finansal tutum düzeyleri ölçülmeye çalışılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Çalışmada finansal davranış ölçeği ve finansal tutum ölçeği kullanılmıştır. Çalışmaya Sağlık Yönetimi programında öğrenim gören 189 öğrenci katılmıştır. Elde edilen verilerin analizi için tanımlayıcı istatistiksel yöntemler kullanılmıştır ve değişken arasındaki farkı belirlemek için T testi ve ANOVA testi yapılmıştır. Finansal davranış ve finansal tutum arasındaki ilişkiyi belirlemek için Pearson Korelasyon testi yapılmıştır.
Bulgular ve Sonuç: Çalışmada öğrencilerin finansal davranış puan ortalamalarının (x̄=61,58) iyi düzeyde; finansal tutum puan ortalamalarının (x̄=28,45) orta düzeyde olduğu görülmüştür. Ayrıca finansal davranış puanı ile finansal tutum puanı arasında (r=0,437) pozitif yönlü anlamlı doğrusal bir ilişkiye rastlanmıştır. Finansal davranış ve tutum düzeylerinin, yaşam kalitesini artırmak ve finansal sistemin sürdürülebilirliği için daha yüksek düzeyde olması gerektiği düşünülmüş, geliştirilecek strateji ve politikalar için önerilerde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Acaravcı, S. K., & Bediroğlu, K. (2019). Finansal Okuryazarlık: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Üzerine Uygulama. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 7(2), 30-51.
  • Agarwal, S., Driscoll, J. C., Gabaix, X., & Laibson, D. (2009). The age of reason: Financial decisions over the life cycle and implications for regulation. Brookings Papers on Economic Activity, 2009(2), 51-117.
  • Ansong, A., & Gyensare, M. A. (2012). Determinants of university working-students' financial literacy at the University of Cape Coast, Ghana. International Journal of Business and Management, 7(9), 126.
  • Askew, A., Georıng, M., Rysdahl, I., Smith, C., & Wang, L. (2013). Financial Literacy And Perceptions Of Post-College Life Of Undergraduates. St. Olaf College. Retrieved from https://wp.stolaf.edu/sociology/files/2013/06/Fianancial-Literacy-and-Perceptions-of-Post-College-Life-of-Undergraduates.pdf
  • Atkinson, A., & Messy, F.-A. (2012). Measuring financial literacy: Results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) pilot study.
  • Barmaki, N. (2015). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi örneği. (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Britt, S. L., Ammerman, D. A., Barrett, S. F., & Jones, S. (2017). Student loans, financial stress, and college student retention. Journal of Student Financial Aid, 47(1), 3.
  • Calvet, L. E., Campbell, J. Y., & Sodini, P. (2007). Down or out: Assessing the welfare costs of household investment mistakes. Journal of Political Economy, 115(5), 707-747.
  • Chen, H., & Volpe, R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial services review, 7(2), 107-128.
  • Clarke, M. C., Heaton, M. B., Israelsen, C. L., & Eggett, D. L. (2005). The acquisition of family financial roles and responsibilities. Family and Consumer Sciences Research Journal, 33(4), 321-340.
  • Contuk, F. Y. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık durumunu etkileyen faktörler üzerine bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi(77), 115-136.
  • Delaune, L. D., Rakow, J. S., & Rakow, K. (2010). Teaching financial literacy in a co-curricular service-learning model. Journal of Accounting Education, 28(2), 103-113.
  • Ergün, B., Şahin, A., & Ergin, E. (2014). Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Journal of International Social Research, 7(34).
  • Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği. (12 Eylül 2020). Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği Hakkında. . Retrieved from https://www.fo-der.org/foder-hakkinda/ Government Accaounting Office. (18 Eylül 2020). Highlights Of A Gao Forum: The Federal Government’s Role In Improving Financial Literacy Retrieved from https://www.gao.gov/new.items/d0593sp.pdf
  • Karadeniz, E., Koşan, L., Geçgin, E., & Beyazgül, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Analizi: Kafkas Üniversitesi Sarıkamış Kampüsünde Bir Araştırma. Celal Bayar University Journal of Social Sciences/Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2).
  • Kılıç, Y., Ata, H. A., & Seyrek, İ. H. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi(66), 129-150.
  • Kocabıyık, T., & Teker, T. (2018). Finansal Okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 117-144.
  • Nash, J. (16 Eylül 2020). Adult Financial Literacy in Australia 2011. Retrieved from https://www.anz.com.au/content/dam/anzcomau/documents/pdf/aboutus/wcmmigration/2011-Adult-Financial-Literacy-Full.pdf.pdf
  • National Educators Council. (11 Eylül 2020). “What is financial literacy?”. Retrieved from www.financialeducatorscouncil.org/financial-literacy-definition/
  • Sarigül, H. (2014). A Survey of Financial Literacy Among University Students. Journal of Accounting & Finance, 17(64), 207-224.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics (Sixth edition). Harlow, Essex: Pearson Education.
  • Volpe, R. P., Chen, H., & Pavlicko, J. J. (1996). Personal investment literacy among college students: A survey. Financial Practice and Education, 6(2), 86-94.

Determining the Financial Behavior and Financial Attitude of Health Management Students: The Case of KTU

Yıl 2021, Cilt: 3 Sayı: 2, 145 - 152, 30.06.2021

Öz

Objective: University students, who are seen as the future of society, have a special importance for the sustainability of financial systems. Financial behavior and financial attitudes are considered necessary for the economic empowerment of individuals, ensuring the sustainability of financial systems and healthy functioning of economic systems. Therefore, measuring levels of financial literacy, behavior and attitude is important for developing policy and strategy. It is also true that university students, who are seen as the future of society, have a different importance in this regard. In this respect, the financial behavior and financial attitude levels of the participants studying in the Health Management department of Karadeniz Technical University Faculty of Health Sciences were tried to be measured.
Materials and Methods: The study used the financial behavior scale and the financial attitude scale. In the study, 189 students who studied in Health Management program participated. Descriptive statistical methods were used for the analysis of the data obtained and T-test and ANOVA test were performed to determine the difference between the variable. Pearson correlation test was conducted to determine the relationship between financial behavior and attitude. Results and Conclusion: The relationship between financial behavior and financial attitude has been determined. The study found that students' financial behavior averages (x̄=61,58) a good level of points; financial attitude points averages (x̄=28,45) were observed to be medium. In addition, a positive (r = 0.437) significant linear relationship was found between financial behavior score and financial attitude score. Since financial behavior and attitude levels should be higher for improving quality of life and sustainability of the financial system, recommendations have been made for strategies and policies to be developed.

Kaynakça

  • Acaravcı, S. K., & Bediroğlu, K. (2019). Finansal Okuryazarlık: Hatay Mustafa Kemal Üniversitesi Üzerine Uygulama. İşletme ve İktisat Çalışmaları Dergisi, 7(2), 30-51.
  • Agarwal, S., Driscoll, J. C., Gabaix, X., & Laibson, D. (2009). The age of reason: Financial decisions over the life cycle and implications for regulation. Brookings Papers on Economic Activity, 2009(2), 51-117.
  • Ansong, A., & Gyensare, M. A. (2012). Determinants of university working-students' financial literacy at the University of Cape Coast, Ghana. International Journal of Business and Management, 7(9), 126.
  • Askew, A., Georıng, M., Rysdahl, I., Smith, C., & Wang, L. (2013). Financial Literacy And Perceptions Of Post-College Life Of Undergraduates. St. Olaf College. Retrieved from https://wp.stolaf.edu/sociology/files/2013/06/Fianancial-Literacy-and-Perceptions-of-Post-College-Life-of-Undergraduates.pdf
  • Atkinson, A., & Messy, F.-A. (2012). Measuring financial literacy: Results of the OECD/International Network on Financial Education (INFE) pilot study.
  • Barmaki, N. (2015). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini belirlemeye yönelik bir araştırma: Hacettepe Üniversitesi örneği. (Doktora Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Britt, S. L., Ammerman, D. A., Barrett, S. F., & Jones, S. (2017). Student loans, financial stress, and college student retention. Journal of Student Financial Aid, 47(1), 3.
  • Calvet, L. E., Campbell, J. Y., & Sodini, P. (2007). Down or out: Assessing the welfare costs of household investment mistakes. Journal of Political Economy, 115(5), 707-747.
  • Chen, H., & Volpe, R. P. (1998). An analysis of personal financial literacy among college students. Financial services review, 7(2), 107-128.
  • Clarke, M. C., Heaton, M. B., Israelsen, C. L., & Eggett, D. L. (2005). The acquisition of family financial roles and responsibilities. Family and Consumer Sciences Research Journal, 33(4), 321-340.
  • Contuk, F. Y. (2018). Üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık durumunu etkileyen faktörler üzerine bir araştırma: Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Örneği. Muhasebe ve Finansman Dergisi(77), 115-136.
  • Delaune, L. D., Rakow, J. S., & Rakow, K. (2010). Teaching financial literacy in a co-curricular service-learning model. Journal of Accounting Education, 28(2), 103-113.
  • Ergün, B., Şahin, A., & Ergin, E. (2014). Finansal Okuryazarlık: İşletme Bölümü Öğrencileri Üzerine Bir Çalışma. Journal of International Social Research, 7(34).
  • Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği. (12 Eylül 2020). Finansal Okuryazarlık ve Erişim Derneği Hakkında. . Retrieved from https://www.fo-der.org/foder-hakkinda/ Government Accaounting Office. (18 Eylül 2020). Highlights Of A Gao Forum: The Federal Government’s Role In Improving Financial Literacy Retrieved from https://www.gao.gov/new.items/d0593sp.pdf
  • Karadeniz, E., Koşan, L., Geçgin, E., & Beyazgül, M. (2019). Üniversite Öğrencilerinin Finansal Okuryazarlık Düzeylerinin Analizi: Kafkas Üniversitesi Sarıkamış Kampüsünde Bir Araştırma. Celal Bayar University Journal of Social Sciences/Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 17(2).
  • Kılıç, Y., Ata, H. A., & Seyrek, İ. H. (2015). Finansal okuryazarlık: Üniversite öğrencilerine yönelik bir araştırma. Muhasebe ve Finansman Dergisi(66), 129-150.
  • Kocabıyık, T., & Teker, T. (2018). Finansal Okuryazarlık: Süleyman Demirel Üniversitesi Öğrencileri Üzerine Bir Araştırma. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(2), 117-144.
  • Nash, J. (16 Eylül 2020). Adult Financial Literacy in Australia 2011. Retrieved from https://www.anz.com.au/content/dam/anzcomau/documents/pdf/aboutus/wcmmigration/2011-Adult-Financial-Literacy-Full.pdf.pdf
  • National Educators Council. (11 Eylül 2020). “What is financial literacy?”. Retrieved from www.financialeducatorscouncil.org/financial-literacy-definition/
  • Sarigül, H. (2014). A Survey of Financial Literacy Among University Students. Journal of Accounting & Finance, 17(64), 207-224.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2012). Using multivariate statistics (Sixth edition). Harlow, Essex: Pearson Education.
  • Volpe, R. P., Chen, H., & Pavlicko, J. J. (1996). Personal investment literacy among college students: A survey. Financial Practice and Education, 6(2), 86-94.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Politikası
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Gökhan Yılmaz 0000-0002-9564-0427

Ferit Sevim 0000-0001-6935-9650

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 17 Şubat 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Yılmaz, G., & Sevim, F. (2021). Sağlık Yönetimi Öğrencilerinin Finansal Davranış ve Finansal Tutum Düzeylerinin Belirlenmesi: KTÜ Örneği. Sağlık Ve Sosyal Refah Araştırmaları Dergisi, 3(2), 145-152.


Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC 4.0 ) International License kapsamında lisanslanmıştır. 

Bu lisansın bir kopyasını görüntülemek için http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ adresini ziyaret edin.