Objective: Diversity is the basis of many innovations, especially in our age. While access to information is so fast in the globalizing structure, the differences in the changing and developing sociological, demographic, social, economic and political structures also come to the fore. How differences are evaluated, how they are perceived and from which perspective they are met, have different results in organizational terms. Especially the employees' approach in this sense is important both for the people they serve and for their colleagues and organizations. Organizational management of differences also appears in healthcare institutions. While people with different demographic, socio-economic and political backgrounds receive health services, the consequences of these differences in service procurement; It will affect the satisfaction and quality. The purpose of this review is; to examine the concept of diversity management in terms of health institutions and to make an evaluation based on the studies.
Materials and Methods: This study is designed as a literature study.
Results and Conclusion: In the literature review of diversity management studies conducted in different sectors and in the health sector, it has been determined that the most important and undesirable element of difference is personality, the most denied differences in social life are personality and sexual preference, and the other differences that follow are religion and ethnic origin. It has been determined that the biggest disadvantage of difference is lack of communication/disagreement, and the advantage is richness of thought and increase in creativity.
Diversity Management Diversity management in healthcare institutions
Amaç: Farklılık özellikle çağımızda birçok yeniliğin temeli olmaktadır. Küreselleşen yapıda bilgiye ulaşım bu denli hızlı iken değişen ve gelişen sosyolojik, demografik, toplumsal, ekonomik, politik yapılardaki farklılıklar da ön plana çıkmaktadır. Farklılıkların ne şekilde değerlendirildiği, nasıl algılandığı ve hangi bakış açısıyla karşılandığı, örgütsel açıdan farklı sonuçlar doğurmaktadır. Özellikle çalışanların bu anlamdaki yaklaşımları, hem hizmet sundukları kişiler açısından hem de çalışma arkadaşları ve örgütleri açısından önem arz etmektedir. Farklılıkların örgütsel yönden yönetimi, sağlık kurumlarında da karşımıza çıkmaktadır. Farklı demografik, sosyo-ekonomik, politik yapılardaki kişiler sağlık hizmeti alırken bu farklılıkların hizmet alımındaki karşılığı; memnuniyeti ve kaliteyi etkileyecektir. Bu derleme çalışmasının amacı; farklılık yönetimi kavramını sağlık kurumları açısından incelemek ve yapılmış çalışmalar üzerinden değerlendirme yapmaktır.
Gereç ve Yöntem: Bu çalışma, bir literatür çalışması olarak tasarlanmıştır.
Bulgular ve Sonuç: Farklı sektörlerde ve sağlık sektöründe yapılan farklılık yönetimi çalışmalarına yönelik literatür taramasında en önemli ve istenmeyen farklılık unsurunun kişilik olduğu, sosyal yaşamda en çok reddedilen farklılıkların ise kişilik ve cinsel tercih olduğu, bunları takip eden diğer farklılıkların din ve etnik köken olduğu tespit edilmiştir. Farklılığın en büyük dezavantajının iletişimsizlik/anlaşmazlık olduğu, avantajının ise düşünce zenginliği ve yaratıcılığın artması olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Gönderilme Tarihi | 22 Mart 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 3 Sayı: 2 |
Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC 4.0 ) International License kapsamında lisanslanmıştır.
Bu lisansın bir kopyasını görüntülemek için http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ adresini ziyaret edin.