In family medicine, patient satisfaction is considered an effective indicator for evaluating both service quality and service providers. Measurements of patients' satisfaction with healthcare delivery contribute to improving the quality of care. The aim of the research is to determine the demographic variables affecting the satisfaction of patients applying to the family health center and the level of satisfaction with the services provided in the family health center.The study is cross-sectional and a quantitative research design was used. Easy sampling method was used in the research. Within the scope of the research, 403 participants were reached. As a result of the findings of the research, the most common reason for applying to the family health center was to get prescriptions for regularly used medications. 92.6% of the patients know their family doctor and 85.6% of the patients can ask their doctor questions about something they do not understand. The statements that patients are most satisfied with are that the family doctor "listens to you", "keeps your records and information confidential", and "does his job thoroughly". The average satisfaction level of married individuals with services was found to be higher than that of single participants. The satisfaction level of patients aged 18-24 was found to be lower than that of participants aged 35-44 and 55 and over. The satisfaction level of the students was found to be lower than that of housewives and other professional groups.As a result of the research, it was concluded that the patients applying to the family health center generally had a high level of satisfaction with the services.
Family Health Center Family Physician Patient Satisfaction Level
Aile hekimliğinde hasta memnuniyeti hem hizmet kalitesinin hem de hizmet sunucuların değerlendirilmesi için etkili bir gösterge olarak kabul edilmektedir. Hastaların sağlık hizmeti sunumundan memnuniyetine ilişkin ölçümler, bakım kalitesinin iyileştirilmesine katkı sağlamaktadır. Araştırmanın amacı aile sağlığı merkezine başvuran hastaların memnuniyetini etkileyen demografik değişkenleri ve aile sağlığı merkezinde verilen hizmetlerden memnuniyet düzeyini belirlemektir. Çalışma kesitsel nitelikte olup, nicel araştırma deseni kullanılmıştır. Araştırmada kolayda örneklem yöntemi kullanılmıştır. Araştırma kapsamında 403 katılımcıya ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular neticesinde aile sağlığı merkezine en sık başvuru nedeni sürekli kullanılan ilaçları yazdırmak için olmuştur. Hastaların %92,6’sının aile hekimini tanıdığı tespit edilmiştir. Katılımcıların %85,6’sı hekimine anlayamadığı konuda soru sorabildiğini ifade etmiştir. Hastaların en memnun olduğu alanlar “aile hekiminin onları dinlemesi”, “kayıt ve bilgilerini gizli tutması” ve “işini tam yapması” alt başlıkları olduğu görülmüştür. Evli olan bireylerin memnuniyet ortalaması bekâr olan katılımcılara göre daha yüksek bulunmuştur. 18-24 yaş aralığındaki hastaların memnuniyet düzeyi 35-44 ve 55 yaş ve üstü katılımcılara göre daha düşük bulunmuştur. Öğrencilerin memnuniyet düzeyi ev hanımı ve diğer meslek gruplarına göre düşük tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda aile sağlığı merkezine başvuran hastaların genel olarak hizmetlerden memnuniyet düzeyinin yüksek olduğu sonucu elde edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlığın Geliştirilmesi, Sağlık Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 11 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 12 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 27 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Bu dergide yayınlanan tüm çalışmalar, Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 (CC BY-NC 4.0 ) International License kapsamında lisanslanmıştır.
Bu lisansın bir kopyasını görüntülemek için http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ adresini ziyaret edin.