Özet
Coğrafi keşiflerle başlayan ve ikinci dönem kolonyalizm olarak da
adlandırılan dönemde, Batılı ülkeler biraz da sömürüyü perdelemek için ‘Beyaz Adamın Yükü’ misyonunu ileri
sürerek üçüncü dünya ülkeleri diye adlandırılan Afrika kıtasındaki ülkelere
medeniyet götürüyoruz söylemiyle bu ülkeleri birer sömürge ülke haline
getirirler. Bu sömürüyü kolaylaştırmak için sömürünün temel araçlarından biri
olan eğitim sistemlerini kullanırlar. Batı, her ne kadar sömürgeleştirdiği
ülkelerin geleneksel eğitimini değersizleştirip ikinci plana iten politikalar
uyguladıysa da, onları zorla ortadan kaldırıp yerine kendininkini koymadı.
Sömürge ülkenin eğitim sisteminin yanına kendi eğitim sistemini koydu. Sömürünün
başladığı ana kadar geleneksel bir eğitim sistemine sahip olan sömürge ülkeler,
sömürgecinin Rönesans ve Aydınlanma tecrübesinden süzülüp şekillendirilmiş modern
eğitim sistemi ile karşı karşıya gelince bocalamaya başlarlar. Nihayetinde içi
boşaltılan ve sömürge ülkenin kültürel bağlamına uymayan bir eğitim sistemi kültürel
yozlaşma ve ekonomik yolsuzluklara neden olur. Chinua Achebe’in de aralarında
olduğu sömürge sonrası dönem teorisyen, düşünür, entelektüel ve yazarlarının
çoğu, yayılmacı düşüncenin uygulamaya geçirilmiş biçimi olan sömürgeciliğin
kalıcılık sağlamak için, sömürülen ülkelerin eğitim sistemlerini kullanıp kendine
göre şekillendirdiği düşüncesinde hemfikirdirler. Bu aydınlar, özellikle 2.
Dünya Savaşından sonra sömürgeleştirdikleri ülkelerden fiziki olarak çekilen
Avrupa medeniyetinin sömürgeleştirilen ülkelerin siyasi, ekonomik ve kültürel
yaşamları üzerinde yapmış olduğu tahribatı konu alan eserler yazarlar.
Bazıları, Avrupa medeniyetinin bıraktığı mirası radikal bir şekilde tümden
reddetmek gerektiğini ileri sürerken, kimi de bu medeniyetin kötücül ve tahrip
edici etkilerinin yanı sıra iyi şeyler de yaptığını, yüzyıllar süren etkileşim
nedeniyle tümden reddetmenin diyalektik olarak mümkün olamayacağını ve asıl
yozlaşmanın sömürgeleştirilen ülkelerin kapalı ve/veya yarı açık bir sistemle
yürütülen geleneksel eğitimlerinden kaynaklandığını savunur. Chinua Achebe ikinci
görüşü savunanların içinde yer alır. Bu bağlamda, olay örgüleri, kurguları ve
karakterleri itibariyle birbirlerinin devamı olan ve Nijerya’nın koloni öncesi,
koloni süresi ve koloni sonrası sosyal ve kültürel durumunu anlatan Achebe trilojisinin
ikinci eseri olan No Longer at Ease
adlı romanını göz önüne alan bu makale, kapalı-sistem geleneksel bir eğitim
sonucu şekillenen bir kültürün, aniden açık-sistem bir eğitime tabi
tutulmasının nasıl kültürel yozlaşmaya yol açıp sömürünün devam etmesini
sağlayabildiğini ortaya koymayı amaçlamaktadır.
Bölüm | Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2017 |
Kabul Tarihi | 4 Ağustos 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 2 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.