Geleneksel nedenlerin yanı sıra
eğitimde artan değer kaybı, eğitimli işsiz sayısının artışı, sosyal, kültürel
gibi nedenler kızların okullaştırılması önünde engel oluşturmaktadır. Bu
engellerin etkisinin minimize edilmesine yönelik gerek ulusal ve gerek uluslararası
bağlamda birçok etkinlik ve kampanya yürütülmektedir. Bu bağlamda kızların
okullaştırılmasını artırmak için yeni yöntem ve teknikler işe koşulmaktadır. Bu
tekniklerden biri de ikna sürecidir. Bu araştırmanın amacı, kız çocuklarının
okullaştırılmasında ikna tekniklerinin etkisinin belirlenmesidir. Bu
araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden eylem araştırması yöntemi
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, ölçüt örneklem yöntemiyle
belirlenen Mardin il Midyat ilçesindeki 20 eğitim koçundan oluşmaktadır. On bir
eğitim koçuyla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Eğitim koçları,
ikna sürecinde 400 kız öğrenciye ve 300 aileye ulaşmışlardır. Bu görüşmelerde
katılımcılara, projenin etkililiği, kız çocuklarının okullaşmasındaki
dirençler, kız çocuklarının okullaştırılmasında kullanılan ikna türleri gibi
konuları içeren dokuz soru sorulmuştur. Veriler, betimsel analiz ve içerik
analizi teknikleriyle çözümlenmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre; ikna
sürecinden sonra kız öğrencilerin başarısı, okula devam oranlarının ve
okullaşma oranlarının arttığı, okul-aile arasında işbirliğinin geliştiği
görülmüştür. Kız çocuklarının okullaşmasına yönelik birçok girişim ve çabaya
karşın kızların hala önemli bir oranı okul dışındadır. Bu nedenle kızların okullaştırılmasına
yönelik etkili bir rehberlik, toplu bir ikna süreci ve güçlü bir kampanya
yürütülmesine halen ihtiyaç vardır.
In addition to traditional, social and cultural reasons, factors such as
value loss in education, increasing number of the educated unemployed have
become barriers against the girls’ schooling. Several activities and campaigns
in both national and international context have been carried in order to
decrease the effects of these barriers. New techniques and methods are being
put into action to increase the rate of girls’ schooling. One of these techniques
is persuasion process. The purpose of the current study is to determine the
effects of persuasion techniques on girls’ schooling. Action research which is
one of the qualitative researches was used in the present study. The study
group consisted of 20 education coaches living in Mardin of Midyat province.
They were chosen depending on the criteria sampling technique. Also, semi
structured interviews were conducted with 11 education coaches. Education
coaches reached 400 girls and 300 families during persuasion process. During
these interviews, 9 questions about the effectiveness of the project,
resistances against the girls’ schooling and persuasion types used for girls’
schooling were asked to participants. Descriptive and content analysis techniques
were used to analyze the data. According to the results of the current study,
it was seen that girl’s success, the rate of girls’ schooling and their
attendance to the school increased and also the cooperation between school and
family got better after the persuasion process. In spite of many attempts and
efforts for girls’ schooling, the considerable rate of girls is still out of
the school. Thus, there is still a necessity for an effective guidance, a
collective persuasion process and carrying a powerful campaign for girls’
schooling.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Mayıs 2018 |
Kabul Tarihi | 15 Mayıs 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 10 Sayı: 2 |
Creative Commons Atıf-Gayriticari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY-NC 4.0) ile lisanslanmıştır.
Derginin tüm içeriğine açık erişim sağlanmaktadır. Yayınlanan makaleler öncelikle İThenticate programında taranmaktadır.
Dergimizde
yayınlanan makalelerin sorumluluğu yazara ait olup, tüm telif hakları Şarkiyat İlmi Araştırmalar Dergisi’ne devrolunmuştur.